مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۴۶ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

💠 امام خامنه‌ای

🔸 شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. 

⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست.

✅ شاخص‌ها را «حلّ مسئله» قرار بدهید.

📌 مناهج:

❗️در مورد شاخص‌های تعیین نخبگان حوزوی، اگر در عمل، مواجه شدیم با برخی نخبگانی که معدل و نمرات فوق‌العاده دارند، اما در عمل قدرت حل مسأله ندارند؛ لکن در مقابل به برخی افرادی رسیدیم که قدرت حل مسأله دارند؛ اما نمرات عالی تعیین‌شده برای نخبگان را ندارند؛ نتیجه چیست؟

از اولی حمایت می‌کنیم و دومی را رها می‌کنیم!!

اولی را نخبه می‌خوانیم و دومی را هیچ؟!

❓در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و ...، چه زمان و چه میزان دنبال یافتن طلاب موفقی بوده‌ایم که قدرت حل مسأله و پیشبرد علمی و عملی آن را داشته‌اند؟

💰 سالانه هزینه‌های قابل توجهی به بهانه نخبگان می‌شود؛ اما خروجی این همه وقت و هزینه و ایجاد بروکراسی و ... چیست؟!

👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...

  • صادقی

📝 اظهارات جدید مرجع خودخوانده 

🖋 علی مهدوی

🔸 مرجع خودخوانده‌ای که منتظر بودیم درباره‌ی موضع‌گیری احساساتی و پیش‌داوری خلاف خود پس از مرگ مهسا امینی، این بار عذرخواهی کند؛ با کمال تعجب در حرکتی جانبدارانه و به ظاهر اخلاقی به نصیحت نظام پرداخته است که در زندان با سران اغتشاشات رفاقت کنید، تلویزیون و مطبوعات را آزاد کنید!!

🔹 آقای #ژن_خوب! شما خود اجازه می‌دهید درباره نحوه ساخت و ساز مسجد ارثی و وراثتی‌تان، افرادی که داخل دفترتان منصوبتان هستند و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، درباره نحوه تلاش رسانه‌ای و پول‌پاشی برای تبلیغ مرجعیت‌تان و ...، چهره‌های انقلابی بیایند روی منبر آن مسجد و روشنگری کنند؟؟

♨️ شما حتی حاضر نیستید حق را بشنوید و از تهمت ناحقی که به نظام بستید کوتاه بیایید و عذرخواهی کنید، حال دم از رفتار اخلاقی می‌زنید؟

⁉️ آنگاه که بر آتش اغتشاشات، بنزین ریختید و وانمود کردید برای مهسا امینی جریحه‌دار گشتید؛ چرا برای آتش‌زدن ده‌ها پلیس و بسیجی و زن و بچه مردم ابراز ناراحتی نکردید؟

چرا آنگاه که چادر از سر زن مسلمان کشیدند ساکت بودید؟

چرا حتی وقتی قرآن کریم را به آتش کشیدند هیچ نگفتید؟

‼️ جریحه‌دار شدن شما اگر نگوییم به نفع ضد انقلاب و به نفع اغتشاشات است، اما باید گفت: چرا همیشه به نفع یک طیف سیاسی خاص است که فکر می‌کنند با لگدزدن به نظام به حیات سیاسی منحوس خود به هر قیمتی باید ادامه دهند؟

🔹 وااسفاه که کار به جایی رسیده که به جای عذرخواهی از تکرار کلیدواژه مهسا امینی، برای زندانیان سیاسی و امنیتی دل می‌سوزانید؟

🔹آیا رهبر انقلاب نفرمودند که قضیه فوت این خانم بهانه‌ای بیش نبود و اگر این هم نبود، دشمنان بهانه‌ای دیگر پیدا می‌کردند؟

❓آیا گزارش پزشکی قانونی و نتیجه بررسی ۱۹ پزشک متخصص و اظهارات صریح خانواده مرحومه را ندیدید؟ 

🔻 از عاقبت آن #شیخ_ساده_لوح انقلاب که برخلاف شما هم مجتهد مسلّم بود و هم تألیفات و شاگردان کثیر داشت، عبرت بگیرید؛ جرم زندانیان سیاسی آزاد شده دهه ۶۰ که دستشان در فتنه‌های اخیر به خون ملت بیش از پیش آلوده شده، به پای آن شیخ ساده لوح هم هست...

  • صادقی

📝 آغاز درس هفتگی آیت الله شبیری زنجانی؛ بحث استصحاب

 🔸 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جلسه حلقه علمی چهارشنبه (۲۷/مهر/۱۴۰۱) فرمودند از فردا شب، بحث روایات #استصحاب را آغاز می‌کنیم.

🔹 در مورد منابعی که محور بحث خود قرار می‌دهند، رسائل و کفایه و #حلقات را از منابع اصلی بحث، عنوان کردند.

✅ معظم له فرمودند:

«بنده نگاه کردم به حلقات مرحوم آقای صدر؛ می‌دانستم این کتاب چاپ شده است؛ ولی در این بحث نگاه کردم و دیدم این کتاب، کتابی است که ارزش مطالعه دارد.

در برخی موارد، نکاتی که به ذهن ما می‌آمد ایشان (مرحوم آقای صدر) هم بعینه متعرض همان نکات شده‌اند؛ اگرچه در برخی موارد اختلاف نظرهایی هم داریم. لذا به خاطر این جهاتی که در این کتاب هست، این کتاب را هم جزء منابع بحث قرار دادیم.»

  • صادقی

🔸 مرحله دوم ثبت‌نام شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم از ۳۰ مهرماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

📄 شرایط ثبت نام:

۱- دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛

۲- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات معاونت آموزش حوزه‌های علمیه؛

۳- سکونت در شهر مقدس قم؛

۴- متأهل بودن؛

۵- تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت؛

۶- عدم استفاده از منازل حمایتی و سازمانی (منازل آیات عظام، علما و روحانیون و ...)

۷- عدم اشتغال در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی به صورت پاره وقت یا ساعتی یا تمام وقت و همچنین مستمری بگیران از نهادهای کشور نیز امکان ثبت‌نام ندارند؛

۸- عدم مالکیت زمین، خانه و سایر مستغلات شهری و یا روستایی؛

🔺 شرایط و آیین نامه امتیازی به صورت کامل در سامانه پیشخوان (صفحه نخست مراحل ثبت‌نام) موجود می‌باشد.

🔻 طلابی که در دوره‌های قبل ثبت‌نام نموده‌اند در صورت تقاضا، مجدداً باید در این دوره ثبت‌نام نمایند و ثبت‌نام دوره‌های قبل فاقد اعتبار می‌باشد.

✅ کلیه مدارک تبلیغی، ایثارگری و مدیریت اجرایی که از فروردین ۱۴۰۰ تأیید شده نیاز به بارگذاری مجدد ندارد.

🔹 کلیه مراحل ثبت‌نام، بارگذاری و اعلام نتایج از طریق سامانه پیشخوان قابل پیگیری است و طلاب محترم از مراجعه حضوری خودداری نمایند.

  • صادقی

📝 والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد

🔸 «علی مرادخانی ارنگه» معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت. 

🔹 وی پس از پیروزی انقلاب به‌ دلیل سابقه مبارزاتی‌اش به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد اما در همان سال‌ها به‌دلیل گرایشات کمونیستی خود که در آثار اقتصادی‌‌اش مشهود بود، به هواداری از مجاهدین خلق و بنی‌صدر پرداخت.

🔹 با عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و شورش مسلحانه منافقین علیه نظام و مردم، وی مدتی بازداشت بود.

🔹 در سال ۶۳ همزمان با حضور منافقین در عراق، به این کشور رفت و پناهنده حکومت صدام شد و در رادیوی فارسی بغداد به تبلیغ علیه نظام می‌پرداخت و با حضور در اردوگاه‌های اسرا به فحاشی علیه مسئولان نظام و انقلاب می‌پرداخت.

🔹 با از بین رفتن کارکرد تبلیغاتی او برای صدام و منافقین، وی را در مرز ایران و عراق رها کرده و به مرزبانی ایران تحویل دادند!

🔹 شیخ علی تهرانی بعد از چند سال زندانی بودن، به‌دلیل کهولت سن و بیماری مشمول رأفت اسلامی گشته و آزاد شد.

🔻 پس از تعیین آیت الله العظمی خامنه‌ای از سوی امام خمینی قدس سره به عنوان امام جمعه تهران، حسادت و عنادی که شیخ علی تهرانی داشت، باعث شد نامه‌ای توهین‌آمیز به امام خمینی قدس سره بنویسد و ملامت‌گونه درخواست تجدید نظر کند.

♨️ به خواست الهی جمهوری اسلامی باقی است؛ اما یک به یک معاندین و منافقین می‌روند؛ ولو جنگ احزاب به راه بیندازند.

✅ از آخرت وی بی‌خبریم؛ شاید توبه کرده باشد؛ اما می‌دانیم: «والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد» (شهید سلیمانی)

  • صادقی

 سردار سلامی با هشدار به بدخواهان ملت ایران، گفت: از دخالت در امور داخلی کشور دست بردارید به آل سعود می گویم به قصرهای شیشه ای پناه ببرید. این هشدار ما است. بیت شما عنکبوتی است. شما به اسرائیلی تکیه کرده اید که در حال فروپاشی است و این عاقبت کار شما است. آمریکایی ها و انگلیس ها هم بدانند و دست از اینکار خود بردارند. شما نتوانسته اید تحریم را اعمال کنید، کشتی ها را زدید، ما هم زدیم، هر حرکتی علیه ملت ایران انجام دهید،چند برابر ضربه می بینید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، امروز در اجتماع بزرگ علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم که در راستای تقدیر از عملکرد شایسته و شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و تشریح حوادث اخیر که در مصلای قدس قم برگزار شد، گفت: دورد برامامی می فرستیم که خورشید را فروزان کرده که قابل تحمل برای دشمنان نیست و آروزی توفیق و سلامت برای فرزند گرامی اعظم، نائب امام عصر(عج)، پیشوای انقلاب اسلامی، رهبر جانباز که با دستان ابوالفضلی پرچم انقلاب را در دست داشته و در مرکز رویدادهای سرنوشت ساز و استوار و ثابت قدم ایستاده و از کلام طیب ایشان چشمه های حکمت برای مردم جاری است.

  • صادقی

📝 تلخیصات کتب حوزوی در حوزه نجف 

🖋 م.ا‌ کرمانشاهی

ثلاثة لیس لها نهایه

رسائل، مکاسب، کفایه

🔸 در کنار مزار جناب شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه الشریف متوقف شدم تا عرض کنم جناب شیخ ببینید نجف به چه روزی رسید!

♨️ سوق الحویش که در واقع بزرگترین بازار و مرکز فروش کتب حوزوی و دینی است؛ علاوه بر کسادی بازار و به قول بازاری‌ها، پاخور نبودن آن (که مایه نگرانی است)، موضوعی که از دید اهل فن و تعمق، مغفول نمی‌شود فروش #جزوات و #تلخیصات مربوط به امتحان لجنه نجف است.

🔹 سیاستگذاران علمی این لجنه متوجه این نکته هستند که ریسمان باریکی که از نجف سابق باقی‌مانده با این ابتلاء به تلخیص‌خوانی، بطور کلی، فاتحه حوزه نجف خوانده می‌شود؟!

❓آیا این تلخیص‌خوانی و قبولی در امتحان لجنه، می‌تواند کشف از تحصیل دقیق و فاضلانه مقدمات و طی مراحل علمی قوی سطوح عالی باشد؟!

❓آیا با این تلخیص‌خوانی طلبه در درس خارج شرکت می‌کند یا جلسه خارش موی سر، که علامت حیران در فهم مباحث خارج است؟!

❓آیا با این تلخیص‌خوانی، درس خارج نمی‌شود درس خارج از ادله اربعه؟!

〰〰〰〰

❓در مورد حوزه قم نیز سؤال اصلی این است: 

رسائل و کفایه کتب رسمی حوزه قم هستند یا تلخیص و نمونه سؤالات این دو؟ 

  • صادقی

📝 حکم امام خامنه‌ای

🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس را منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

🔹 با سپری شدن بیش از شش سال از تشکیل شورای عالی مدیریت حوزه علمیه‌ی مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، اکنون با تشکر از کلیه‌ی اعضاء محترم که در این مدت خدمات خالصانه‌ئی به آن حوزه‌ی محترم تقدیم کردند، آغاز دوره‌ی جدید را با این خصوصیات ابلاغ می‌نماید:

1⃣ عضویت حضرات حجج اسلام: آقای حاج شیخ مهدی مروارید، آقای حاج شیخ محمّد مروارید، آقای حاج شیخ محمّد باقر فرزانه، آقای حاج سیّد مصباح عاملی، آقای حاج شیخ محمّد جواد نظافت یزدی، نماینده‌ی اینجانب در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، مدیر حوزه و دبیر شورا در صورت انتخاب از بیرون جمع مذکور.

2⃣ مدت این مسئولیت پنج سال است.

3⃣ تعیین دبیر شورای عالی و نیز مدیر حوزه‌ی علمیه بر عهده‌ی جمع محترم مزبور است.

❇️ از خداوند متعال توفیقات حضرات آقایان را مسألت می‌کنم.

🖋 سیّد علی خامنه‌ای

📅 ۲۴ مهر ۱۴۰۱

  • صادقی

👤 مرحوم آیت الله العظمی بهجت قدس سره

🔻 این را نمی‌شود قبول کرد که طلاب #رسائل را در سطح بخوانند....

📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨

  • صادقی

🖋 علی مهدوی

❇️ حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی -دام بقائه- که به راستی در فقاهت و تقوا از سرآمدان و بزرگان محترم حوزه‌های علمیه شمرده می‌شوند، دلسوزانه و خیرخواهانه نکاتی را در عظمت و اهمیت رسائل و کفایه و تهدید افت تحصیلی طلاب بر اثر کمرنگ‌شدن این کتب فرموده‌اند. 

همه بزرگان و همچنین شورای عالی، دغدغه‌ی رشد و اعتلای هرچه بهتر حوزه و روحانیت را دارند؛ لذا سخنان حضرت آیت الله العظمی شبیری نیز در غایت شفقت و دلسوزی و نگرانی برای آینده‌ی حوزه‌هاست.

👈🏻 اما اگر شورای عالی -یا حتی مسئولین حوزه- خیلی پیش‌تر از آغاز طرح، چالش‌های پیش‌روی حوزه در نظام آموزشی را برای مراجع و بزرگان حوزه تبیین می‌کردند، شاهد عدم همراهی برخی بزرگان با طرح تحول نبودیم.

🔹 باید تبیین می‌شد که سالهاست رسائل و مکاسب و کفایه برای بخش قابل توجهی از بدنه‌ی سطوح عالی، به عنوان کتب درسی حوزه نیست! ولو اسم و امتحانش هست.

  • صادقی