مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۳۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

📝 نگاهی به رویکرد جذب حوزه‌های علمیه

🖋 زهرا صبوری 

🔸 فروردین و اردیبهشت، اوج زمان ثبت نام و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران است. اما مهم‌تر از تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای جذب، ملاک و معیارهای پذیرش و جذب است. 

🔺 در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ 

1 کیفی‌گزینی:

برخی معتقدند از آنجایی که هدف حوزه‌ها تربیت شاگرد برای تبیین مکتب امام صادق علیه السلام و سرباز برای حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء است و حوزه، وظیفه دارد برای ظهور، زمینه‌سازی کند. از این رو لازم است در جذب طلاب، شاخصه‌های کیفی همچون ویژگی‌های فردی و خانوادگی و عوامل تربیتی و علمی مدنظر قرار گیرد.

2 کمّیت‌محوری:

 اما زاویه نگاه برخی دیگر، کمیت‌محور است. و البته تحریرهای متعددی دارد که خوش‌بینانه‌ترین تقریر آن اقتضائات هدایتی و تربیتی دارد؛ به این معنا که به دلیل شؤون هدایتی ائمه علیهم السلام، چنین می‌اندیشند که همانگونه که ائمه برای حضور در مجالس علمی خود، هر فردی با هر گرایش و تفکری را می‌پذیرفتند و در صدد تربیت آنها بودند، حوزه‌ها نیز در امتداد مسیر اهل بیت موظف هستند بدون در نظر گرفتن ملاک‌های کیفی، اقدام به جذب طلبه کنند و در این راستا، کمیت در پذیرش، مورد توجه قرار گیرد و هدف این باشد که تعداد هرچه زیادتری جذب و پذیرش اتفاق بیافتد. 

♨️ بر هر یک از دو رویکرد مذکور آثار و نتایجی مترتب است:

1  نگرش نخست اگرچه اقتضا دارد میزان جذب حوزه‌ها سیر نزولی پیدا کند، اما خروجی و بازدهی قابل قبولی را به دنبال دارد.

در این نگرش سرمایه حوزه در جای درست هزینه می‌شود و طلاب تربیت‌شده، خود سرمایه‌ای برای آینده حوزه محسوب می‌شوند‌.

2  اما در رویکرد دوم، نگاهی #دانشگاهی و کلاسیک به تحصیل در حوزه و تربیت طلبه می‌شود.

دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو به دنبال اجرای دستورالعمل‌ها و طی‌کردن مسیر فارغ التحصیلی هستند.

به جرأت می‌توان گفت کمتر مسؤول و استادی در دانشگاه به دنبال تربیت نیروی کارآمد است.

رویه دانشگاه، گذراندن واحد در بازه زمانی مشخص، بدون توجه به #تربیت است. 

همه اینها حاکی از نگاه کمیت‌گرایانه‌ی خالی از معیارهای کیفی است؛

📈 نگاهی که در حوزه، خروجی آن، تعداد زیادی طلبه خواهد بود که ادعای مدرک و تخصص دارند و خواهان شغل و درآمد هستند بدون اینکه روحیه جهادی و مسؤلیت‌پذیری داشته باشند.

در این نگرش، نه تنها سرمایه حوزه، سرمایه‌ساز نمی‌شود بلکه به «صَرف گنجینه‌های حوزوی در غیر محل آن» نیز می‌انجامد. 

توجه به‌ عقبه حوزه‌های علمیه و تجربه نشان می‌دهد که رویکرد دوم باعث دوری حوزه‌ها از سنت‌های اصیل آن و گرفتارشدن به معایب دانشگاهی شد.

  • صادقی

👤 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

🔸 گروه‌های مردمی می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود در خصوص پوشش، عفاف و حجاب را از طریق صفحه «طرحی برای حجاب» در پایگاه اینترنتی سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی:

https://nehzat.ir/fa/contacts

 و یا ارتباط با شماره ۰۹۰۰۳۵۰۵۰۱۵ در شبکه‌های اجتماعی ارائه کنند.

  • صادقی

🔺 این زبان حال فارغ از انگیزه بافنده آن، حاوی یک اعتراف است، اعتراف به تفاوت راهبردی سیاست فرامنطقه‌ای چین (شرق) با راهبرد آمریکا (غرب) در خاورمیانه.

🔻 روشن است چین یا هر کشوری برای آشتی میان ایران و عربستان قصد قربت یا دغدغه وحدت ندارد و به دنبال منافعش است همانطور که آمریکا و غرب با لشگرکشی به مناطق مختلف منافع خودشان را می‌خواهند؛

اما آنچه بافنده این زبان حال نتوانسته یا نخواسته درک کند تفاوت میان «منافع راهبردی همسو» و «منافع راهبردی متعارض» است. غرب و مشخصا آمریکا برای به دست آوردن منافع خود در منطقه به دنبال تأمین امنیت غده سرطانی رژیم صهیونیستی است و این از دو راه به دست می‌آید یا اتحاد منطقه‌ای که در آن اسرائیل باشد و به رسمیت شناخته شود و یا ایجاد اختلاف، تفرقه و رقابت کور میان کشورهای مسلمان در صورتی که این موجودیت جعلی پذیرفته نشود.

بنابراین در راهبرد غرب «ایجاد اتحاد میان کشورهای اسلامی بدون حضور اسرائیل و حفظ این ایدئولوژی نکبت‌بار، محال است». 

❓اما آیا چین هم چنین راهبردی دارد؟

به اعتراف خود بافنده این زبان حال، چین (و شرق) به دنبال ایجاد اتحاد میان شرکای تجاری منطقه‌ای خودش است اما بدون اینکه ایدئولوژی احمقانه صهیونیزم و حفظ اسرائیل را در راهبرد اقتصادی خود قرار دهد، آیا همین مقدار همسوبودن کافی نیست تا ایران از ظرفیت منطقه‌ای این قدرت جهانی و منافع راهبردی همسوی آن، برای تأمین منافع خود و جبهه‌ی مقاومت استفاده کند؟

این تفاوت مهم را ذهن غربگرای بافنده زبان حال به خاطر پیوند عاطفی که با غرب دارد درک نمی‌کند.

  • صادقی

🎥 کلام مهمی از رهبر انقلاب که کمتر شنیده شده است

📌 تولیدات رسانه حوزوی مناهج در این موضوع را با هشتگ #علمای_مجاهد می‌توانید بیابید...

  • صادقی

📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنه‌ها

🖋 حجت الاسلام غریب رضا

🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است.

آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کرده‌اند و هم در مصداق، اشتباه تطبیق کردند!!

🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است:

1️⃣ معنای نصیحت:

معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمی‌شود. 

این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است.

چه بسا انتقاد نابجایی که فتنه‌انگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریخته‌شدن خون بی‌گناهانی شود 

و إن الحرب اولها کلام...

2️⃣ حسن فاعلی، لازمه‌ی نصیحت:

مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوب‌های سازماندهی‌شده خیابانی با توهین‌های رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتش‌زدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت!

♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل می‌شود، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم.

حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحیح فهم و بیان کند.

  • صادقی

📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ (شرح چهل حدیث مرحوم امام خمینی؛ ص 6)

☄ معمولا شهوات در حال وقوع انسان را قانع می‌کنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار حسرت می‌کنند!.

و لذا بالاترین افراد رفاه طلب و دارای رفاه در زندگی، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای اینکه آن شخص نمی‌تواند جوانی‌اش را حفظ کند، نمی‌تواند پول و مال و امنیت و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته جمع کند و ذخیره نماید.

✖️ این گردش شب و روز، پیش آمدها، مرض ها، تصادف‌ها، جنگ‌ها و ... که در این دنیا حکومت می‌کند، برای هیچکس این بقا و ثبات را اجازه نمی‌دهد.

🔥 بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی می‌شود چون قبل از اینکه به این خوشی‌ها برسد، اینجا را ندیده بود که اینها را از دست می‌دهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادی که مثلاً در بیابان و غار زندگی می‌کنند، چه چیزی آنها را دچار حسرت می‌کند؟! زندگی شان به نظر ما همه‌اش مصیبت است؛ اما ما که دنبال رفاه را می‌گیریم سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما می‌دود که ما را بگیرد البته اگر مرگ زودرس نیاید!.

⚫️ آن وقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب می‌رود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفته‌اند؛ حسرت او را می‌کشد، ضجّه او را می‌گیرد!. و همینطور انسان‌های رفاه طلبی که دستشان از رفاه کوتاه می‌شود اینها دچار حسرت می‌شوند...

80.9.4

✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی

  • صادقی

شهید لیله القدر

۲۵
فروردين

📝 سالگشت شهادت حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه موفق و فعال کازرون

🔺 حجت‌الاسلام محمد خرسند سحر ۲۳ رمضان در خرداد ۱۳۹۸ شمسی - پس از بازگشت از مراسم احیا- درب منزل خود، توسط فردی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

🖋 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب: 

شهادت مظلومانه‌ی امام جمعه‌ی فعّال و موفّق کازرون، جناب حجةالاسلام آقای حاج‌شیخ محمد خرسند رضوان‌الله‌علیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کازرون بویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالاخص خانواده‌ی گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض میکنم.

ایشان در شب قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرّع به لقاءالله پیوست و این نشانه‌ی #پاداش_بزرگ الهی به آن روحانی با اخلاص و پرتلاش است ان‌شاءالله.

از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسألت میکنم.

  • صادقی
  • صادقی

🔸 طی چندماه گذشته شرایطی پیش آمد که:

✅ ١٣ آبان تاریخی‌ترین راهپیمایی بعد از انقلاب بود؛

✅ ۲۲ بهمن پرشورترین راهپیمایی این ۴۴ ساله بود؛

♨️ والان هم شرایطی برای اسرائیل و منطقه بوجود آمده که راهپیمایی #روز_قدس، تاریخی‌ترین راهپیمایی خواهد شد.

✅ همه می‌آییم تا نابودی اسرائیل را تعجیل بخشیم...

📌 دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان ارواحنا فداه و نابودی اسرائیل و آزادی فلسطین را در این شب قدر فراموش نکنیم.

عمر رهبرمان پاینده و وجود نازنینش از هر بیماری و گزند به دور باد...

  • صادقی

آیت الله ممدوحی(ره)

  • صادقی