مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۲۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژیم صهیونیستی را تبریک گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه‌ی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه‌ی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین.

خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیب‌دیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم.

آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه  مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند. ادامه‌ی جنایتها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.

رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد.

زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیل‌بردار نیست. تجربه‌ی «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم.

دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند. دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه.

مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانه‌ی این خواسته‌ی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند.

وظیفه‌ی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره.

جمعه ۹ شوال ۱۴۴۲
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
سیّدعلی خامنه‌ای

  • علی مهدوی

آیت الله سبحانی از مراجع تقلید شیعیان، به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) پیامی صادر کرد.

پیام آیت الله سبحانی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
 آیت الله سبحانی از مراجع تقلید شیعیان به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.

حدود ۱۰۰ سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.

بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت می‌نماید و می‌فرماید: «فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»

جلال‌الدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» می‌نویسد پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانه‌های پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره می‌کرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: «نعم من افاضل‌ها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست).

  • علی مهدوی

تصویر خبر

ائمه جمعه جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از مردم ستمدیده و مظلوم فلسطین اشغالی، در محکوم کردن تعرض وحشیانه رژیم ظالم و سفاک صهیونیستی در نامه‌ای سرگشاده‌ خطاب به ائمه جمعه جهان اسلام که حاوی چهار محور اصلی: مطالبه اعزام فوری تیم های پزشکی و درمانی به مناطق آسیب دیده غزه مظلوم، اعلام انزجار و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در خطبه های نماز جمعه، مطالبه تأسیس صندوق امداد و حمایت، تحت نظارت اتحادیه بین المجالس اسلامی با هدف بازسازی زیرساخت‌های مورد حمله قرار گرفت و مطالبه تشکیل اجلاس موازی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با موضوع فلسطین، خواستار محکومیت و اخراج هرچه سریع‌تر رژیم کودک‌کش صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی و آزادی قدس شریف شدند.

متن نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اِن تَنصُرواللهَ یَنصُرکم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم

محضر شریف ائمه محترم جمعه و جماعات جهان اسلام (دام اعزازهم)

سلام علیکم و رحمه الله

باتقدیم احترام و تمنای قبولی عبادت و بندگی خالصانه شما به درگاه حضرت رب العالمین در رمضان الکریم و آرزوی شوکت و عظمت برای ملتهای مسلمان جهان و شما عالمان بزرگوار که صدای رسای عزت و عظمت و سفیران غربت و مظلومیت محرومان و مظلومان هستید.

سروران عزیز و مکرم

نیک می‌دانید که " ارض مقدس" فلسطین و مسجد"الاقصی"  که مفتخر به ندای آسمانی " بارکنا حوله" است، پس از سال‌ها غربت و تنهایی و مقاومت در برابر  جنایات و تخریب و بیرحمی دشمن و تحمل رنج آور تفرقه و سکوت و تطبیع و بی عملی مسلمین و نخبگان و دولتمردان بلاد اسلامی؛  این روزها در شرایطی حساس و سرنوشت ساز به سر میبرد.

از سویی جنایات و ددمنشی های اشغالگران صهیونیست، مردم بی‌پناه، به‌ویژه بانوان وکودکان مظلوم و بیگناه و زیرساخت‌ها و ابنیه عمومی و خصوصی غزه قهرمان را هدف گرفته و قلوب همه احرار را در سراسر جهان آزرده است و از دیگر سو، حماسه مقاومت و استقامت مجاهدان سرافراز سرزمین مقدس پیامبران و پایداری قهرمانانه و وحدت کم نظیر و بهم پیوسته مناطق قدس شریف، کرانه غربی و غزه، دل‌ها و جان‌ها را سرشار از غرور و حماسه مقدس کرده است. سکوت جوامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر  در برابرحملات بیرحمانه غاصبان خبیث قدس و بی اعتنایی آنان، اگر چه جای تعجب ندارد، اما موجب تأسف بسیار است.

تعجب صدچندان اما؛ از برخی دولت‌ها و سازمان ها و مجامع بین المللی اسلامی است که در برابر این جنایات و قساوت‌های بی‌نظیر، به صدور بیانیه هایی خنثی و تأسف لسانی اکتفا کرده و از هرگونه اقدام مؤثر و عملی برای پایان این جنگ افروزی‌های غاصبان قدس و فلسطین، دریغ ورزیده‌اند.

مسئله فلسطین، موضوع اولی و اصلی جهان اسلام

این درحالی است که مسئله فلسطین، موضوع اولی و اصلی جهان اسلام است که به هیچ قیمتی نباید به بوته فراموشی و کم توجهی سپرده شود.فلسطین، قصه پرغصه جهان اسلام و اولین دستور کار جهادی همه مسلمانان جهان، به‌ویژه علمای متعهد بلاد اسلامی است که باید به‌عنوان یک مطالبه فراگیر و دائمی در قالبهای متنوع و فرصت‌های مختلف مطرح گردد.

 آزادی قدس و اخراج ذلت بار صهیونیستهای غاصب و سپردن سرنوشت این کشور عزیز به دست انتخاب همگانی مردم این سرزمین، چنانکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی، امام سیدعلی خامنه ای فرموده‌اند؛ می‌تواند و باید به عنوان محور وحدت و هم افزایی جهان اسلام و علمای بلاد و مشاعل هدایت ناس، مطرح شده و موجب تحول و دگرگونی موازنه اقتدار، به نفع کشورهای اسلامی گردد. تمام هراس استکبار جهانی نیز از روز جهانی قدس، این یادگار امام خمینی کبیر، به‌همین دلیل است.

اعلام انزجار و محکومیت لسانی و عملی درخطبه‌های نمازجمعه

 ما ائمه جمعه ایران اسلامی، ضمن محکومیت جنایات کم سابقه دشمنان عزت و عظمت مسلمانان و تقبیح حمایت آمریکا و استکبار جهانی از آن، مراتب حمایت همه جانبه علمای دینی و مردم مقاوم ایران را از مردم عزیز و شریف فلسطین و جهاد یکپارچه و متلاحِم آنان و مجاهدان سرافراز مقاومت اسلامی آن دیار مبارک اعلام کرده و همه شما عزیزان را به اعلام انزجار و محکومیت لسانی و عملی درخطبه‌های نمازجمعه و در همه فرصت‌های ممکن، دعوت می‌کنیم و بر این باوریم که نصرت مردم مسلمان فلسطین مصداق بارز نصرت دین خدااست.

اعزام فوری تیم‌های پزشکی و درمانی

ازشما عزیزان درخواست داریم که بیایید یکصدا و متحد، از مردم آزادیخواه جهان و مجامع بین‌الملل اسلامی بخواهیم تا  شرایط را برای ارسال کمک‌های فوریِ بشردوستانه و اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی و امداد، به‌ویژه درشرایط دشوار گسترش بیماری همه‌گیر کرونا به این سرزمین رنج‌دیده و قامت افراشته، فراهم سازند. همچنین شایسته می‌دانیم شرایطی فراهم گردد تا بیمارستان‌های کشورهای اسلامی، آماده پذیرایی و درمان مجروحان مظلوم بمبارانها و موشک باران‌های دشمن صهیونیستی باشند.

 تأسیس "صندوق امداد و حمایت " در راستای بازسازی سریع زیرساخت‌های اصلی فلسطین

ائمه جمعه ایران اسلامی پیشنهاد می‌کنند؛ با پایان یافتن حملات و تجاوزات ددمنشانه و غیرانسانی رژیم کودک‌کش صهیونیستی و با استقامت و پایداری رزمندگان پیروز و همیشه قهرمان ملت فلسطین و ناکامی قریب الوقوع دشمن صهیونیستی، امکان بازسازی سریع زیرساختهای اصلی فلسطین و جبران صدمات و خسارات وارده از طریق تأسیس "صندوق امداد و حمایت " ، تحت نظارت اتحادیه بین المجالس اسلامی، فراهم گردد.

ائمه جمعه ایران اسلامی انتظار دارند که سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه بین المجالس اسلامی، باتشکیل اجلاس مجازی فوری، راهکارهای حمایت عملی و امداد رسانی فوری به مردم مظلوم و مقاوم فلسطین را بررسی و پیگیری کنند. دیر نیست زمانی که امت مسلمان و ملت‌های آزاده دنیا با بیداری جهانی و مقاومت جهانی طومار مستکبران عالم را در هم بپیچند و محیط زندگی انسان را از دشمنان بشریت پاک کنند.

اِنَّهم یَرونَهُ بعیداً و نَراهُ قَریباً.

والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین 

ائمه جمعه ایران اسلامی

 

فهرست اسامی امضا کنندگان نامه سرگشاده ائمه جمعه جمهوری اسلامی ایران، خطاب به ائمه جمعه جهان اسلام

حضرات آیات و حجج اسلام آقایان (به ترتیب حروف الفبا):

  • علی مهدوی


💠 مقلدان مراجع ثلاث (حضرات آیات سیستانی، وحید و شبیری) می‌توانند با رفتن به خارج از شهر، سفر شرعی رفته و افطار کنند و بعدا یک روز روزه قضا بگیرند.
 
🔺 مراجعی که حکم حاکم را در ثبوت اول ماه معتبر نمی‌دانند، ضد ولی فقیه و از این قبیل عناوین نیستند‌؛ چرا که رهبر معظم انقلاب در دوم مهر ماه 88 دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و در همان سالی که حکم شرعی کرده بودند، تاکید کرده اند که وحدت نظر در موضوع رؤیت هلال اصلا شدنی نیست چون مبناهای فقهی متفاوت است بلکه مهم این است که هیچ یک از مراجع عظام تقلید #تظاهر در نماز عید فطر نداشته اند و معظم له همین را کافی دانستند و تشکر و قدردانی کردند.

🔻 بنابراین مراقب باشیم که به تعبیر امام راحل، شطر کلامی علیه مراجع تقلید به زبان نیاوریم و تفاوت مبناهای فقهی را به ضدیت با ولایت فقیه تفسیر نکنیم.


  • صادقی


 حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند.

➖ دفاتر حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی در اطلاعیه های جداگانه ای،امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند.

💠 در اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله صافی آمده است: به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد.


💠 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز اعلام کرد: به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلله بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور  در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو  امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می باشد.


💠 دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی نیز اعلام نمود: طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المکرم برای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته ثابت گردید.
براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المکرم اعلام فرمودند.


  • صادقی

الف ـ مشخصات نجومی هلال در شامگاه چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۹ رمضان ۱۴۴۲)

  1. زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

  2. زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۰۰

  3. زمان غروب ماه: ساعت ۱۹:۴۰

  4. ارتفاع ماه: ۶.۴ درجه

  5. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۰ دقیقه

  6. سن ماه: ۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه

  7. فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۸.۵ درجه

ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال

       تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، وکارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه شوال در غـروب روز چهارشنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه رمضان ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه شوال ۱۴۴۲ روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه خواهد بود.

ج ـ گزارش‌های رسیده

    در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز چهارشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجة آن به قرار ذیل است:

۱. مناطقی که هلال با چشم مسلح رؤیت شد:

استان خراسان شمالی: ارتفاعات صوفیان بجنورد

استان خراسان رضوی: قله شهدای گمنام سبزوار

استان خراسان جنوبی: بوستان صیاد بیرجند، ایستگاه راهداری خضری

هلال شوال 1442 بیرجند

کشورهای: عمان، بحرین

۲. مناطقی که هوا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:

استان خراسان رضوی: مشهد، تربت حیدریه، درگز، طرقبه، گلبهار،بردسکن، ریوش، باخرز، تایباد، بجستان، فیروزه، خواف، نیشابور، گناباد

استان مرکزی: اراک، خمین، محلات، زرندیه، کمیجان، تفرش، کوه پناه، ساوه

استان سیستان و بلوچستان: زاهدان، سراوان، چابهار، ایرانشهر، زابل

استان خراسان جنوبی: سه قلعه، طبس، سرایان

استان ایلام: ایلام، دهلران، مهران، آبدانان، ایوان غرب

استان تهران: بوستان چیتگر، ورامین، پرند، شمس آباد

استان بوشهر: بوشهر، گناوه، اهرم، برازجان، تنگستان

استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر، لالی

استان کرمان: کرمان، سیرجان، شهداد، بردسیر

استان فارس: شیراز، بوانات، زرقان، لامرد، رصد خانه لار(تصویر هلال با کمک رایانه)

استان اصفهان: اصفهان، شهرضا، فریدن

استان قم: ارتفاعات جنوب قم، بوستان علوی

استان خراسان شمالی: جاجرم

استان آذربایجان شرقی: تبریز

استان سمنان: سمنان، دامغان

استان هرمزگان: بندرلنگه، رودان

استان یزد: یزد، میبد، اردکان

استان مازندران: ساری، آلاشت

استان البرز: طالقان، جاده برغان

استان لرستان: بروجرد

استان زنجان: زنجان

استان گیلان: رشت

استان گلستان: گرگان

 

  • علی مهدوی



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ



حادثۀ خونین و اسفناکى که به دست سفّاکان افراطى و جنایت‌کار در افغانستان مظلوم، به وقوع پیوست و خون ده‌ها دانش آموز دختر مدرسه سیدالشهداء کابل و سایر بى‌گناهان را در روز ماه مبارک رمضان بر زمین ریخت، فاجعۀ بزرگى است که قلب هر انسان آزاده‌اى را مملوّ از اندوه و تأسف مى‌سازد.
این جنایت کم‌نظیر، در سلسلۀ اقدامات ضدّ بشرى و وحشیانه‌اى است که سال‌هاست از روى تعصّبات جاهلانه و به نام دین، هم امنیت و آرامش ملّت مظلوم افغانستان و خصوصاً شیعیان این کشور را سلب کرده است و هم چهرۀ تابناک رحمانى دین و آیین را در انظار جهانیان، مشوّه ساخته است و از این جهت جرمى بزرگ و نابخشودنى است.
اکنون همۀ مسلمانان و جامعۀ جهانى باید در قبال این جنایات بى‌رحمانه و ددمنشانه، ساکت ننشینند، چنانکه حاکمان و رهبران طوایف ملّى و مذهبى افغانستان نیز باید با تحکیم پایه‌هاى اتحاد و برادرى، براى پایان یافتن این مصائب غم‌انگیز و حمایت از مردم بى‌پناه و مظلوم افغان، چاره‌اندیشى کنند.
ضمن اظهار همدردى و عرض تسلیت به ملّت ستمدیده افغانستان خصوصاً خانواده‌هاى داغدیده و آرزوى تسلّا و آرامش براى آنان‌، از خداوند تعالى عافیت و شفاى مجروحان و نجات مردم شریف افغانستان و عزت و سرافرازى آن ملّت مظلوم را مسألت مى‌کنم.



حسین المظاهرى
٢٨ / رمضان المبارک/١٤٤٢
٢١/ اردیبهشت/١٤٠٠


  • علی مهدوی

بسم الله الرحمن الرحیم


( وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ‏ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأَبْصار)؛ گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است!  (بلکه کیفر) آنها را براى روزى تأخیر انداخته است که چشمها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حرکت بازمى‏ایستد – سوره ابراهیم/42

اقدام جنایتکارانه و تروریستی در شهر کابل که طی آن تعدادی زیادی از دانش آموزان دختر مدرسه سید الشهداء - سلام الله علیه،  شهید یا مجروح شدند  و صحنه های دلخراش این کشتار ظالمانه دل هر مؤمن و انسان آزاده ای را به درد می آورد ؛  موجب تأسف و تاثر شدید گردید.

هدف قراردادن کودکان و نوجوانان معصوم در ماه مبارک رمضان به جرم محبّت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) با هیچ منطق انسانی و اسلامی قابل توجیه نیست. اینجانب این حمله تروریستی تأسف بار را به ملت شریف افغانستان و خانواده ای داغدار و عموم مسلمانان تسلیت عرض نموده و برای مجروحان آرزوی بهبودی می نمایم و امید است  در سایه همبستگی بین همه طوائف  شاهد ریشه کن شدن تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان باشیم.

از دولت افغانستان درخواست میکنم مانع پایمال شدن خون این عزیزان باشند و در سایه تلاش های دیپلماتیک  و با مجاهدت های جوانان غیور افغانستان، مانع زیاده خواهی های گروه های تکفیری در منطقه باشیم.



حوزه علمیه قم

جعفر سبحانی
1400/02/20

  • علی مهدوی

و همدردی با مردم شریف افغانستان و بازماندگان این فاجعه دردناک


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون


خبر تأثربرانگیز شهادت و مجروحیت ده‌ها دختر دانش‌آموز شیعه مدرسه سیدالشهداء کابل و تعداد دیگری از افراد بی‌گناه در ایام ماه مبارک رمضان، موجب تألم و تأسف فراوان شد.

این اولین بار نیست که مردم بی‌گناه افغانستان و منطقه، قربانی اعمال وحشیانه غیر اسلامی و ضد انسانی می‌شوند و به نام دین، خون بی‌گناهان بر زمین ریخته می‌شود. بی‌شک این رفتارهای وحشیانه هیچ نسبتی با دین رحمانی اسلام و مرام انسانیت ندارد.

 این‌جانب این مصیبت سنگین را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و نیز به مردم شریف و ستمدیده افغانستان تسلیت عرض می کنم.
خداوند متعال، روح پاک شهدای این فاجعه را با حضرت امیرالمومنین (صلوات الله و سلامه علیه) محشور، و به مجروحان این جنایت هم شفای عاجل عنایت فرموده و با لطف خویش دوران محنت و مصیبت این مردم شریف را هرچه زودتر به پایان برساند.



سید موسی شبیری زنجانی

۲۷ رمضان المبارک ۱۴۴۲
برابر با ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

  • علی مهدوی

پیام محکومیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به جنایت تروریستی افغانستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»


حادثه غم انگیز و تأسف‌بار بمب‌گذاری کابل و شهادت و مجروح شدن جمع کثیری از دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان دختر در ماه رحمت و مغفرت رمضان موجب تأثر شدید مسلمین جهان گردید. باری دیگر تروریست‌های کور دل قساوت و شقاوت خود را نشان دادند و تعداد زیادی از نوجوانان  و جوانان مظلوم و بی‌دفاع را به خاک و خون کشاندند.

اینجانب ضمن محکومیت این حمله ددمنشانه از خداوند متعال صبر و سکینه برای دل‌های مصیبت‌ دیده مردم شریف افغانستان و رحمت و غفران برای شهدای این حادثه‌ی تلخ مسألت می‌کنم.



والسلام علی عبادالله الصالحین.

صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

۲۸/رمضان‌المبارک/۱۴۴۲‌ه.ق

  • علی مهدوی