مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۱۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • صادقی

🌀 دردهای مزمن جبهه انقلاب

📝 حاشیه‌ای بر واکنش‌های این روزهای جبهه انقلاب

🖋 حسین ایزدی؛ #یادداشت_مهمان 

🔸 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب، اما به آسیب‌هایی دچار هستیم که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

🔺 اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان می‌دهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمی‌خواهد بی تفاوت باشد، این‌ها همه مزیت ماست.

🔻 اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی کنش و واکنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است.

♨️ برخی از آسیب‌هایی که دچار هستیم:

1⃣ تسرع منهای تأمل

ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می‌ریزد، خیلی سریع به واکنش می‌افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می‌رسد، خیلی سریع تحلیل می‌کند، خیلی سریع محکوم می‌کند!

همه اینها نشان‌دهنده ضعف‌های ساختاری است. ضعف‌هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در انفعال می‌مانیم.

کافی است «یک اتفاق» در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می‌کند.

2⃣ بی مسئلگی

بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع اولویت‌هایش تغییر می‌کند. کسی که اولویت‌ها و مسئله‌هایش سریع تغییر می‌کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد.

به همین دلیل می‌بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می‌شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح....

3⃣ غلبه روحیه نفی و طرد

ما دارای چنان قدرتی هستیم که می‌توانیم با واکنش‌های حساب‌نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم!!

این به معنای نادیده‌گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است. 

4⃣ نارسائی تئوریک

یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است که موجب شده دچار #خودمرکزپنداری شویم.

تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعریف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. نمی‌دانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ 

وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی‌بودن می‌دانیم دیگران را قضاوت می‌کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت‌افزایی می‌پنداریم!

یکی را نفی و طرد می‌کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت‌گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته‌ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می‌زند اسم او را صورتی می‌گذاریم.

 

5⃣ افراط در در واکنش

گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید #تذکر_مشفقانه داد، اما ما چنان بلایی به سر وی می‌آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می‌بریم؛ که به غلط کردن بیافتد.

این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و #اخوت چه می‌شود؟ 

کسی شک ندارد شعری که فلانی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است. 

  • صادقی

  • صادقی

🏴 إنا لله و إنا إلیه راجعون

◼️ آیت الله شیخ یدالله رحیمیان، از علمای ربانی اصفهان در شب تاسوعای حسینی دار فانی را وداع گفت و به لقاء الله پیوست.

✅ وی از چهره‌های ماندگار تبلیغی بود که عالمانه و مجاهدانه برای تبلیغ دین و همچنین ترویج انقلاب اسلامی کوشید؛ 

✅ زهد و ساده‌زیستی فوق‌العاده آن مرحوم یکی دیگر از درس‌هایی است که برای آحاد حوزویان بالاخص خواص، الگو و نمونه‌ای مثال‌زدنی است.

◼️ رحلت این عالم ربانی را محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه اصفهان و بیت محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.

  • صادقی

💠 در حوزه باید به تبلیغ به صورت جدی توجه بشود؛ یعنی برای تبلیغ برنامه‌ریزی شود.

💠 این ذخیره‌ی عظیم در حوزه - این‌همه روحانی جوانِ آماده‌ی حرف زدن و تبلیغ کردن- در اختیار ماست.

📅 ۱۳۷۰/۰۶/۳۱

📌 مناهج:

♨️ بیانات رهبری درباره‌ی اهمیت تبلیغ، مسأله‌ای است که طی سه دهه گذشته مکرر به مسؤولین حوزه‌های علمیه گوشزد شده است؛

✅ حتی رهبری امید داشتند با تشکیل شورای عالی و مرکز مدیریت (۳۰ سال قبل)، حوزه علمیه به سمت اولویت‌های اساسی خویش هدایت شود و کارایی لازم را بیابد تا از رهگذر آن هم از استعدادهای حوزوی به بهترین وجه بهره‌برداری شود و هم جامعه به نیازهای مختلف دینی و معارفی خود نائل شوند؛

⛔️ اما مع‌الأسف این مطالبه‌ی حضرت آقا (درباره تبلیغ) هم مثل بسیاری از مطالبات دیگر ایشان از سوی شورای عالی و مرکز مدیریت مورد بی‌اعتنایی و بی‌مهری قرار گرفت؛ تا جایی که رهبری در سال جاری درباره تبلیغ، اعلام #نگرانی کردند؛ چراکه:

1️⃣ از طرفی هنوز نهاد سیاست‌گذاری حوزه حرکتی در راستای اولویت‌دهی درست به مسائل پیش روی حوزه نشان نداده است؛

2️⃣ و از سوی دیگر، اهم وقت شورای عالی در مسائل غیر ضروری اسراف شده و دیگر نوبت به مسائل مهم و حیاتی نمی‌رسد!

〰️〰️〰️〰️〰️〰️

📌 آگاهی بیشتر:

🌀 اسراف وقت در شورای عالی؟!

https://eitaa.com/manahejj/6168

🌀 شورای عالی را معطل نکنید

https://eitaa.com/manahejj/6176

  • صادقی

📝 مواظب باش کجا داری گناه می‌کنی!

🎥 استاد شیخ حسین انصاریان

#محرم_1402

  • صادقی

📝 محافل ما محافل تلخی شده است...

  • صادقی

اعلام انزجار عزاداران حسینی از اهانت به قرآن

🔰همخوانی سوره مبارکه مسد

در هیأت‌های عزاداری سراسر کشور

📆 ۵شنبه، پنجم مرداد، شب عاشورای محرم ۱۴۴۵قمری

در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم پویشی با عنوان «لبیک یا قرآن» در تمامی هیئات مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه مسد توسط عزاداران در شب عاشورا برگزار می‌شود.

◾️جامعه قرآنی و هیأت‌ های سراسر کشــــور

----------------------------------

💠 کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم

  • صادقی

📝 وظیفه‌ای استثنائی یا الگویی برای مکلفین؟

🖋 م.ص.صادقی | #یادداشت_مهمان

🔸 امام حسین علیه السلام فرمود: «أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر» (۱)

🔺 از جمله تحلیل‌هایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح می‌شود و غالبا نتیجه‌ای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، است که این قیام را اختصاصی و صرفا وظیفه شخصی حضرتش معرفی می‌کنند! 

هر چند دلیل معتنابهی برای این مدعی پیدا نشد، اما این تحلیل یک خروجی منفی اجتماعی دارد؛ و آن بی‌اثرساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت‌گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است.

🔻 برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی‌تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه (باب امر به معروف و نهی از منکر) در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (قدس سره) مراجعه می‌کنیم، تا به وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم.

✅ #امام_خمینی در تحریر الوسیله (ج ۱ ـ ص ۴۷۲) در شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر (عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی)، بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده‌ای (جانی، مالی یا آبرویی) برای خودش یا دیگر مؤمنین بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم می‌فرماید:

«لو کان المعروف و المنکر من الأمور التی یهتم به الشارع الأقدس‌کحفظ نفوس قبیلة من المسلمین و هتک نوامیسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما یوجب ضلالة المسلمین أو إمحاء بعض شعائر الإسلام کبیت اللّٰه الحرام بحیث یمحى آثاره و محله و أمثال ذلک لا بد من ملاحظة الأهمیة، و لا یکون مطلق الضرر و لو النفسی أو الحرج موجبا لرفع‌ التکلیف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما یرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع فی ضرر أو حرج دونها‌»

«اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله‌ای (گروهی) از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن (اعتبار) به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال‌ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. - پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی، موجب رفع تکلیف نیست- لذا اگر اقامه‌ی حجت‌ها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می‌آیدـ متوقف باشد بر بذل جان یا جان‌ها، ظاهر آن است - که امر و نهی- واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید».

✅ ایشان در مسئله‌های ۷ تا ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته‌اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمی‌باشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما. 

🔺 البته قید مهم در این چند تکلیف شرعی، مخاطب آنهاست؛ "علماء الدین و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند؛ نه عموم مکلفین. 

🔻 از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده می‌شود که قیام و حرکت وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ نه یک وظیفه اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان‌دهنده‌ی مراتب امر و نهی و قیود آن می‌باشد که اتفاقا وظایف علما و رؤسای مذهب شیعه از آن فهمیده می‌شود.

〰️〰️〰️〰️〰️〰️

📌 پ.ن ۱: مثیر الاحزان 4 / بحار الانوار 44:329/ المناقب لابن شهرآشوب 89: 4 / مقتل الحسین الخوارزمی 188: 1 /نفس المهموم: 37 / مکاتیب الأئمة 40: 2 / لمعة من بلاغة الحسین (علیه السلام): 106 / مکاتیب الرسول صلى الله علیه و آله ج‏2، ص: ۳۶۶ / الفتوح: ج 5 ص 21 / معالی السّبطین: ج 1 ص 212.

📌 پ.ن ۲: نخستین بار حدودا سال ۱۳۸۶ در مدرسه آیت الله مجتهدی ره تهران، این استدلال از تحریر الوسیله را از حضرت استاد آیت الله جاودان حفظه الله شنیدم.  

  • صادقی

🌀 پروردگارا! زبانهایی که با مدیحه‌ی حسین‌بن‌علی و خاندان پیغمبر حرکت میکنند، مورد لطف و برکت خودت قرار بده.

 ۱۴۰۱/۰۶/۲۶

📥 نسخه قابل چاپ👇

khl.ink/f/53386

  • صادقی