مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

خام خون‌آشامان نشوید

محمد ایمانی


انتخابات 28 خرداد از جهات مختلف، حائز اهمیت است و نباید اجازه داد سارقان حرفه‌ای سیاست و رسانه، «حقیقت‌ربایی» کنند. سارقان حرفه‌ای، سوژه را سرگرم می‌کنند، یا شوک به او می‌دهند، و هنگامی ‌که گیج شد، سرمایه‌اش را می‌ربایند. «مردم‌ربایی» یا «ربودن افکار عمومی»، کار روتین کلاهبرداران سیاست است. چنانکه روایت انتخابات را از پله دوم، بلکه چهارم و پنجم انجام می‌دهند!
گفتنی درباره انتخابات، بسیار است و در این مجال، تنها به چند مورد‌ اشاره می‌شود:
1- آمریکا، انگلیس و اسرائیل، به واسطه انتخاب آقای رئیسی و پیش‌بینی روی کار آمدن دولتی باانگیزه و انقلابی، ضربه کم‌نظیری از ملت ایران خورده‌اند. اما پادوهای آنها پس از ناکامی‌ در مأموریت اول، اکنون تقلا می‌کنند حقیقت پیروزی بزرگ ملت ایران و شکست سهمگین دشمنان او را تحریف کنند. حتما میزان مشارکت و تحلیل علل نوسان آن مهم است و باید آسیب‌شناسی شود. اما مهم‌ترین اتفاق انتخابات، شکست اردوگاه دروغی است که به مدت چند ماه، در حال اجرای سنگین‌ترین عملیات روانی برای تمدید «مدیریت منفعل نسبت به غرب» و ممانعت از انتخاب رئیس‌جمهور انقلابی بود. انتخابات 28 خرداد، روز عزای بزرگ آمریکا و انگلیس و اسرائیل (و ارتجاع سعودی) است که برای جبران سرشکستگی‌هایشان در منطقه، روی انتخابات ایران سرمایه‌گذاری وسیعی کرده بودند. هزاران وطن‌فروش در داخل و خارج هم در این میان، عارشان نبوده که با خیانت به مردم خود، کاسبی کنند.

  • علی مهدوی

پاسخ به یادداشت خطر اشاعه فقه داعشی

مجید رجبی معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام

جریان‌های سکولار با ویترین روشنفکران به اصطلاح دینی، در صدد تغییر باورهای دینی و تهی‌کردن گفتمان اسلامی از عناصر هویتی آن هستند تا در نتیجه، شریعتی سازگار در برابر انحرافات تمدنی غرب و ساکت در برابر نظام سلطه ارائه دهند. انکار جنبه‌های قدسی و الهی حکمرانی و تبدیل آن به امری عرفی و غیر شرعی، یکی از اقدامات این جریان است. البته در این مسیر از هرگونه اتهام‌زنی به عالمان وارسته و دانشمندانی که با دقت نظر خود متوجه حرکت التقاطی این دسته از روشنفکران شده و درصدد مواجهه عالمانه با ایشان بر می‌آیند، دریغ نمی‌کنند.

در جدیدترین و شگفت‌انگیزترین این اتهامات، روزنامه جمهوری اسلامی، با برچسب فقه داعشی، فقیهی را که بیشترین مبارزه با تفکر داعش در جهان اسلام داشته، مورد نوازش قرار داده است! در دوره تصدی آیت الله شیخ محسن اراکی بر مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تفکر سلفی وهابی به انزوا کشیده شد بگونه‌ای که شیخ الازهر، شیخ محمد الطیب در کنفرانس چچن برای اولین بار در تاریخ اهل سنت اعلام کرد که وهابیت جزء فرق اسلامی نیست. کتاب مناظره علمی ایشان با دکتر محمد مسعری از سران سلفیت عربستان شاهد روشنی بر رویکرد ایشان در مقابله با تفکرات افراطی است.

بهانه برای این یادداشت عوامانه و نسبت ناروا، انتشار بخشهای تقطیع شده‌ای از سخنان استاد اراکی در رابطه با مشروعیت الهی حکومت اسلامی است. مطالبی از قبیل: عدم مشروعیت حاکمیت اگر با اذن خدای متعال و بر اساس معیارهای الهی نباشد و یا اینکه حقیقت شرکت در انتخابات، اطاعت و نصرت ولی فقیه و انتخاب بازوی اجرایی مناسب برای وی است. جالب اینجاست که تأکید بر این مطالب، در فرمایشات امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به فراوانی مشاهده می‌شود. کافی است به کتابهای ولایت فقیه یا کتاب البیع ایشان مراجعه شود. به نمونه‌هایی از بیانات حضرت امام ره اشاره می‌کنم:

  • علی مهدوی

 در حمایت از شورای نگهبان و تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات 1400

 بسم الله الرحمن الرحیم

قال علی (علیه السلام): مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ.

کسی که به هنگام یاری ولیّ و رهبر خود، بی‌تفاوت باشد و بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد!

 جمهوری اسلامی با تلاش هزاران عالم و اندیشمند شیعی در طول تاریخ و محصول خون صدها هزار شهید و برخاسته از رأی و نظر آحاد ملت ایران بر مبنای معماری امام راحل نقش گرفت و با مدیریت مسئولانی‌ همچون رجائی‌ها و اندیشه عالمانی همچون بهشتی‌ها و تدابیر حکیمانه رهبری فرزانه و مجاهدت جوانانی همچون حججی‌ها و رشادت سردارانی همچون سلیمانی‌ها توانست موانع را برطرف و امروزه دریچه امید همه مجاهدان لبنانی،فلسطینی ، یمنی، سوری، عراقی و.... باشد و حراست از این نظام برعهده همه ما گمارده شده و البته صیانت از ماهیتِ دینی نظام در عرصه قوانین و انتخاب مسئولان و نمایندگان منتخب بر عهده شورای محترم نگهبان است.

 

این نهاد انقلابی که متشکل از فقهایی صالح و متقی، در کنار حقوقدانانی فاضل و متدین است، حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی و مورد تایید همیشگی امام خمینی (قدس سره) و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است».

این فقیهان عالم و اندیشمندان حقوق، بدور از هیاهوی سیاسی و بعضاً غیر شرعی و مغرضانه بار سنگین احراز و تأئید صلاحیت‌ها را برعهده گرفته و با دقت، آبروی خویش را مصروف حفظ جمهوری اسلامی کرده و افرادی که مانع قانونی و دینی ندارند را جهت رأی مردم، معرفی می‌نمایند.

 

باید توجه داشت ضربه زدن به نهادهای نظام اسلامی و تشویش افکار عمومی نسبت به شورای نگهبان اقدامی حرام و در راستای شادی دشمنان و تضییع خون شهداء و در جهت ایجاد چند قطبی کاذب در جامعه و شکاف و تفرقه در امت اسلامی است، لذا همه رسانه‌ها، احزاب و کاندیداها وظیفه دارند با رعایت اخلاق انتخاباتی و شئون اسلامی، امید به جامعه القاء کرده و برای حضور و مشارکت حداکثری مردم به پای صندوق‌های رأی تلاش نموده و شور آفرین باشند.

 

علما ، اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان اصفهان با توجه به جایگاه رفیع و قانونی شورای نگهبان و با در نظر گرفتن شرایط حساس کنونی ایران و جهان، حمایت خود را از اقدامات شورای نگهبان اعلام داشته و حملات ناجوانمردانه برخی از افراد و جریانات سیاسی را آب به آسیاب دشمن ریختن دانسته و محکوم می‌نماید و از مردم فهیم می‌خواهد با پیروی از فرامین مقام معظم رهبری با حضور حداکثری و انتخاب آگاهانه تلاش کنیم دولتی انقلابی، مقتدر و توانمند را برای نجات از تنگناهای موجود بر مسند قویه مجریه بنشانیم.

 

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اسامی امضاکنندگان، آیات و حجج اسلام آقایان:

  • علی مهدوی

به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد طرح بانک مرکزی لبیک بگویید

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و درود به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام راحل و شهدای اسلام؛

همانگونه که مستحضرید چندی پیش کلیات «طرح بانک مرکزی» با رأی شما نمایندگان محترم به تصویب رسید. بعد از تصویب کلیات، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامة مشروحی مخالفین این طرح را به چهار گروه دولت، بانک مرکزی، منتقدان حوزوی و منتقدان دانشگاهی تقسیم کرده و دلایل مخالفت آنها و پاسخ های خود را باستحضار مقام معظم رهبری دام ظلّه الشریف رسانده بود. با این وجود، معظم له در جلسه اخیر با رئیس و نمایندگان محترم مجلس (هفتم خرداد ماه 1400) فرمودند:

«در موضوعات مهم تلاش شود لایحه از طرف دولت باشد و مجلس خودش طرح ندهد.»

بی تردید طرح بانک مرکزی روشن ترین مصداق موضوعات مهم است که در آن لایحه از سوی دولت ارائه نشده و کمیسیون اقتصادی خود طرحی را تهیه و به مجلس ارائه داده است. به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری در این کلام حکیمانه تلویحا مخالفت خود را با این طرح بیان فرمودند و این دلیل روشنی برای توقف بررسی این طرح و موکول کردن آن به بعد از تشکیل دولت جدید و ارائة لایحه از سوی دولت مزبور است و در این مورد حجت بر نمایندگان محترم تمام شده است.

افزون بر این، ادامه بررسی و تصویب عجولانه این طرح در شرایطی که می‌دانیم دولت به زودی تغییر خواهد کرد و در آینده نزدیک انشاالله دولتی انقلابی و همسو با مجلس بر سر کار خواهد آمد کار صحیحی به نظر نمی­رسد؛ زیرا دولت جدید قطعا در خواست تجدید نظر و ارائه لایحه در این بخش و دو بخش باقی مانده از قانون بانکداری از سوی خود خواهد نمود و به مصلحت نیست که از آغاز دولت جدید، چنین اختلافی میان مجلس و دولت باشد.

بعلاوه این طرح مبتنی بر استقلال بانک مرکزی از دولت می‌باشد و استقلال به این نحو که در طرح آمده علاوه بر اینکه خلاف مصالح کشور است با قانون اساسی نیز منافات دارد و قریب به یقین توسط شورای محترم نگهبان رد خواهد شد.

با توجه به موارد فوق از همه نمایندگان محترم مجلس انقلابی به ویژه کمیسیون اقتصادی انتظار داریم که در لبیک گویی به این مطالبة حکیمانه مقام معظم رهبری، درخواست توقف طرح و ارائه لایحه از سوی دولت جدید انقلابی را نمایند.

امضا کنندگان:

  • علی مهدوی



بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تبارک و تعالی: إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ



انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، پایه و مبنای جمهوریت و نماد مردم سالاری دینی است که تمام ارکان مدیریتی و توسعه دهنده جامعه‌ی مترقی بر اساس معارف دینی و عقلانیت جمعی را در خود جای داده است؛ سیر مطالعاتی «انتخابات» در تاریخ چهل و سه ساله انقلاب اسلامی، نشانگر بلوغ سیاسی، رشد جریانیِ اندیشه انقلاب اسلامی، تحولات مدیریتی با سلائق گوناگون و تکلیف‌مداری ملت رشید و فهیم ایران اسلامی نسبت به امور کشور در سال‌های گذشته می‌باشد.

حضور متعهدانه و مشارکت کم‌نظیر ملت بزرگ ایران در ادوار مختلف انتخابات، همواره با حماسه‌‌های ماندگار و پیام‌ها و‌هشدارهایی مهم به بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی و از طرفی ابراز مطالبات بجا و بحق از خیرخواهان کشورمان که نامزد انتخابات می‌باشند، بوده‌ است؛ «ماهیت انتخابات در ایران، یک حقیقت همراه با تعهدات دینی و قانونی است» که در شاکله خود «تکلیف و حق رأی» را برای واجدان شرائط پیش‌بینی و ایجاد نموده است.

نهادهای قانونی و متولی امر انتخابات از دیگر ارکان انتخابات می‌باشند که در فرایند این مهم، وظیفه‌ای مضاعف بر دوش دارند؛ «احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و برگزاری انتخابات در تراز و پایبندی به قانون اساسی» تجربه‌ای درخشان و گراسنگ در إتقان عمل و انجام تکلیف براساس قانون بوده و می‌باشد و این همان آرامش خاطر و اطمینانی است که مردم عزیز ایران از آغاز انقلاب تا کنون به صورت برجسته‌ای مشاهده نموده‌اند که در نظارت‌ و اجرای صحیح انتخابات از سوی شورای محترم نگهبان و وزارت محترم کشور، صورت پذیرفته است.

شورای نگهبان! سنگری محکم و اعضای آن انسانهایی مؤمن، عالم، آگاه و مطمئنی هستند که بر اساس تعهدات ایمانی و اصول قانون اساسی و معیارهای روشن، احراز صلاحیت نامزدها را به عهده دارند که «رسالت و تکلیف شرعی و قانونی» خود را به بهترین وجه انجام داده است، هر چند در هر دوره‌ای دشمنان خارجی و مزدوران آنان به شکل‌های مختلف سعی در تخریب این جایگاه مهم و مورد تأئید امامین انقلاب داشته‌اند اما «صلابت و روحیه ناب انقلابی دبیر و اعضای محترم شورای نگهبان» نشان داده است که در انجام مسئولیت‌های خود لحظه‌ای کوتاه نیامده‌اند و این همان «اعتبار ریشه‌دار» این نهاد محترم و مستقل می‌باشد.

رفتارشناسی دشمنان و مخالفت‌های آنان با شورای محترم نگهبان در دورهای مختلف، نشان داده است که خواسته‌های نفسانی و حس برتری‌خواهی و تصاحب مناصب در راستای منافع شخصی و جریانی و جناحی، اصلی‌ترین عوامل و اهداف این افراد و گروه‌ها می‌باشد که «با رویکردی بی‌خردانه و بیان مباحثی خلاف منطق و صریح قانون اساسی» مخالفت صریح خود را با نظرات و تأکیدات بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی قدی‌سره‌الشریف و رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی نسبت به جایگاه مهم  شورای نگهبان، اعلام می‌کنند؛ در این میان، روی سخن با افراد و گروهایی است که خود را در درون نظام اسلامی تعریف ولی خواسته یا ناخواسته در جهت و میدان دشمنان، گام برمی‌دارند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم! براساس وظیفه دینی و رسالت خود ضمن حمایت کامل از عملکرد شورای محترم نگهبان، بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی در دیدار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را فصل‌الخطاب تمام مباحث و مجادلات می‌داند و به همه افراد و گروه‌ها تأکید می‌نماید: کشور عزیزمان بیش از هر زمانی نیاز به وحدت و تلاش در جهت تعالی و توفیقات بیشتر کشور دارد، از همین‌رو از  نامزدهای محترمی که صلاحیت آنها احراز نگردید و نیز حامیان آنان که رفتاری شایسته داشتند، تشکر می‌نماید و از نامزدهایی که صلاحیت آنان احراز گردیده تقاضا دارد تا با درک شرائط و مشکلات کشور و مطالبات عموم ملت شریف ایران با در نظر گرفتن اخلاق اسلامی و ارائه برنامه‌ها و راهکارهای عملی و توجه به  وعده‌های داده شده، زمینه‌های برگزاری انتخاباتی پرشور در تراز انقلاب اسلامی و در افق گام دوم انقلاب را مهیا سازند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم! هم‌چنین به ملت شریف ایران اسلامی عرض می‌نماید که دشمنان انقلاب و نظام اسلامی مانند همیشه در صدد القاء یأس و ناامیدی در میان مردم عزیز و طرح مباحثی خلاف واقع دارند و در این راه از هر شیطنتی فروگذار نمی‌کنند و تمام توانایی رسانه‌ای خود را در این راه بکار می‌بندد اما آنچه مورد یقین و اطمینان است، بصیرت همراه با عزت و عقلانیت ملت عزیزمان می‌باشد که در مواقع لزوم و برپایی شور و شعور و حماسه‌، توطئه‌های پلید دشمنان را نقش برآب می‌سازند و با حضور خود در انتخابات پیش‌رو، افتخار دیگری را به فهرست افتخارات خود اضافه می‌نمایند.‌ ان‌شاءالله


والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۱۴۰۰/۳/۸

  • علی مهدوی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم


شورای محترم نگهبان، که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند، مورد تایید اینجانب می باشند. و وظیفه آنان بسیار مهم و مقدس است. امام خمینی(قدس سره)

شورای نگهبان مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

نظام مقدس جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از رای و نظر مردم و براساس محتوا و ماهیتی دینی است. در این راستا یکی از نهاد های موثر و بی نظیر که وظیفه صیانت از ماهیتِ دینی نظام در عرصه قوانین را بر عهده دارد، شورای محترم نگهبان است.

این نهاد انقلابی که متشکل از فقهایی صالح و مدبر، در کنار حقوقدانانی فرهیخته است، بار سنگین مسئولیت احراز صلاحیت ها را برعهده گرفته و با تعهد و دقت، آبرو و اعتبار خود را وقف تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی می کند و تبلور این نقش آفرینی ها در احراز و تایید صلاحیت افرادی است که با قصد خدمت پای به عرصه نامزدی انتخابات می گذارند.

انتظار مردم بصیر و انقلابی ما همیشه از شورای نگهبان، اقدامات قاطع در چارچوب قانون و وظایف آنها و سیاست های کلی انتخابات است. این رویکرد و توجه عمیق شورای نگهبان به معیارها و ملاک های قانونی و سیاست های کلی انتخابات زمینه ساز ترقی نظام اسلامی در پیشبرد مردم سالاری دینی و تحقق انتخاب درست به وسیله مردم است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لازم می داند نکاتی را در این رابطه با مردم آگاه و بصیر ایران اسلامی در میان بگذارد:

  • علی مهدوی

بیانیه ۱۰۰ نفر از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در حمایت از شورای محترم نگهبان

بسم الله الرحمن الرحیم

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» 

امام خمینی(ره):

 «نهاد شورای نگهبان همیشه مورد‏‎ ‎‏تأیید اینجانب است و به هیچ وجه تضعیف نشده و نخواهد شد.»

▫️تاریخ پرافتخار حوزه علمیه تشیع همواره صحنه شورانگیز حماسه و مبارزه با کفر و الحاد و نفاق بوده است و این گنجینه تاریخی به دست امام خمینی، پس از مجاهدت‌های مقدس و ریخته شدن خون پاک‌ترین بندگان مخلص خداوند متعال به سرمایه‌‌ای بی‌بدیل برای احیای اسلام عزیز بدل گشت و نظام جمهوری اسلامی بر پایه آیات مبین الهی و احکام نورانی اسلام برپا شد و در این زمینه روحانیت معزز، از مراجع عظام تقلید تا فضلای حوزه علمیه نقشی بی‌بدیل و انکارناپذیر داشته و دارند.

▫️شکی نیست که حفظ و صیانت از این تراث مقدس نیازمند مجاهدت و هوشیاری روزافزون است و برخی نهادها در این امر وظیفه شرعی و قانونی حساسی دارند که در رأس این نهادها، شورای نگهبان قانون اساسی قرار دارد.

▫️فقها و حقوق‌دانان شورای مقدس نگهبان همواره از مخلص‌ترین نیروهای متعهد به اسلام بوده‌اند که از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز مورد هجمه‌های ناجوانمردانه بیگانگان و ایادی داخلی آنان؛ و در مقابل همواره مورد تایید امام خمینی و رهبری معظم انقلاب اسلامی و عموم امت اسلامی ایران بوده‌اند.

▫️هم‌اکنون که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مسیر پرافتخار گام دوم انقلاب اسلامی حضور دارد هجمه‌ها و حساسیت‌ها علیه شورای نگهبان بیش از پیش شده و اخیرا؛ پس از اعلام نظر متعهدانه،عالمانه و مجاهدانه و بر اساس وظیفه قانونی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی مسببین وضع اسف‌بار فعلی با لحاظ سوابق موجود، هجمه‌ها به حد کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است و از آن‌جا که حوزه مقدسه علمیه مولد و حامی اصلی نظام اسلامی محسوب می‌شود، وظیفه حمایت از این نهاد اسلامی و انقلابی و ملی بیش از پیش حس می‌شود.

▫️از این رو؛ ما جمعی از اساتید حوزه مقدسه قم حمایت قاطع خود را از اقدام اخیر شورای نگهبان اعلام کرده؛تمام کاندیداهای احراز صلاحیت نشده را به تعاون در افزایش مشارکت مردمی دعوت می‌کنیم.

▫️هم‌چنین از شخصیت‌هایی که مورد اعتماد شورای محترم نگهبان قرار گرفتند می‌خواهیم که با رعایت شرع و اخلاق اسلامی انتخاباتی در طراز اسلام عزیز و در شأن ملت شریف و نجیب ایران رقم بزنند و از ملت بزرگ ایران می‌خواهیم که هم‌چون گذشته با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح حماسه‌ای دیگر بیافرینند و به دشمنان خود قدرت ایمانی و ملی را نشان دهند.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

🔲حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین آقایان: 

علی‌اکبر سیفی مازندانی

محمود عبداللهی(جامعه مدرسین)

محمدرضا آشتیانی(جامعه مدرسین)

غلامرضا فیاضی(جامعه مدرسین)

محمود رجبی(جامعه مدرسین)

عبدالکریم فرحانی(خبرگان)

محسن سعیدی(خبرگان)

محمد حاجی ابوالقاسم دولابی(خبرگان)

احمد پروایی(خبرگان)

هاشم نیازی(خبرگان)

عسکر دیرباز(خبرگان)

فرخ فال(رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین)

علی رحمانی سبزواری(نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین)

سیدعلی اکبر حسینی نژاد(رئیس مجمع نمایندگان طلاب)

  • علی مهدوی

آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر روز گذشته در مراسم رونمایی از «تازه های نشر دین و رسانه مرتبط با انتخابات 1400» که در تالار اندیشه اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیمای قم برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون اخلاق مناظرات پرداخت و گفت: اگر برای مناظرات چارچوب ها و مؤلفه هایی تبیین نشود، بدون شک شاهد مناظراتی خواهیم بود که هیچ خروجی جز سیاهنمایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آثار مرکز پژوهش های صدا و سیمای قم در خصوص انتخابات 1400 برای رسانه ها در عرصه های مناظراتی و تبلیغاتی راهگشا است، ادامه داد: امروز بار سنگین تبلیغات انتخاباتی بر دوش رسانه ها به ویژه صدا و سیما است.

سعادت و شقاوت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که دارند

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه سرنوشت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که در زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: سعادت و شقاوت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که دارند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه با اهمیت مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر، نکاتی را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بیان و ابراز کرد: انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ گستره عظیمی که این مسؤولیت در کشور دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و همه سیاست های کشور به نوعی به آن برمی گردد.

وی با بیان اینکه انتخاب رییس جمهور، نشان دهنده مرم سالاری دینی بوده و معادل تعیین آینده نظام و مملکت است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که انتخابات در کشور ما تنها در بعد داخلی تأثیر نمی گذارد، بلکه تأثیرات منطقه ای و بین المللی نیز دارد؛ این موضوع نشان دهنده اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و لزوم انتخاب اصلح است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در رقم زدن تبلیغات انتخاباتی و رقابت های سالم، تصریح کرد: امروز رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید از تبلیغات بیهوده و بی اساس جلوگیری کنند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین نقش رسانه ملی در رقم زدن مناظرات انتخاباتی مبتنی بر واقعیت را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مناظرات انتخاباتی امری نمایشی نیست، بلکه مبتنی بر واقعیت است و کاندیداها در این مناظرات سخنان خود را با صراحت بیان و عرصه را برای قضاوت مردم باز می کنند.

مشارکت حداکثری پای صندوق های رأی، اقتدار ملی را به نمایش می گذارد

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری پای صندوق های رأی، اقتدار ملی را به نمایش می گذارد، اضافه کرد: انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رأی این پیام را به جهان مخابره می کند که مردم ایران علی رغم همه سختی ها و تحریم ها پای انقلاب خود ایستاده اند؛ اقتداری بالاتر از اقتدار حضور مردم پای صندوق های رأی نیست و باید دانست که زمانی صنایع دفاعی و نظامی ما کاربرد خواهد داشت که مردم در صحنه حضور داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت رعایت اخلاق مناظره از سوی نامزدها تأکید کرد و با انتقاد از اتفاقاتی که در مناظرات انتخاباتی در انتخابات های گذشته، خاطرنشان کرد: انتخابات ما همچون انتخابات آمریکا نیست که کاندیداها در مناظرات با سخنان ناشایست خود آبروی کشور را ببرند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به تبیین بایدها و نبایدهای انتخاب اصلح پرداخت و اظهار کرد: اعتقاد به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی، اعتماد به جوانان، حرکت در راستای اقتدار ملی در عرصه دیپلماسی، دشمن شناسی، پرهیز از همصدایی با دشمنان، دوری گزیدن از وعده های بیهوده، شعارهای اصیل، دینی و متناسب با عرق ملی، آگاهی به مشکلات و دغدغه های مردم و برخورداری از برنامه های کاربردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله شاخصه های رییس جمهور آینده باید باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند و ناکارآمدی های موجود را به پای اصل نظام ننویسند، تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی و هوادارانشان بدانند که اختلاف سلیقه ها نباید به منازعه تبدیل شده و به کف خیابان کشیده شود.

نامزدهای انتخابات حرمت شورای نگهبان را حفظ و نظر آن را تمکین کنند

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم تمکین نامزدها از نظر شورای نگهبان تأکید کرد و گفت: نامزدهای انتخاباتی باید حرمت دستگاه های مسؤول را حفظ کرده و خروجی نظرشان هر چه که شد، تمکین کنند؛ امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز همواره نسبت به رعایت حرمت شورای نگهبان تأکید کرده اند و ما نیز باید از این تأکیدات پیروی کنیم.

  • علی مهدوی

محسن مهدیان

این روزها زیاد تعبیر دوقطبی میشنویم؛ مختصری تامل کنیم.

رهبرانقلاب سال 96 به احمدی نژاد توصیه کردند وارد انتخابات نشود. فرمود موجب دوقطبی میشوید.
 پیشتر نیز جامعه را از برخی دوقطبی های سیاسی شبیه سال 59 و دوران بنی صدر بر حذر داشتند.
دوقطبی آنقدر زیان ده است که حتی افزایش مشارکت از طریق دوقطبی نیز مذموم است؛ چرا؟

دوقطبی چه نیست؟

هر دوئی و دوگانه ای دوقطبی نیست. هر اختلاف و رقابتی هم همینطور. حتی بداخلاقی های سیاسی نیز الزاما دوقطبی نمی سازد.

پس دوقطبی چیست؟

دوقطبی زمانی شکل می گیرد که یک سوی ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبهه بندی رقابت را حیثیتی کرده و یک تعصب ایدئولوژیک منفی درست می کند.

کسی که دوقطبی میسازد دنبال چیست؟

یک. پروژه اهریمن سازی برای قطب مقابل. به نحوی که کاملا حذف شود.
دوم. هیچ صدای دیگری بجز دوصدای موجود یا دوقطب اصلی شنیده نشود.
یعنی با حیثیتی کردن فضا باعث میشود مستقل ها و یا حرف های خاکستری و میانی دیده نشود و رقیب، دشمن فرض شده و کامل حذف شود.

دو قطبی ز کجا شناخته می شود؟

یکم نزاع ساز است. دوقطبی ها تا پائین ترین سطح نهاداجتماعی یعنی خانواده امتداد دارد. در میان شخصیت های سیاسی و رسانه ها متوقف نمی شود و تا سرسفره مردم کشیده می شود و اختلاف را در سطح خانواده ها و فامیل و دوستان و حتی افراد نامرتبط به موضوع توسعه می دهد.
دوم رخوت ساز است. افراد یا با هم در نزاعند یا ساکت و گوشه نشین در سیاست. هرکس خود را در دوقطبی ها نبیند دچار مارپیچ سکوت شده و خود به خود حذف می شود.

چرا برای مشارکت مفید نیست؟

چون ثمره مشارکت را از بین می برد. ثمره مشارکت وحدت اجتماعی است. همه پای صندوق رای می آیند تا در نهایت سرمایه اجتماعی شکل بگیرد. اما دوقطبی دقیقا همین ثمره را از بین می برد. یعنی مشارکت را زیاد می کند اما کاملا سرمایه سوز اجتماعی است. نزاع های دوقطبی پایان ندارد. با صندوق رای هم اختلاف ها تمام نمی شود و امتداد دارد. به همین دلیل است که اقلیت بعد از صندوق رای هم برای اکثریت مشروعیت قائل نیست و نزاع ادامه دارد. مثل 88.

دو قطبی با ذهن چه می کند؟

ذهن دردوقطبی ها قالب بندی می شود بین این و آن. صفر یا یک. سیاه یا سفید. استقلال یا پرسپولیس. نتیجه اینکه ذهن نمی تواند طیفی تحلیل کند. مخاطب هرنوع فرد یا فکری را تنها در این دو دسته تحلیل می کند. یا با منی یا با او. یا اهل جنگ یا سازش. یا اهل میدان یا دیپلماسی. یا مرگ یا زندگی. یا اصلاح طلب یا اصولگرا.

چه بلایی سر اراده می آورد؟

افراد دوبینی پیدا می کنند. ذهن نمی تواند روی هیچ موضوعی متمرکز شود. قدرت تحلیل و استنباط را منهدم میکند. ذهن هیچ کس و هیچ موضوعی را بدون برچسب نمیتواند تحلیل کند. کوررنگی تحلیلی ایجاد می شود و ذهن هیچ موضوع مهم دیگری را جز دوقطبی نمی بیند و فهم نمی کند. در نهایت اینکه قضاوت ها حدی و هیجانی می شود و اراده و رفتارها و واکنش ها عصبی و نابخردانه میشود.

قانون بقای دوقطبی چیست؟

افراد برای دیده شدن ناچارند در دوقطبی ها جلوه کنند. حرفی خارج از دوقطبی شنیده نمی شود. همین باعث می شود دوقطبی ها قدرت بگیرند. چرخه بقای دوقطبی از همینجا شکل می گیرد.

چه بلائی سر کشور می آید؟

یکم. به شدت اختلاف انگیز و وحدت شکن است.
دوم. دشمن توهمی می سازد و دشمن اصلی فراموش میشود.

دوقطبی مقدس هم داریم؟

هرنوع دوقطبی به غیر از دوقطبی حق و باطل حقیقی یا به تعبیر رهبرانقلاب، انقلابی و ضدانقلابی توهم است. این دوقطبی مقدس در داخل وحدت می سازد و کل جامعه را با همه اختلافات رنگین کمانی مقابل دشمن به وحدت می برد. اما دوقطبی حق وباطل حقیقی نه توهمی.

چه باید کرد؟

این 2 گزاره را به خاطر بسپاریم.
یکم. هر کس با هر نوع گرایش در جبهه انقلاب تعریف می شود. قطب مقابل تنها و تنها ضدانقلاب است نه حتی لزوما نیمه انقلابی. یعنی کسی که مقابل انقلاب شمشیر کشیده است. جبهه انقلاب طیف است. یک سویش مجاهدین و یک سویش قاعدین. اما همه در سایه انقلابند.
دوم. هیچ موضوع یا راه حلی حیثیتی نیست و قابل بحث و گفت وگو است. هرکس ممکن است یک موضوع را از زوایای مختلف ببیند. بنابراین رقیب نباید حذف شود. به روشنگری اندیشه ای نیاز داریم و نه لزوما حذف اندیشه.

  • علی مهدوی