مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۲۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

شهادت حضرت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد.

پیشنهاد مطالعه:
خطوط اصلی زندگی امام صادق علیه‌السلام در بیان امام خامنه‌ای:

1. نقشه‌ی امام صادق
2. تبیین وتبلیغ مسأله‌ی امامت
3. تبلیغ و بیان احکام دین  و نیز تفسیر قرآن به شیوه‌ی فقه و بینش شیعی
4. وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی

مطالعه در لینک زیر

https://b2n.ir/EmamSadegh

  • علی مهدوی

 هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب مرکب از رییس، دو نایب‌ رییس و دو منشی است که به مدت یک سال انتخاب می‌شوند.

 این انتخابات، عصر امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه برگزار می‌شود.

 مناهج:
 طلاب جوان انقلابی عضو مجمع نمایندگان امیدوارند حداقل بخشی از ترکیب هیأت رییسه‌ی جدید را جوانان پرانگیزه، تشکیل بدهند.
باید منتظر بود و دید نتیجه‌ی این انتخابات، چقدر با این خواسته همخوانی خواهد داشت.

 طبعا بخشی از ظرفیت چانه‌زنی با نهادهای بالادست حوزوی (مرکز مدیریت، شورای عالی و جامعه مدرسین) در ارائه‌ی طرح‌ها و مطالبات طلاب، به تلاش، صراحت و اراده‌ی هیأت رییسه‌ی مجمع نمایندگان، مربوط است.
تا جایی که یک هیأت رییسه‌ی فعال و پویا حتی می‌تواند وجهه‌ی مجمع نمایندگان را در اذهان طلاب و مسؤولین، چند پله، ترقی بخشد.

  • صادقی


 علی مهدوی

 پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با امام خامنه‌ای، در یک بازه زمانی کوتاه (کمتر از ده روز) و فقط در پیام‌رسان ایتا، با استقبال بیش از ده هزار نفر از اساتید و طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه همراه شد. این استقبال بی‌نظیر و قابل توجه، پیام‌های نهفته فراوانی در دل خود دارد؛ از جمله:

 یک.
حوزه علمیه انقلابی است و بدنه حوزه علمیه مشتاقانه پیگیر ارتباط مستمر با ولیّ جامعه و امام حوزه‌های علمیه است.
پس دشمنان و بدخواهان بدانند که بدنه حوزه علمیه حقیقتا ولایتمدار است و پای آرمان‌های انقلاب، متعهدانه ایستاده است.

 دو.
بدنه حوزه علمیه تحول‌خواه است. آنچه در اکثر پیام‌ها در حمایت از پویش ارسال می‌شد، مطالبه‌ی طلاب برای تحقق تحول مدّ نظر رهبری و لزوم هرچه سریعتر اصلاحات مدّ نظر ولایت بود. این یک پیام بسیار جدی و مهم برای اعضای جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌باشد که بدانند چشم نگران طلاب حوزه علمیه به سیاست‌گذاری‌های کلانی است که به ید قدرتمند شورای محترم عالی تحقق می‌یابد؛ تا خروجی آن حوزه‌ای شود در تراز جامعه، تمدن اسلامی و اهداف گام دوم انقلاب اسلامی.

 سه.
با وجود انواع گرفتاری‌های معیشتی و فقر شدید مالی، ذره‌ای از دلبستگی روحانیت به امام و مقتدای طلاب و روحانیون کاسته نشده است. و این امر، ریشه در اوج اخلاص و قناعت و عزت نفس بدنه حوزه علمیه دارد.
اگرچه طلاب از مسؤولین حوزوی توقع دارند دغدغه حل مسائل معیشتی حوزه و روحانیت را بیش از پیش داشته باشند؛ اما به درستی مسائل را از هم تفکیک می‌کنند و مشکلات را به پای ولایت نمی‌‌نویسند.

 در نهایت اینکه این مشارکت بی‌سابقه و قابل توجه حوزویان، فقط موجی کوچک اما خروشان از اقیانوس حوزه انقلابی است تا نشان دهد «بدنه حوزه انقلابی، بیدار، مطالبه‌گر، دغدغه‌مند، متعهد و ولایتمدار است.»

  • صادقی

 

گزارش میدانی

 رسیدگی به امور تبلیغی طلاب
 انتقاد به سیستم آموزشی حوزه
 رسیدگی به وضع معیشتی طلاب
 نظارت بر وضعیت درسی طلاب
 تسهیل در جذب اساتید جوان

 خبرگزاری رسا

  • صادقی

به فضل الهی «پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبری» با استقبال و حمایت بی‌سابقه و بی‌نظیر اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، روبرو شد. 

تاکنون تعداد ۱۰۲۶۴ امضا ثبت شده است.

 آن دسته از افرادی که هنوز پیام تایید درج نامشان در پویش را دریافت نکرده‌اند نگران نباشند، بزودی باقی افراد نیز پیام تایید را دریافت خواهند کرد.

 تحریریه مناهج در حال تجمیع اسامی و مستندسازی آنها برای تقدیم به آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه میباشد. اخبار مربوطه از طریق رسانه حوزوی مناهج، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 با سپاس فراوان و کمال تشکر از همه عزیزانی که هم از پویش حمایت کردند و هم بصورت خودجوش و جهادی، مبلّغ پویش، بین سایر اساتید و طلاب بودند. بی‌شک این پویش بی‌سابقه در تاریخ حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی، حاوی پیام‌های متعددی است که در یادداشت‌هایی جداگانه بدان اشاره خواهد شد.

 پ.ن:
زمان ثبت‌نام و حمایت از پویش، پایان یافته است.


  • صادقی

مطالبات امام خامنه‌ای از شورای عالی

 افراد محترم شورای عالی، فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد.
حوزه‌ی علمیه‌ی به این عظمت نمی‌تواند به صورت حاشیه‌ای اداره بشود. باید وقت بگذارند.

  • صادقی

 جای خالی نمایندگان طلاب

 ناصر میرزایی

 همواره یکی از سؤالات و ابهامات طلاب انقلابی حوزه علمیه این است: نقش طلاب در «ترسیم سیاست‌های کلان حوزه علمیه» چیست؟ جایگاه مجمع نمایندگان کجاست؟ چه تضمینی برای اجرایی شدن مصوبات و پیشنهادات این مجمع وجود دارد؟ چرا تابحال دیده یا شنیده نشده طرح‌های مجمع نمایندگان طلاب، آنگونه که بایسته و شایسته است از سوی شورای عالی مورد تقدیر و تصویب قرار بگیرد؟ چرا در ذهن طلاب، جایگاه مجمع نمایندگان باید در حد یک «ماشین امضاء» تنزل یابد؟

 اصلا چرا از سوی مجمع نمایندگان نباید یکی دو نفر، به عنوان نماینده طلاب، عضو شورای عالی باشند؟ اگر معتقدیم نقش طلاب را نادیده نگرفته و نمی‌گیریم پس در وهله‌ی عمل هم طلاب انقلابی باید حس کنند اهمیت دارند و به طرح‌ها و ایده‌های ایشان، اعتنا خواهد شد.

 در نظر بگیرید اگر جامعه محترم مدرسین قبول کند که رییس مجمع نمایندگان طلاب یکی از اعضای حقوقی شورای عالی باشد، چه اتفاق مبارکی خواهد افتاد. چه شور و نشاطی در حوزه ایجاد خواهد شد. حتی در انتخابات آتی مجمع نمایندگان، هم افراد قوی‌تری کاندید خواهند شد هم مشارکت طلاب خیلی بیشتر خواهد شد.

 ساختار تشکیلاتی فعلی حوزه علمیه که با زحمات امامان انقلاب حاصل شده است؛ ساختاری قوی و مناسب است؛ فقط لازم است کاستی‌هایی که وجود دارد و مورد اشاره امامان انقلاب هم بوده، برطرف شود.

 #شورای_هشتم با قوت، می‌تواند حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی و پیشرو در جهت تحقق تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کند و امروز، یک فرصت تاریخی است برای نیل به این مهم. این مطالبه‌ی خاضعانه‌ی طلاب انقلابی از جامعه محترم مدرسین است.

 بی‌شک وقتی طلاب انقلابی می‌بینند مورد توجه جامعه محترم مدرسین هستند؛ کید و مکر خناسان و بدخواهانی که با «تبلیغات سوء» تمایل دارند بین ارکان بالادستی حوزه علمیه و بدنه طلاب، شکاف ایجاد کنند، خنثی و زایل خواهد شد.

〰️〰️〰️〰️〰️

  • صادقی

 ریل‌گذاری برای ورود طلاب به میدان تولید علم
 حجت‌الاسلام احمدرضا حسین‌زاده (مدرس حوزه علمیه)

 سلام و درود و عرض ادب و احترام محضر تمام اساتید و فرهیختگانی که مشفقانه و پدرانه یتیمان اهل بیت را در غم یتیمی وفراق پدرشان حضرت ولی عصر (عج) تحت تکفل خویش پرورش می دهند و ادب عبودیت و الفبای بندگی می آموزند.
در عصری که فطرت توحیدی بشریت در حال شکفتن است تا مهیای طلوع خورشید ولایت گردد وظیفه عالمان و اندیشمندان دین در ارائه متکامل‌ترین دین الهی دوچندان می‌گردد تا بتوانند از سرچشمه قرآن وسنت، کام تشنه‌ی جویندگان حقیقت را سیراب سازند و این فرایند، ساز و کاری فراتر از مسند مقدس و پر افتخار «افتاء» را می‌طلبد.

  • صادقی

 حوزه علمیه یا مرکز فقه و اصول؟! 

استاد محمد؛ استاد سطوح عالی (نام محفوظ)

ریل‌گذاری و هدایت کلان حوزه‌های علمیه در دستان توانمند شورای عالی حوزه‌های علمیه است. لذا وسعت و سرعت حرکت حوزه‌های علمیه در گروی نوع نگاه این شوراست. اگر شورای عالی جهانی و تمدنی بیندیشد، حوزه‌ای در تراز جهانی، ترسیم و تدبیر می‌کند ولو تحققش چند دهه زمان لازم داشته باشد؛ اگر نگاهِ ملی و کشوری داشته باشد، حوزه‌ای متناسب با آن می‌سازد و اگر نگاه به حوزه علمیه صرفا در حد مؤسسه‌ای صرفا فقهی اصولی -آن‌هم محدود- باشد طبعا خروجی حوزه علمیه بسیار جزئی خواهد بود.

شورای هشتم، وظایف سنگینی بر دوش دارد؛ هم باید علوم حوزوی را اعتلا بخشد و تقویت کند و هم از رهگذر تقویت این علوم، مسیر حوزه علمیه را در راستای تحقق گام‌های لازم برای تمدن‌سازی هموار کند. امروز حوزه علمیه به برنامه جامع فقه و اصول، فلسفه، حدیث، تفسیر و هرآنچیزی که از طلبه‌ی حوزه علمیه، یک عنصر توانمند اجتماعی بسازد نیاز دارد.

حوزه علمیه حتی در جهت‌دهی علوم غیر دینی و دانشگاهی هم باید مؤثر و دخیل باشد؛ چراکه غرب، علوم را در جهت‌های منفی و آرمان‌های فاسد خود بکار می‌گیرند؛ اما این دین است که باید تعیین کند هر علمی طبق چه موازینی باید جهت‌دهی و حرکت داشته باشد تا در خدمت خدا و مردم باشد. حوزه امروز وظایف برزمین‌مانده‌ی بسیاری در ساحت‌های مختلف اجتماعی دارد.

کلید تشکیل شورای هشتم با نگاه‌های کلان و تمدنی، در دستان جامعه محترم مدرسین است. خواسته‌ی اساتید حوزه علمیه و طلاب این است که اعضای شورای عالی، توانمندی‌های لازم را برای تحقق برنامه‌های حیاتی حوزه علمیه را دارا باشند؛ تا حوزه علمیه همچنان در متن جامعه، پرشور، فعال و زنده بماند.

〰️〰️〰️〰️〰️

  • صادقی

شورای عالی و جهت‌دهی به علوم
 استاد محمد؛ استاد سطوح عالی (نام محفوظ)

شورای هشتم، وظایف سنگینی بر دوش دارد؛ هم باید علوم حوزوی را اعتلا بخشد و تقویت کند و هم از رهگذر تقویت این علوم، مسیر حوزه علمیه را در راستای تحقق گام‌های لازم برای تمدن‌سازی هموار کند. امروز حوزه علمیه به برنامه جامع فقه و اصول، فلسفه، حدیث، تفسیر و هرآنچیزی که از طلبه‌ی حوزه علمیه، یک عنصر توانمند اجتماعی بسازد نیاز دارد.

متن کامل یادداشت در پست بعد

  • صادقی