مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۴۶ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

 اعلام هشدار برای فاصله مردم و روحانیت
 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر

 چرا این حوزه [نجف] کارش به این #بدبختی کشیده شده!؟
آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آنها باشد، #گناه_ما نیست؟

 اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار #کار_بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک #مجلس_تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک #پایگاه_مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می‌کردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم...

 اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند.

 بارقه‌ها، شهید صدر، ص ۵۰۰

 مناهج:
دقیقا یکی از اقدامات برجسته مراجع تقلید بعد از شیخ عبدالکریم حائری(ره)، راه‌اندازی شبکه تبلیغی حوزه و روحانیت در سراسر ایران بود. شبکه‌ای که بعدها واسطه امام امت و مردم شد برای بیداری و هدایت مردم و همچنین سرنگونی طاغوت و برپایی حکومت اسلامی.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر طلبه‌ها نبودند کار انقلاب هم به سرانجام نمی‌رسید.

امروز هم یکی از سرمایه‌گذاری‌های جدّی دشمن، ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت است. خصوصا که با توجه به شرایط کرونایی، تبلیغ ها کمرنگ شده و جهت‌گیری‌ها به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شده و ارتباط چهره به چهره که بزرگترین نقطه قوت روحانیت بوده، تضعیف شده است.

امر مهمی که بیش از پیش باید مورد توجه متولیان حوزه و روحانیت باشد و خلأها و کاستی‌های موجود را هرچه زودتر آسیب‌شناسی و پوشش دهند تا مجالی برای سوءاستفاده دشمن فراهم نیاید.

  • صادقی

 در قالب ارائه به جهانیان مشکل داریم
 دکتر نادر طالب زاده؛ نشست تخصصی ختامه مسک

تاثیر انقلاب در عطش جهانی به اسلام
 اسلام جذاب است و پس از انقلاب اسلامی یک تشنگی عجیب و مخاطبان حقیقت جو در دنیا شکل گرفته است و یکی از مهمترین این مخاطبان از آمریکای لاتین هستند. طلاب فعال در عرصه لاتین بسیار مهم و اثربخش هستند. مستند جهانشهری ها از جمله الگوهای موفق برای ارایه اسلام حقیقی به جهان است.

  • صادقی

 رئیس سازمان تبلیغات

 پروتکل‌های خوبی با همکاری وزارت بهداشت برای جلسات و دسته‌های عزاداری و دیگر اجزای محرم در نظر گرفته شده است تا به لطف خداوند، جلسات برگزار شود.

 بنا نیست جلسات این هیأت‌ها تماماً در فضای مجازی برگزار شود. اینکه در محیط‌هایی شاید نگرانی‌هایی را به دنبال داشته باشد، با رعایت ضابطه‌های بهداشتی برگزار می‌شود و هر آنکس که نمی‌تواند قاعده را رعایت کند، ناگزیز جدا خواهد شد.


  • صادقی

 مطالبات از شورای عالی
 علی مهدوی

 طبق آنچه وعده دادیم در مورد راه‌اندازی بانک ایده از سوی شورای عالی نکات و پیشنهاداتی هست که مطرح می‌گردد:

 اول اینکه در دوره هشتم شورای عالی، #بانک_ایده به صورت فعال پذیرای اندیشه‌ها و دیدگاه‌های فرهیختگان حوزوی است قابل تقدیر است و ان‌شاءالله بزودی شاهد ثمرات قابل توجه آن باشیم.

  • صادقی

 مظهر مقاومت و مبارزه

 «زندگی امام جواد علیه‌السّلام هم الگوست. امام جواد علیه‌السّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیست‌وپنج سالگی از دنیا رفت. ۷۷/۲/۷

 این بزرگوار نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است. ... با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد. ۶۰/۲/۲۵

 امام علی‌بن‌موسی‌الرضا و امام جواد صلواةالله‌علیهما همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۱۳۵۹/۰۷/۱۸»
 امام خامنه‌ای

 مناهج:
 مقاومت و مبارزه ائمه علیهم‌السلام با دستگاه جور خلفا، حجت را بر تمام طلاب علوم دینی تمام می‌کند. امروز رژیم طاغوتی در میان نیست؛ اما سکولارها و لیبرال‌ها مانع پیشرفت انقلاب اسلامی هستند که طبعا حوزه‌های علمیه و روحانیت در ابعاد مختلف اجتماعی، اعتقادی و سیاسی با جدیت باید خط امامان انقلاب را پیگیری کنند تا چهره مزورانه لیبرالیسمی که منافقانه دم از اسلام می‌زند رسوا شود.

 در این میانه هستند عده‌ای که بجای مبارزه، بذر یأس در دلهای طلاب می‌پاشند که انقلاب آنی که باید نشد و روح ایرانی در این جامعه مستهلک می‌شود!! همواره باید مراقب خستگان ناامید و بی‌برنامه باشیم که با سم‌پاشی‌های خود روح امید را در طلاب نخشکانند.
راه ما مشخص است مبارزه علمی و عملی تا تحقق همه اهداف انقلاب.

  • صادقی

 لزوم برنامه‌ریزی برای تعمیق معنویت مردم
 علی مهدوی

 در نگاه به ظرفیت‌های ایمانی جامعه، دو نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد که هردو سمّ مهلکی هستند. نگاه اول قائل به این است که مردم، از دینداری فاصله گرفته‌اند. رگه‌های دینداری به شدت در جامعه ضعیف شده است. این دسته مدام ندای واسلاما سر می‌دهند و بر طبل ناکارآمدی انقلاب اسلامی می‌کوبند که ۴۰ سال از انقلاب گذشت و قله‌ای که فتح نکریم هیچ؛ بلکه مردم بی‌دین‌تر شده‌اند.
در مقابل این نگاه، افرادی هستند که معتقدند این نظام بیمه‌ی امام زمان (عج) است و همه چیز عالی است و أصلا مشکلی نداریم.

  • صادقی

 مهمترین دغدغه امام جامعه 
 علی مهدوی

 التزام به «شرع، عقلانیت، پشتکار برای حل مسائل و داشتن امید» رکن اصلی بیانات امام خامنه‌ای با وکلای مردم بود.
مجلسی که می‌تواند بی‌حاشیه و با اصلی و فرعی کردن امور، ریل‌گذاری‌ کلان مملکت را انجام دهد و ایران عزیز اسلامی را از بیماری دردناک اقتصاد نجات بخشد.

 مجلسی که بجای هو کردن، انگ‌زدن و عربده‌کشی، که نه مورد تایید عقل است و نه مقبول شرع، می‌تواند از اهرم‌های نظارتی و قانون‌گذاری خود استفاده کند تا بدنه دولت نیز در مقام اجرا، تن به کار دهد.
خانه ملتی که محل عقده‌گشایی و منازعات بی‌اساس سیاسی با سایر نیست؛ مجلسی که بیگانه را شاد و مردم را ناامید نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند نور چشم مردم و مایه‌ی مباهات مقام عظمای ولایت باشد.

  • صادقی
  • صادقی

 آیت الله اعرافی؛ اختتامیه جشنواره هنر آسمانی

 جامعه هنری حوزه باید روی پای خود ایستاده و #آتش‌به‌اختیار پیش برود و سپس ما را به همراه خود بکشاند.

 ذات حوزه باید ذاتی هنری با ممیزات مطرح شده باشد و علی رغم کارهایی که انجام شده، فاصله ما با آنچه که در ذات حوزه است، بسیار است.

 یک ماه اخیر درختواره رشته‌ای حوزه تدوین و نهایی شد. در این درختواره قریب به 10 شاخه مرتبط به رشته هنر ایجاد شده و به تدریج به نتیجه خواهد رسید.

 خبرگزاری حوزه

  • صادقی

 حجت‌الاسلام‌ مؤمنی در پیش خطبه نماز جمعه قم

 دشمن در شهر قم سرمایه‌گذاری‌ کرده و نباید دشمنان در قم راحت قدم بزنند.

 تعابیری که برای قم به کار رفته، برای هیچ شهری بیان نشده و مسئولین قم باید به خود بیایند، چرا که این #مطالبه_عمومی مردم است.

 مسئولین باید به کف جامعه بیایند و وضعیت مردم را ببینند، وضعیت معیشتی مردم در تنگنا بوده و این موجب از بین رفتن حیا می‌شود.

 از ائمه جمعه قم تقاضا داریم که این شهر را به چند منطقه فرهنگی تحت اشراف خود درآورند؛ در چند ماه اخیر این بی‌عفتی‌ها در قالب های مختلف افزایش پیدا کرده است.

@HawzahNews

 مناهج:
برای نابسامانی فرهنگی قم، از سوی دشمنان و خائنین، سالها برنامه‌ریزی و کار شده است. البته با همت روحانیت و نهادهای فرهنگی، قابل علاج خواهد بود.
به شرط آنکه بجای نسخه‌های آنی و فکرنشده، ابتدا مطالعات قوی و لازم برای کیفیت ساماندهی فرهنگی قم و خنثی‌کردن سم‌پاشی‌های فکری و عقیدتی دشمن، صورت پذیرد؛ سپس با بسیج نیروها و امکانات، مبتنی بر مطالعات راهبردی انجام‌شده، اقدام صورت گیرد.

از نهادهای حوزوی بخصوص #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات مسؤولیت ویژه‌ای در این موضوع دارند.

کما اینکه #شورای_عالی حوزه‌های علمیه نیز باید نسبت به سیاست‌گذاری‌های صورت‌پذیرفته برای آمادگی حوزه‌های علمیه نسبت به مسائل فرهنگی و عقیدتی جامعه، پاسخگو باشد.

  • صادقی