مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

بایسته‌ها و شایسته‌های موفقیت بانک ایده

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰ ب.ظ

 مطالبات از شورای عالی
 علی مهدوی

 طبق آنچه وعده دادیم در مورد راه‌اندازی بانک ایده از سوی شورای عالی نکات و پیشنهاداتی هست که مطرح می‌گردد:

 اول اینکه در دوره هشتم شورای عالی، #بانک_ایده به صورت فعال پذیرای اندیشه‌ها و دیدگاه‌های فرهیختگان حوزوی است قابل تقدیر است و ان‌شاءالله بزودی شاهد ثمرات قابل توجه آن باشیم.

اما برای اجرای درست طرح‌های بزرگ، لازم است پیوست رسانه‌ای آنها نیز مد نظر قرار بگیرد. چرا درگاه دریافت پیشنهادات و طرح‌های بانک ایده، همان صفحه‌ی دریافت نظرات در سایت شورای عالی است؟ آیا بهتر نبود برای این موضوع، سامانه‌ای مجزا و قوی تعریف می‌شد؟! اگر طلبه یا استادی در مخیله‌ی خود تردید کند که مطرح‌کردن بانک ایده صرفا یک مانور رسانه‌ای است و قرار نیست اتفاقی بیفتد چگونه می‌توانیم اعتماد وی را جلب کنیم؟!

 طبعا نظرات و پیشنهادا طلاب، عرصه‌های متنوعی از مسائل حوزه و روحانیت را در بر می‌گیرد؛ و در بانک ایده و هر بانک اطلاعاتی هیچ چیزی به اندازه دسته‌بندی اطلاعات اهمیت ندارد. آیا بهتر نیست در همان صفحه اخذ پیشنهادات گزینه‌ای درج شود تا شخص پیشنهاددهنده انتخاب کند طرحش در کدام یک از موضوعات آموزش، پژوهش، تبلیغ، معیشت و... است؟! طبعا عدم تدبیر این مهم باعث زحمت مضاعف دبیرخانه شورای عالی در دسته‌بندی پیشنهادات نیز خواهد شد.

 وقتی بانک ایده آنگونه که بایسته و شایسته است عملیاتی خواهد شد که دبیرخانه شورای عالی خود را نسبت به اطلاع‌رسانی درباره بانک ایده، مسؤول بداند. یعنی در بازه‌های زمانی مشخص اعلام شود چه حجمی از ایده‌ها و در چه موضوعاتی اخذ شده است؟ چه تعداد از ایده‌ها بررسی شده است؛ چه تعداد مؤلفه‌های لازم برای بررسی شورای عالی را داشته است و بالاخره نتیجه و عاقبت این ایده‌ها چیست. طبعا اگر این موارد مورد عنایت شورای عالی قرار نگیرد مجدد بانک ایده سرنوشت گذشته خود را پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه آیت‌الله بوشهری دبیر محترم شورای عالی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته بودند بانک ایده سابقه داشته و مدتی کم‌فروغ شده بود و مجدد قرار است رونق بگیرد.

بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرح‌هایی همچون بانک ایده می‌تواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند. امیدواریم شورای عالی بتواند به بهترین نحو این موضوع را اجرایی کند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۴/۳۱
  • ۹۳۹ نمایش
  • صادقی

مطالبات از شورای عالی

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">