مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۳۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

👤 آیت الله جعفر سبحانی در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی

🔸 باید تلاش کرد که جلوه‌های حوزه علمیه و روحانیت در حرم مطهر رضوی و اطراف آن نمود بیشتر بیابد و مرکزیت دروس حوزوی همچون گذشته به حرم مطهر امام رضا علیه السلام بازگردد. 

🔺 در گذشته به واسطه مدارسی که در حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام فعال بود، این آستان مقدس محل برگزاری بسیاری از درس ها و مرکز آمد و شد طلاب بود. حتی شب ها در مسجد گوهر شاد درس خارج برپا می شد.

🔻 ولی پس از آن دوران، به دلایل مختلف شرایط ایجاب کرد که این مدارس به گونه ای دیگر باشد ولی باید تلاش کرد به همان حالت قبلی بازگردد.  

✅ آیت الله سبحانی با اشاره به طرح برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی، فرمودند: این اقدامی که قرار است انجام شود، بسیار خوب و ارزشمند است که فعالیت های حوزوی در کنار مرقد مطهر امام هشتم(ع) باشد و مردم علما، مراجع و استادان را در حرم مطهر و در میان خودشان ببینند.  

  

✅ این که مدارس علمیه در نقاط دیگر باشد، منافاتی با مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر ندارد، بنابراین باید جلوه حوزه و مدارس علمیه و طلاب اطراف حرم باشد، حتی نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان های مرتفع احداث شود.

  • صادقی

🔺نشست تخصصی بررسی ابعاد لایحه‌ی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب روز گذشته جمعه ۲۶ خرداد ماه توسط دفتر رییس مجلس شورای اسلامی، برگزار گردید.

🔻 در این جلسه که با حضور آقای قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس مجلس، رئیس کمیسیون قضایی مجلس و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس برگزار گردید، تعدادی از صاحب‌نظران حوزه‌ی علمیه خراسان دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند. 

  • صادقی

 امام خمینی: والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کرده اند.‏‎ ‎‏سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه می گیرد...

📗صحیفه امام، ج۱، ص۲۷۰

📌 مناهج:

بیشترین سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی را جماعتی دارند که یا می‌گویند «ما سیاسی نیستیم» یا به بقیه می‌گویند «چرا شما سیاسی هستید».

این فکر خطرناک همواره در خدمت اسلام آمریکایی است.

فارغ از این تفکر خطرناک، توهین به علما، کاری است که برخی دیگر از مداح‌نمایان کردند و به سزای اعمالشان در همین دنیا رسیدند، ای کاش عبرت بگیریم.

  • صادقی

💠 امام خامنه‌ای

✅ سطح متوسّطِ حقوقِ طلّاب و فضلا (هم کسی که تدریس می‌کند، هم کسی که درس می‌خواند) حتّی از متوسّطِ پایین‌ترین حقوق‌بگیران هم پایین‌تر است، ولی در حد کفاف و عفاف باید تأمین شود.

✅ این جزو وظایف کسانی است که می‌توانند، ما هم البته وظیفه داریم و امیدواریم بتوانیم به وظایفمان تا حدّ وصول عمل کنیم.

📅 ۱۳۸۲/۰۷/۲۱

  • صادقی

پدرِ امید (۲)

۲۷
خرداد

🖋 عباس بابائی

🔸 یکی از حکیمانه‌ترین روایات پیرامون «امید» این سخن نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) است: «إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّه‏ِ لاُِمَّتی، لَولاَ الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ وَلَداً، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً!» 

(امید در حقیقت، رحمتی از جانب خداوند برای امّت من‏است. اگر امید نبود، هیچ مادری فرزندی را شیر نمی‏داد و هیچ باغبانی، نهالی نمی‏کاشت!)

🔹 شاید این کلمات امام خامنه‌ای را بتوان شرحی بر این روایت فوق‌العاده شمرد: «یکی از بزرگ‌‌ترین نعم الهی، امید و اعتمادبه‌نفس است که در مردم هست. روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بی‌صبری می‌کنند؛ نه اینکه کار نمی‌کنند، مانع کار هم می‌شوند؛ ولی مردمِ امیدوار، خودشان جلوجلو می‌دوند و مسئولان را به دنبال خودشان می‌کشانند.»

❓حال سؤال مهم آن است که برای افزایش اکسیری به‌نام «امید» در افراد و جوامع چه باید کرد؟

✅ راه نخست افزایش ایمان است؛ ایمان به عنوان موتور محرک و پیشرانی است که هرچقدر قوی‌تر و گرم‌تر باشد، حرکتی به نام «امید» را قوی‌تر و سریع‌تر و ماناتر می‌کند.

امام‌خامنه‌ای فرمودند: «امید یعنی آن حالتی که با حرکت همراه است، با تنبلی و سکون نمی‌سازد، کسی که امید دارد به سر منزل می‌رسد راه می‌رود، اینکه کسی بنشیند و امید داشته باشد به سر منزل می‌رسد، این نشدنی است.»

بعد از انقلاب بیشترین دشمنی‌ِ‌دشمنان و ناجوانمردیِ بعضی دوستان نسبت به «امامین انقلاب» روا داشته‌شد و حال آنکه این دو در صدر امیدواران عالم قرار داشتند! حل این معما جز با گوهر «ایمان» محقق نخواهدشد. ارتباطی است مستقیم بین افزایش ایمان و افزایش امید.

💠 رهبرانقلاب درباره‌ی امید امام فرمودند: «امام خود می‌گویند در طول سال‌ها مبارزه تا پس از پیروزی هرگز دچار یأس نشدم. این امید امام هم ناشی از ایمان او بود.»

🔻 در طرف دیگر کسانی بودند و هستند که بیشترین امکانات و درآمدها در این کشور از آن آنان بوده اما در صدر ناامیدترین ایرانیان قرار گرفته‌اند؛ چراکه رابطه‌ای است مستقیم بین کاهش ایمان و کاهش امید.

  • صادقی

👤 آیت‌الله‌ سبحانی در دیدار اعضای دبیرخانه‌ی دائمی منشور روحانیت

🔸 پیام‌های حضرت امام بسیار مهم است و برخی از آنها همچون وصیت‌نامه و پیام به گورباچوف رئیس جمهور وقت شوروی، آسمانی است.

♨️ مرحوم امام نسبت به انحرافات فکری بسیار حساس بودند تا جایی که در سال ۱۳۲۲ به هنگام نگارش کتاب «اسرار هزار ساله»، دو ماه دروس خود را تعطیل کردند و کتاب «کشف اسرار» را در پاسخ به شبهات آن نگاشتند تا جایی که بعد از دو ماه به خاطر درد چشم مجبور شدند به پزشک مراجعه نمایند.

💠 ایشان به ضرورت تدریس علوم عقلی در حوزه‌ها اشاره کردند و فرمودند:

یکی از مصادیق تحجر، نپرداختن به علوم عقلی است. البته این مهم باید به صورت متعادل صورت پذیرد تا جایی که نه آن را به‌صورت کلی رها کنیم و نه تمام مطالب آن را تصدیق نماییم. 

❇️ معظم له در پایان توصیه کردند اساتید معظم، «منشور روحانیت» حضرت امام را روزهای چهارشنبه در دروس اخلاق تدریس نمایند.

  • صادقی

🖋 سیده زینب حسینی؛ #یادداشت_مهمان

🔸 تربیت دینی مردم یکی از وظایف حوزه علمیه به شمار می‌آید. به این منظور طرح‌ و برنامه‌های متعددی از سوی معاونت تبلیغ حوزه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حرکت‌های خودش طلاب صورت می‌گیرد. 

این فعالیت‌‌ها‌ برای تربیت دینی به ندرت با همکاری مجموع این سازمان‌ها و بیشتر به موازات همدیگر انجام‌ می‌شوند.

مطابق سند تحول بنیادین‌، آموزش و پرورش نیز سهم مهمی در تربیت دینی نسل‌ها به عهده‌ دارد.

 

  • صادقی

📝 هدایت مردم با خرید میوه!

🔸 جناب آقای حسین مدرسى مى‌گوید: 

یکى از دوستان از قول میوه فروشى واقع در خیابان آزادى ـ نزدیک منزل [مرحوم] حاجى میرزا علی آقا فلسفی تنکابنی ـ مى‌گفت:

🔺 «رفتار حضرت ایشان، جوان مرا متحول کرد و او را از بدبینى به ناحق نسبت به روحانیون و از بى دینى به دیندارى برگرداند. از وضع او نگران بودم، ولى اینک خوشحالم که نجات یافته است.

🔻 ماجرا از این قرار بود که حاجى آقا گاهى از مغازه ما میوه مى‌خریدند.

هرگاه تشریف مى‌آوردند، من پاکت به دست با اشتیاق جلو مى‌دویدم که بهترین میوه را تقدیم ایشان بکنم. پاکت را با اصرار از من مى‌گرفتند و مى‌گفتند: من خودم بلد هستم میوه برچینم.

✅ آن گاه یک دانه میوه خوب، یک دانه متوسط و یک دانه میوه نامرغوب در پاکت مى‌گذاشتند!

من جلو مى‌پریدم و مى‌گفتم: حاجى آقا چه مى‌کنید، چرا میوه خوب بر نمى‌دارید؟ حاجى آقا بدون توجه به درخواست من، کار خود را ادامه مى‌دادند و مى‌فرمودند: دیگران هم حقى دارند.

♨️ جوان من که ایستاده بود و نظاره مى‌کرد، پس از رفتن ایشان با شگفتى به من گفت: آیا چنین آدمى ممکن است؟! 

✅ همین مشاهده او را اصلاح کرد و حالا نماز مى‌خواند، آن هم به جماعت.»

  • صادقی

پدرِ امید

۲۴
خرداد

🖋 عباس بابائی

❓سؤال مهم: تکرار فراوان کلمه‌ی «امید» در بیانات رهبر فرهیخته‌ و حکیم انقلاب ناشی از چیست؟

آیا نگرانی و ترسی عمیق از سرانجام نظام و انقلاب باعث این فراوانیِ تکرار شده یا نکته‌ای دیگر در میان است؟

🔺 این سؤالات زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم بسامد این کلمه در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» در بیانات ایشان بسیار قابل‌توجه بوده است.

🔻 سخن از «امید» گاهی ناشی از ترس است و گاهی ناشی از دیدن حسن عاقبت. 

1⃣ مدیر ناکارآمدی که نه به توانایی‌های خود و همراهانش ایمان دارد و نه ایمانی به قدرت لایزال الهی و از طرفی هیمنه‌ی دشمن تمام قلبش را تسخیر کرده، یقیناً کلمه‌ی «امید» در سخنانش ناشی از ترس است؛

2⃣ اما راه‌بلد دانا و توانمندی که می‌داند پیچ مقابل، آخرین مرحله برای رسیدن به مقصد است و بعد از آن روشنایی قله هویدا می‌شود، به کوهنوردانی که به سختی نفس می‌کشند و از پیمودن ادامه‌ی مسیر ناامیدند، مدام امید، تزریق می‌کند.

✅ امیدبخشیِ «پدرِامیدوارِخانواده‌ی‌ایران» از نوع دوم است؛ او چون قله را می‌بیند، به وعده‌ها و نصرت الهی یقین دارد و از طرفی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ی امتش را نیک می‌شناسد، لذا مدام از «امید» سخن می‌گوید و در«بیانیه‌ی گام دوم»، نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد را «امیدبخشی» می‌نامد:

💠 «توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم... سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»

  • صادقی

🖋 احمدحسین شریفی

🔸 عده‌ای هستند که «محبوب القلوب» و «محترم المجالس» شدن برایشان اصالت دارد!!

🔹روان‌شناسی چنین افرادی به این شکل است که

اولاً، انتظار دارند، گفتار، رفتار، افکار و نوشتار آنان همواره مورد تحسین همگان قرار گیرد! (که البته این آرزویی محال است).

ثانیاً، در برابر کوچکترین نقدی بر گفتار، رفتار، افکار یا نوشتارشان، افسرده می‌شوند و غمگین!

و ثالثاً، توان و ظرفیت کتمان غم و اندوه درونی خود را هم ندارند. به همین دلیل، در مواجهه با کمترین نقدها چنان رفتار می‌کنند که انگار به کیان اسلام و مسلمین و همه مقدسات تجاوز شده است! زمین و زمان را بر خود تنگ می‌یابند. به جای مواجهه عالمانه با «نقد»، «ناقد» را مورد لعن و نفرین قرار می‌دهند! او را به قیامت و روز رستاخیر حواله می‌دهند!

🔺 اینان متوجه نیستند که همین تنگی و فشار روحی و این بی‌ظرفیتی، ممکن است نشانه‌ای برای درستی آن نقد باشد.

  • صادقی