مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۵۷ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

🌀 این قدر با تمسک به اسم امام، امام را نکوبید! امامی که از جریانات خبر ندارد به درد رهبری نمی‌خورد! شما می‌خواهید اعتبار حرف رهبر را از بین ببرید!

♨️ سخنرانی طوفانی آیت‌الله‌ خامنه‌ای در حضور امام خمینی و رسوا کردن کسانی که تهمت #کانالیزه شدن به رهبری می‌زنند!

🔸 (استکبار) دشمن اصلی [خود] را -یعنی شخص امام را- مستقیماً هدف قرار میدهد امّا همکاران و هم‌پیمانان آنها در داخل جرأت نمیکنند؛ از احساسات مردم، از عواطف مردم، از انگیزه‌های مردم، از اخلاص و عشق و شور و ایمان مردم میترسند و شخص امام را مورد هدف قرار نمیدهند، امّا ارگان‌های وابسته‌ی به امام را چرا! 

♨️ به #تدریج شروع کردند؛ 

اوّل کمیته‌ها را کوبیدند، پاسداران را کوبیدند، تدریجاً بالاتر آمدند و ارگان‌های دیگر را کوبیدند؛ مجلس خبرگان را کوبیدند، شورای انقلاب را کوبیدند. 

تمام حرفهایی که میخواهند به امام بزنند، همه‌ی گله‌مندی‌هایی که از شخص امام و از خطّ امام و از انقلاب اسلامی دارند، این را به حساب ارگان‌های وابسته به این انقلاب میگذارند!! ...

🔹 این‌قدر انقلاب را نکوبید؛ این‌قدر این رهبر را در زیر نامش نکوبید؛ این‌قدر نگویید رهبر را #ایزوله کردند؛ 

من آماده‌ام که این سخن در همین مجلس تخطئه بشود، من آماده‌ام که هرکس که میتواند ثابت کند که دُور امام یک جدار درست کرده‌اند، بیاید در این مجلس، من در حضور امام دارم میگویم، او هم در حضور امام بگوید و تخطئه کند حرف مرا!

🔹 یک ماه و نیم قبل برادران و خواهران مسلمانی خدمت امام رسیدند، دلسوزانه و دردمندانه به امام عرض کردند: «آقا نمیگذارند خبرها و گزارشها به شما برسد؛ خوب است شما تهران تشریف بیاورید»؛ تلویزیون همه‌ی اینها را پخش کرد، جواب امام را پخش کرد.

✅ امام در جواب فرمودند «بنده از همه‌ی خبرها با اطّلاعم. نخیر، راهِ خبرها به من گرفته نمیشود.» این سخن امام است.

♨️ این‌قدر زیر نام امام، با تمسّک به اسم امام، علیه امام حرف نزنید! آن رهبری که از قضایا خبر ندارد رهبری‌اش #فایده ندارد.

🔻 اگر امام نمیداند در کردستان چه میگذرد، در خراسان چه میگذرد، در تهران چه میگذرد، در متن اجتماع چه میگذرد، فرمان او برای مردم قابل تمسّک نیست؛ شما این را میخواهید ثابت کنید، شما دلتان برای امام نسوخته! 

♨️ شما میخواهید ثابت کنید که فرمان امام #اعتبار ندارد؛ رویتان نمیشود این حرف را بزنید از این راه فریب و ظاهرپسند وارد میشوید و میگویید: امام را ایزوله کرده‌اند. نخیر امام را ایزوله نکرده‌اند و به شما هم اجازه نمیدهند که امام را ایزوله کنید؛ شما از روز اوّل میخواستید امام را ایزوله کنید و اجازه به شما داده نشد؛ باز هم داده نخواهد شد.

📆 ۵۸/۷/۳۰

@Manahejj

  • صادقی

🔖 موضوع: خلأ حکمرانی فقه در عراق

💬 موسوی:

طبق خبری که درباره تعطیلی نماز جمعه کربلا منتشر کردید:

فارغ از این که امکان پیاده‌سازی الگوی جمهوری اسلامی و مخصوصا ولایت مطلقه فقیه در عراق فعلی، امکان‌پذیر هست یا خیر،

❇️ ولی یک مطلب خیلی خوب روشن شد. 

افرادی که دغدغه محبوبیت روحانیت را دارند و مدام از حسن مدل مرجعیت عراق و برتری آن بر مدل جمهوری اسلامی می‌گویند، و به خیال خود مدعی هستند آن مدل باعث می‌شد که محبوبیت روحانیت بیشتر باشد، 

حال ببینند که مرجع اعلای عراق به دلیل بی‌اعتنایی نهادهای سیاسی عراق به مطالبات مرجعیت، نماز جمعه‌ای که تنها تریبون رسمی ایشان هست را تعطیل نمودند.

✅ امروز در جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی، حفظ نظام در برابر انحراف از خطوط اصلی انقلاب و جهت‌دهی نظام اسلامی بر عهده رهبر جامعه اسلامی است.

🔻 اما در عراق، مطالبات مرجعیت چه تضمین اجرایی دارد و چه قانون الزام‌آوری آن را عهده‌دار شده است؟

حتی اگر نخست وزیر عراق بخواهد با شیبی ولو ملایم، عراق را به سمت ارتباط با #اسرائیل یا هر اتفاق ناگوار دینی یا سیاسی را برای عراق بخواهد رقم بزند، کدام قانون و اهرم قانونی می‌تواند مانع از آن شود.

براستی که باید قدر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را دانست.

  • صادقی

📝 مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعه‌های علمی می‌شود

👤 آیت‌الله‌العظمی شبیری:

🔹 یکی از موضوعاتی که مانع استفاده جامعه از وجود #نخبگان علمی می‌شود مشکل اقتصادی و معیشتی است.

مشکل #معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعه‌های علمی می‌شود. 

♨️ چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است.

❇️ یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد #درس_اخلاق است. 

افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه نیاز بیشتری دارند. 

🔹 موقعی که مرجعیت میرزای شیرازی عظمت پیدا کرد و تقریباً منحصر به فرد شد، در جلسه‌ای که سلام و صلوات خیلی زیاد بود، بعد از رفتن افراد، آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی [که اهل کرامت و معنویت بود] می‏ آمد و میرزا را موعظه می‌کرد تا سمّ دنیوی این سلام و صلواتها گرفته شود. 

🔻 در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد.

🔹 درس‌های اخلاق حوزه باید محل بیان آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام باشد. این آموزه‌ها مطابق با فطرت انسانی است و لذا نسبت به آن پذیرش وجود دارد. اگر درسهای اخلاق بر این اساس بیان شود، تأثیر خود را خواهد داشت.

hawzahnews.com/xbGyC

  • صادقی

دلیل عدم برگزاری نماز جمعه کربلا

نماینده آیت‌الله سیستانی توضیح داد؛

سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی به سؤالی مبنی بر دلیل عدم برگزاری نماز جمعه در حرم امام حسین (ع)، پاسخ داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی متولی شرعی حرم حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل عدم برگزاری نماز جمعه در حرم امام حسین (ع) و اینکه اگر دلیل تجمع است، چرا به صورت پخش مستقیم و مجازی ایراد نمی شود، پاسخ داد.

وی با بیان اینکه دلیل عدم برگزاری نماز جمعه به دلایلی بیشتر از مسئله تجمع بر می گردد، گفت: شیوع کرونا به صورت مستقیم در تعطیلی نماز جمعه تأثیر داشته است.

نماینده آیت الله سیستانی بیان داشت: شما می دانید که خطبه های نماز جمعه، به ویژه خطبه دوم به سه حالت نوشته می شود؛ حالت اول اینکه خود آیت الله سیستانی متن خطبه را می نویسند، حالت دوم اینکه چارچوب کلی توسط معظم له تعیین می شود و حالت سوم اینکه خود خطیب نماز جمعه متن خطبه را می نویسد و برای آیت الله سیستانی می فرستد و ایشان آن را ویرایش می کنند. در تمامی این حالات خطیب نماز جمعه تابع نجف اشرف است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی تصریح کرد: متأسفانه نهاد های سیاسی عراق به بسیاری از بیانات آیت الله سیستانی توجهی نداشتند و پاسخ گوی آن نبودند. بله این خطبه ها مایه آرامش و اطمینان مردم بود و صدایی بود که از مردم دفاع می کرد.

وی ادامه داد: آیت الله سیستانی تنها به دنبال خطبه خوانی نیستند، بلکه می خواهند خطبه و سخنرانی مؤثر واقع شود. با وجود اینکه مضمون برخی خطبه های نماز جمعه بارها و بارها تکرار می شد، امّا پاسخگویی به آن بسیار ضعیف بود.

نماینده آیت الله سیستانی اشاره کرد: تاکنون هیچ تصمیم قریب الوقوعی برای از سر گیری ایراد خطبه های نماز جمعه کربلا وجود ندارد، مگر اینکه ضرورتی مهم تر از مسئله تعلیق نماز جمعه ایجاب کند.

  • علی مهدوی

🎥 رازهای چرخش افراط گریان تاریخ انقلاب به سمت تفریط شدید

♨️ اگر «تقوا» و «بصیرت ولایی» نداشته باشیم، هیچ بعید نیست به تدریج ۱۸۰ درجه تغییر کنیم؛

فرقی نمی‌کند طلبه یا دانشجوی جبهه کنونی انقلاب باشیم یا نباشیم.

❇️ محتاج بصیرت و تقوای سیاسی در چارچوب تبعیت از ولایت مطلقه فقیه هستیم.

✅ این کلیپ عبرت آموز را با دقت ببینید؛ این عبرت بزرگ تاریخ انقلاب ماست.

  • صادقی

📝 جزئیات جدیدی از حادثه تروریستی حرم رضوی | نحوه مواجهه ضارب با ۳ روحانی

👤 مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان

🔸 ضارب (عبداللطیف مرادی) از ورودی باب الرضا علیه السلام وارد شده است، طبق اظهارات این ضارب، وی پس از ورود قصد ترور چندین نفر از روحانیون را داشته که بنا به دلائلی منصرف شده است تا اینکه این سه عزیز را دیده که وارد صحن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) شده اند. لازم به ذکر است این بزرگواران با مدیر بنیاد کرامت آستان قدس رضوی برای پیگیری و کمک به فقرا و محرومان حاشیه شهر جلسه داشته اند.

🔹 ضارب در اظهاراتش نیز عنوان کرده است زمانی که این سه نفر از رو برو آمدند و من شرایط را مهیا دیدم، به آنها نزدیک شده و به محض رسیدن به ایشان، ضربه ای به نفر اول(شهید دارایی) و بلافاصله بدون مکث ضربه ای دیگر به نفر دوم (شهید اصلانی) زدم.

آقای پاکدامن خود را از ضارب دور می کند، اما وی به دنبال او رفته و از پشت ضربه ای به کتف ایشان وارد کرده و ایشان به زمین می‌افتد، اما حالت دفاعی به خود می‌گیرد در مقابل ضربات متعدد چاقو که قریب به ۲۰ ضربه بوده است با دست و پا دفاع می کند.

♨️ نکته حائز اهمیت اینجاست که علاوه بر عضویت در این شبکه های تندروی وهابی و تکفیری و مدافعان تفکرات داعش و نیز مطالعه جزوات ابن تیمیه و عبدالوهاب که در گوشی تلفن همراه خود ذخیره داشته است؛ 

♨️ در کانال های وابسته به جریان تشیع انگلیسی نیز عضو بوده و محتوای منبرها و مداحی هایی که در آنها به مقدسات اهل سنت اهانت شده (به خصوص به صورت مستقیم به خلفا) را دانلود و ذخیره نموده است.

◼️ افراطی‌گری مذهبی و تفکر تکفیری در اهل سنت و نیز در میان شیعیان عامل اصلی این جنایت سوزناک است.

🌐 متن کامل گفت‌وگو:

hawzahnews.com/xbGsq

  • صادقی

🎥 استاد قرائتی

❇️ ویژگی‌های روحانی شهید حرم رضوی:

🔹 اوج ساده‌زیستی

🔹 پنج فرزند

🔹 بالاترین درجه تحصیلات حوزوی

🔹 اوج خدمت به اقشار مختلف مستضعفین

  • صادقی

🎥 توطئه‌ی جریانی مرموز

💠 امام خمینی قدس سره

🔸 برادران عزیز من، فرزندان اسلام! توجه داشته باشید که باز یک جریانی در کار است شما را منعزل کنند از این امری که در او هستید.

♨️ مبادا گروه‌ها یا آنهایی که نمی‌خواهند روحانیون در این کشورها نفس بکشند شما را اغفال کنند و برگردانند به کنجهای مدارس و منزوی کنند در حجره‌ها! 

✅ شما همان طوری که علم باید بیاموزید و تقوا در راس برنامه شما باشد، [در] مهیا بودن از برای دخالت در امور سیاسی و امور اجتماعی و دخالت در مشکلات مسلمین و حاضر بودن از برای دفاع از کشور اسلامی هم باید کوشش کنید.

🔹 همین معنایی که برای روحانیون نقشه کشیده بودند، برای جوانهای غیر روحانی- چه دانشگاهی‌ها و چه سایر جوانها- با طرزهای دیگری نقشه کشیدند تا آنها در میدان سیاست حاضر نباشند، و در اموری که کشور احتیاج به آن دارد دخالت نکنند.

  • صادقی

📝 ضرورت تلاش هوشمندانه

💠 امام خامنه‌ای

🔸 مسئله‌ی حیاتی #فرهنگ خیلی مهم است، و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند.

🔹 و در درجه‌ی دوّم ــ حالا درجه‌ی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گسترده‌ی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. 

❇️ همه حقیقتاً‌ باید به این مسئله‌ی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ 

✅ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌‌العمیا و مانند اینها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند.

📗 دیدار با کارگزاران نظام

📅 ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

  • صادقی

📝 مردم برای ایشان دعا کنند

👤 فرزند استاد فاطمی‌نیا

🔸 در روزهای گذشته به‌دلیل وخامت حال استاد، ایشان به بیمارستان منتقل شد و هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و حال عمومی ایشان چندان رضایت‌بخش نیست و در شرایط سخت با هوشیاری پایین هستند.

🔹 در هنگام انتقال به بیمارستان در حالی که هوشیار بودند، اظهار داشتند که به دوستان بگویید برای من متوسل به حضرت علی اصغر (علیه‌السلام) شوند.

  • صادقی