مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

معیشت طلاب بعد از کرونا، تقریبا هیچ
 ناصر میرزایی

 از اواسط اسفندماه تاکنون نمازهای جماعت و مساجد و تبلیغ مبلغان تعطیل شده است؛ با انفعال نهادهای حوزوی و تبلیغی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا -علی رغم ناچیزبودن سهم مساجد و حرم‌ها در شیوع بیماری- قرار بر این است ماه مبارک رمضان نیز این تعطیلات تبلیغی تداوم یابد. در این شرایط دشوار، معیشت اقشار و مشاغل گوناگون مورد نظر همگان بود؛ اما هیچ‌کس سخنی از دردها و مشکلات معیشتی طلاب و روحانیون نگفت!
قرار شد دولت سبد معیشتی 200 الی 600 هزار تومانی به اقشار آسیب‌پذیر از کرونا بدهد؛ اما احدی نگفت یکی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه، طلاب و روحانیون شهریه‌بگیر یعنی اکثریت طلاب و روحانیون کشور هستند.

 روحانیونی که قربتا الی الله تبلیغ جهادی می‌روند با اینکه حق الزحمه تبلیغی اعزام‌شدگان از مراکز تبلیغی نیز، از سالها پیش، تغییر محسوسی نکرده است. طلابی که همیشه با بدترین و سخت‌ترین مرارت‌های زندگی ساخته‌اند و بدون توقع باز هم به جهاد علمی و تبلیغی خود ادامه می‌دهند. آیا همسر و فرزندان آنها باید از حداقل‌های زندگی (تأمین اجاره مسکن، نان شب و ارزان‌ترین میوه بازار) هم محروم باشند؟! چه سخت است زمانی که مدام باید خانواده را با وعده و وعیدهای آینده‌‌ی نامعلوم، چشم انتظار گذاشت و ... .

 یکی از افتخارات و تفاخرهای مسئولین حوزوی این است که چندین هزار نفر طلبه جهادی داریم؛ که در سیل و زلزله و کرونا و همه صدمات اجتماعی با یک اشاره‌ در میدان حاضر و آماده‌اند. صد البته وظیفه و افتخار طلاب همین است. اما آیا این مسئولین برای رفع مشکلات معیشتی طلاب، خود وظیفه‌ای ندارند؟!
نباید برای رفع مشکلات معیشتی طلاب جهادگر، دوید و حرص خورد و چه بسا گریبان چاک کرد؟! کسی نمی‌گوید مسؤولین حوزوی، خودشان جهادی و بدون حقوق کار کنند؛ اما ای کاش در عوض دریافتی‌های خویش، برای رفع مشکلات طلاب هم دوندگی می کردند و تلاش مضاعف انجام می‌دادند. آیا دستگاه‌ها و نهادهایی که از ظرفیت بی‌شمار طلاب جهادی در همه بحران‌ها استفاده می‌کنند، در ایام عادی همین خدمات را با هزینه‌های هنگفت به پیمانکاران نمی‌سپارند؟ آیا اینان حاضرند یک بیستم آن هزینه‌ها را به جهادی، اختصاص دهند؟

یک سؤال اساسی از همه نهادهای حوزوی مطرح است: آیا برای معیشت طلاب، آن هم در این وانفسای کرونایی دغدغه‌ای عملی دارند؟
آیا برای این دغدغه، رایزنی و چاره‌اندیشی هم کرده‌اند؟
آیا این رایزنی‌ها، خروجی عملی و کارآمدی برای طلاب داشته است؟
تکلیف این عده از طلاب و خانواده‌هایشان که استخوانشان زیر چرخ گرانی‌ها خصوصا در شرایط کرونایی خرد می‌شود چیست؟
آیا چون پزشکان و پرستاران و معلمان و... واجب کفایی خود را انجام می‌دهند، حق داریم بگوییم که حق دریافت حقوق در طول سال و خصوصاً ایام کرونایی ندارند؟
برادران مسئول حوزه‌های علمیه، حتما می‌دانید احمد الحسن‌ها و تشیع انگلیسی و دگر اندیشان و... در کمین طلاب جوان و بی‌معیشت شما دندان تیز کرده‌اند.

 رونوشت به:
مجمع نمایندگان طلاب، مرکز مدیریت، دفتر تبلیغات، شورای عالی و جامعه مدرسین.

 مناهج:
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای #مناهج ارسال کنید.

〰️〰️〰️〰️〰️
 #تبلیغ_کرونایی_رمضان
#معیشت

@Manahejj

  • صادقی
  • صادقی

انفعال عجیب نهادهای حوزوی
 علی مهدوی

روزهای میانی ماه شعبان سپری شده است و ماه مبارک رمضان پیش روی ماست؛ اما رمضان امسال نه مثل همیشه و هر سال است.
ویروس منحوس کرونا، اعتکاف رجبیه و مناجات شعبانیه در مساجد و حرم‌ها را به تعطیلی کشانید و مراسمات رمضانی و لیالی قدر و رزمایش جهانی روز قدس را نشانه رفته است.

 تا پیش از این، بررسی‌های احتمالی ستاد ملی مبارزه با کرونا و گمانه زنی‌های گسترده رسانه‌ها، خبر از سهم بسزای حرم‌ها و مساجد در شیوع کوئید 19 داشت؛ اما امروز با بررسی‌های آماری و تحلیل‌های دقیق متخصصان ستاد ملی مبارزه با کرونا، روشن شده که اماکن مذهبی حتی به صورت بالقوه زیر یک درصد امکان شیوع و ابتلا دارند.
این آمار رسمی، باید توجه مراکز مهم حوزوی را به خود جلب کند تا با همکاری ستاد ملی مبارزه با کرونا، از ادامه تعطیلی حرم‌های سه‌گانه و زیارتگاه‌های محوری و مساجد بزرگ شهرها در ماه مبارک رمضان جلوگیری شود.

 پیش از این نیز در یادداشتی بیان شد که آیا همیشه ساده‌ترین راه، بهترین راه هم هست؟
تصمیم قبلی در روزگار اوج شیوع کرونا درست بود، اما حالا چرا نباید قواعد طرح سراسری فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، شامل حرم ها و مساجد نیز بشود؟
براستی ادامه تعطیلی حرم‌ها، مساجد و همچنین لغو اعزام مبلغین برای تبلیغ، خسارت‌های زیادی برای عقاید و معارف مردم نخواهد داشت؟
در زمانه‌ای که رسانه‌ها‌ی بیگانه با استفاده از نعمت اینترنت در تک‌تک خانه‌های شهری و روستایی نفوذ کرده اند، آیا مبلغین دینی و آموزش دیده ما هم به همین وسعت در فضای مجازی حضور دارند که براحتی از تبلیغ حضوری مبلغین صرف نظر کنیم؟
آیا اساسا تبلیغ مجازی جای تبلیغ حضوری و چهره به چهره را می‌گیرد؟

 آیا بهتر نیست مبلغین دینی، امسال مبلغ سلامت هم باشند؟
آیا نمی‌توان راه‌ کارهای مناسبی تدبیر کرد تا هم تبلیغ برقرار باشد و هم سلامت پایدار؟!
قطعا وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، تا ریشه‌کنی این ویروس به بسیج نیروهای خودجوش نیاز دارند. بخش مهمی از این توان بسیج می‌تواند ظرفیت مبلغین دینی باشد. در این صورت هم نکات بهداشتی و هم پاسخ شبهات مردم، در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

 به نظر می‌رسد اساسی‌ترین مشکل امروز این است که طلاب و مبلغین احساس می‌کنند نهادهای حوزوی وارد فاز مطالبه‌گری و شور و مشورت با ستاد ملی مبارزه با کرونا نشده‌اند.

〰️〰️〰️〰️〰️
 #تبلیغ_کرونایی_رمضان

@Manahejj

  • صادقی
  • صادقی


 نامه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص روزه داری در شرایط کرونایی به مراجع عظام تقلید و مسئولان
 نتیجه جلسه فرهنگستان علوم پزشکی و مشارکت با مؤسسه موضوع‌شناسی فقهی

 موضوع روزه داری در بحران ویروس کرونا در جلسه ای با حضور اساتید متدین دانشگاه ها از تخصص ها و فوق تخصص های مختلف و با مشارکت حجت الاسلام و المسلمین #فلاح_زاده، رئیس موسسه موضوع شناسی فقهی در محل فرهنگستان علوم پزشکی مورد بحث قرار گرفت.

 جمع بندی نظرات جلسه فوق پس از مشورت با وزیر بهداشت و مسئولان ستاد مبارزه با کرونا و تائید آنها برای استحضار مراجع عظام تقلید و مسئولان و هرگونه اقدام مقتضی از سوی آنها ارسال شد.

 مناهج:
 تأسیس مؤسسه موضوع شناسی فقهی، برطرف‌کننده یکی از خلأهای حوزه و جامعه بود؛ که امروز یکی از آن دستاوردها را شاهد بودیم.

 حجت‌الاسلام فلاح‌زاده یکی از ثمرات حوزه علمیه است که عمر خود را وقف احکام و ترویج مسائل شرعی نمود و این بنیه علمی را در خود محدود نکرد؛ بلکه با تأسیس این مؤسسه و دیگر اقدامات، سعی در تقویت بنیه‌ی ایمانی جامعه داشت و دارد.

〰️〰️〰️〰️〰️
 #تبلیغ_کرونایی_رمضان

@Manahejj

  • صادقی


 متن کامل نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع معظم تقلید و مسؤولین
 روزه‌داری در بحران ویروس کرونا

 روزه‌داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان، فریضه واجب برای تمام مسلمانان است. در سال جاری علاوه بر بیماران و مسافرینی که از روزه‌داری معذورند، با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خاصی در مورد سلامت انسان در روزه‌داری ماه مبارک رمضان مطرح می شوند که پرداختن به آنها برای امت اسلامی کشور عزیزمان ضروری است. لازم بذکر است تبعیت محض از توصیه‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم و ضروری است. پزشکان متفق‌القول هستند که نخوردن غذا بطور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان‌بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود.

لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد زیر می‌توانند روزه بگیرند:

1 رعایت کلیه توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله های اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی

2 نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

3 استفاده از نبولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگه داشتن نسبی محیط منزل

4 کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر

5 پرهیز از محیط‌های گرم و خشک

 سالمندان بیش از ۶۵ سال:
در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر)، عوامل مساعدکننده به ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون، چاقی مفرط، بیماری های قلبی – عروقی، سرطان و بیماری های مزمن ریوی شایع می‌باشند و درصد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت‌های سلامت، از وجود این بیماری ها در خود بی‌اطلاعند.

مبتلایان به بیماری زمینه‌ای:
از طرف دیگر براساس شناخت کنونی ما از ویروس کرونا به نظر می‌آید که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان و یا دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند.

 نظر به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود، لذا با احتمال ضرر برای آنها توصیه می‌شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، آنهایی که مطمئن نیستند روزه برای آنها ضرر ندارد، احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آن را پس از اطمینان از اتمام همه‌گیری این بیماری قضا نمایند، مگر این که با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حاصل شود.

 افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله‌گذاری‌ها و رعایت توصیه‌های بهداشتی احتیاط بیشتری نمایند. بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می‌شود فقط آن گروه از بیماران دیابتی اقدام به روزه‌داری نمایند که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند (با رژیم غذایی یا متفورمین، آکاربوز، گلوتاژن و گروه گلیپتین ها (مهارکننده های DDP-4) بوده، قند ناشنای آنها کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا هموگلوبین A1c کمتر از ۷ دارند)، آموزش‌پذیر و متعهد به پایش منظم قند خون هستند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه‌شده ستاد بحران کرونای کشوری را به دقت رعایت می‌نمایند.

 مبتلایان به فشار خون:
بیماران دچار فشار خون در صورت روزه بگیرند که فشار آنها در کنترل مطلوب یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار پایین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشند.

 بیماران پیوند اعضا:
بیمارانی که پیوند اعضاء شده‌اند، نباید روزه بگیرند، روزه‌گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

 دیگر بیمارانی که بیماری زمینه‌ای ندارند:
در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه برای آنها منعی نداشته است، روزه‌داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخص اقدام نمایند.

 بهبودیافتگان از کرونا:
در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس شده و بهبود یافته‌اند، توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته اقدام به روزه‌داری نکنند.

〰️〰️〰️〰️〰️
#تبلیغ_کرونایی_رمضان

@Manahejj

  • صادقی

تبلیغ و کرونا

۲۵
فروردين

تبلیغ و کرونا
 حجت‌الاسلام محمود محققیان

با ظهور ویروس منحوس کرونا و عمل بر اساس مصلحت، مراسمات مذهبی تعطیل و تبلیغ نوروزی بسیاری از طلاب و مبلغین لغو گردید.

‼️ با ادامه این وضعیت شاید تبلیغ ماه مبارک رمضان هم دچار مشکل شود و این می‌تواند از نظر روحی و معنوی خسارات زیادی به مردم و مومنان و مبلغین محترم وارد کند.

هر سال هزاران طلبه مبلغ با حرکت تبلیغی خود مانع بسیاری از مفاسد و مشکلات و باعث بسیاری از خیرات و تبرعات بودند و این فرصت عظیم در حال از دست رفتن است.

مسئولین سازمانهای عریض و طویل مرتبط با این موضوع خطیر نباید به سادگی از این موضوع عبور کنند و نباید با بی‌عملی و منفعلانه منتظر بمانند تا این فرصت از دست برود و بعد همه چیز به گردن از مو باریک تر کرونا بیافتد.

طرحی بریزید و نگذارید در این موقعیت خاص طلاب و مبلغین در خانه ها حبس و مردم و محیط های مذهبی محروم بمانند.

راهی بیابید تا با رعایت تمام دستورات بهداشتی، فعالیت های تبلیغی با روش های جدید ادامه یابد.
قالب ها را عوض کنیم تا اصل از بین نرود.

  • صادقی

نظر کاربران

۲۱
فروردين


📠 نظر کاربران

💬 سید ابراهیم:

سلام
وضع جاری حکایت از آن دارد که اگر هم بعداز ۳۰ فروردین با دستور حاکمیت، نماز های جمعه و جماعات و زیارات به روال عادی برگردند، شاید مساجد و محافل فعال (به خاطر بیماری) بصورت کم رمق شروع به فعالیت نمایند اما قطعا مساجدی که موسمی و مناسبتی فعالند اقبالی نخواهند داشت. پس امسال تبلیغ ماه مبارک رمضان بصورت سنتی در گستره حداکثری امکان تحقق ندارد.

حال به نظر میرسد چند راهکار قابلیت جایگزینی دارند:

۱-در هرشهر بسته به جمعیت آن، مساجد محوری و به اصطلاح جامع را با تجهیز به تدابیر بهداشتی و الزام به رعایت پروتکل ها بعنوان کانون تبلیغ قرار دهند و بجای استفاده از یک مبلغ یا عالم بومی، از گروه مبلغان (با حمایت سازمان های اعزام کننده) بطور متناوب و با برنامه های متعدد پشتیبانی نمایند.

۲- در سایر مساجد و نواحی حاشیه ای شهری و روستایی، به جای تبلیغ یکماهه از برنامه تبلیغ یک دهه یا بیشتر استفاده شود.
دهه آخر ماه مبارک که شروع آن از لیالی متبرکه قدر باشد، می‌تواند تبلیغی متفاوت را برای امسال رقم بزند .
البته رعایت اصول بهداشتی پیش گفته در همه حالات الزامیست.

۳-احیای اعتکاف در روزهای آخر ماه مبارک رمضان راه حل مناسبی بجای تعطیلی تبلیغ کل ماه مبارک است. می‌توان با رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ی خانگی را به اعتکاف و قرنطینه در خانه های خدا مبدل ساخت و از ظرفیت های این مراسم معنوی استفاده شود.
در این صورت هم جبران اعتکاف رجبیه امسال می شود و هم جایگزین مناسبی برای فعالیت تبلیغی مبلغان در ماه مبارک خواهد بود.
البته پیشتازی بقاع متبرکه محوری خصوصا آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه قم، آستان شیراز و... و نیز مساجد جامع و جمعه تحقق عمومی این امور را میسور خواهند ساخت.

۴- حضور و فعالیت جهادی مبلغان اعزامی در بیمارستان ها و آرامستان ها و نیز متشکل شدن در گروه های خدماتی- بهداشتی بستر مناسبی ست برای نهادهای اعزام مبلغ تا لیست سنتی جامعه هدف را روز آمد نمایند. قطعا حضور چشمگیر مبلغان و فعالیت های جهادی_تبلیغی در بین بیماران، پرستاران، خانواده های بیماران و مصیبت دیدگان و نیز همراهی با جوانان جهادگر فضای اثر بخشی مضاعفی را برای مبلغان در ماه رمضان امسال فراهم می سازد.

۵- پویش تبلیغ رسانه ای، محک و جایگزین مناسبی است برای مبلغانی که توفیق فعالیت میدانی ندارند. سازمان های اعزام کننده، میتوانند بستر تولید گسترده و خلاقانه آثار نوشتاری، دیداری و شنیداری و نیز ترویج و تبلیغ آن را در موضوعات مختلف و با توجه به نیاز سنجی جامعه مهیا نمایند.
تبلیغ هوشمند و تحقیقاتی را پشتیبان و جایگزین تبلیغ سنتی برای کثیری از مبلغان امسال نمایند.
البته این امر با سازوکار مشخص و تامین مبلغان قبلا دوره دیده میسر است. اگر فقط نیمی از مبلغان روزی یک منبر مکتوب یا مقاله و کلیپ و صوت آماده نمایند، یک ابر بانک و مرجعی برای سیستم تبلیغی فراهم می شود که نشر هدفمند آنها در ماه مبارک سیطره شبکه ی تبلیغی را بدنبال خواهد آورد.
...
همه این پیشنهادها با همدلی و همیاری متولیان اعزام و مبلغان جهادگر قابل تحقق است و این سوای فعالیت های انفرادی اعزه در فضای مجازی و رسانه ای است.

#نظر_اعضا
#تبلیغ_کرونایی_رمضان

#مناهج
@Manahejj

  • صادقی

#یادداشت_مهمان

نظر رئیس جمهور یا اصرار وزیر بهداشت؟! 

سعید سازگار منفرد

1. عموم مردم در اختلاف نظر میان رئیس جمهور و وزیر بهداشت، متحیر و انگشت به دهان مانده‌اند.

2. وزیر بهداشت و جمعی از نمایندگان مجلس‌، معتقدند: «قرنطینه کرونایی نباید کاهش یابد و در صورت افزایش ترددهای ناشی از بازگشایی کسب و کارها، شاهد موج جدیدی از شیوع کرونا ویروس هستیم؛ لذا تلفات میلیونی مردم را در پی دارد».

3.رئیس جمهور و جمعی از اقتصاددانان معتقدند: «اقتصاد مردم نباید فلج شود و بازگشایی مشاغل کم‌ریسک و صنایع حیاتی کشور، یک ضرورت است.»

4. عده‌ای از فعالان مجازی، خواستار مداخله رهبری و «حکم حکومتی» به نفع وزیر بهداشت یا رئیس جمهور هستند!
بی‌آنکه کارشناسان خبره و بیشتر سران کشور همچنان نظر نهایی خود را اعلام کرده باشند.

5. مردم امّا، هم نگران سلامتی خود و عزیزانشان هستند و هم پیگیر دغدغه‌ها و آسیب‌های معیشتی خویش.
به علاوه، اکثر مردم معتقدند ادامه این سبک زندگی کرونایی، خصوصا در آپارتمان‌ها، طاقت‌فرسا شده است.

6. عده‌ای در تحلیل این دو تصمیم، رئیس جمهور را طبق معمول «خائن» می‌نامند و عده‌ای وزیر بهداشت را متهم به «سختگیری نابجا» می‌کنند!

7. در آستانه ماه مبارک رمضان جمعیت زیادی از مؤمنین و اقشار مردم، نگران مناسک ماه رمضان هستند تا مبادا رنگ معنوی رمضان هم مانند رجب و شعبان، توسط کرونا کمرنگ شود.

8. تحلیل‌گران جهانی معتقدند کرونا به این زودی‌ها دست از سر ملت‌های جهان برنمی‌دارد و حتی خبر از عدم کنترل شیوع آن در سال 2020 می‌دهند.

9. آیا وقت آن نرسیده که با تنظیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، «زندگی اجتماعی همراه با کرونا» را تجربه کنیم؟

گر ویروس کرونا به این راحتی کنترل شدنی نیست، آیا «کنترل عوارض اقتصادی و اجتماعی و مذهبی» آن هم ممکن نیست؟

* آیا منتقدان سرسخت، عوارض و تبعات جانفرسای «کرونای اقتصادی» و «کرونای مذهبی» و «کرونای اجتماعی» را در نظر گرفته‌اند که اینچنین با «مطلق انگاری»، به نقد مطلق نظر رئیس جمهور یا نقد مطلق نظر وزیر بهداشت مشغولند؟

 «زندگی توأم با کرونا یک واقعیت است و فاصله‌گذاری هوشمند یا همان قرنطینه مدیریت‌شده با رعایت منطقی مقررات بهداشتی، راه چاره‌ی خروج از بحران کروناست».

〰️〰️〰️〰️〰️
 #تبلیغ_کرونایی_رمضان

@Manahej

  • صادقی

🌀 حرکت‌های جهادی، عامل ولایت و پیوند جامعه
🖋 یعقوب مددی

🔹 در روزگاری که طاغوت لیبرالیسم آمده بود تا جهانیان را به سیطرهٔ فکری خود در آورده و به بهانهٔ منافع فردی ، میان انسان ها جدایی اندازد و از رهگذر این تفرقه سلطهٔ خود را محقق کند ، انقلاب اسلامی ایران بطلان آن را به رُخ همگان کشید و اثبات کرد منفعت و سعادت انسان میّسر نیست مگر در پرتو سعادت جامعه(امت اسلامی) و استراتژی دست یافتن به چنان جامعه ای، جز پیوند مؤمنین و دستگیری شان از یکدیگر (ولایت)نیست.
نه فقط در عرصهٔ نظر بلکه در عمل نیز صحّت نظریهٔ اسلام ناب توسط خمینی کبیر و جوانان تربیت یافتهٔ مکتب او به جهانیان ثابت شد.

🔹 رهبری معظم فرمود زیبائی های حوادث تلخ را ببنیم. کرونا تلخ است که جان هموطنان مان را گرفت و خانواده های بسیاری را در جهان داغدار کرد ولی در کنار این تلخی، زیبائی جامعهٔ ایمانی را ببنیم. شکست تمدّن غرب را ببینیم.
از رشد جریان انقلابی مؤمن در کشور غافل نشویم.
ببینیم دور و بَرمان را! اینکه مانند #نوکر تلمبه را کول کنند و نیمه شب در خیابان و کوچه ها راه بیفتند و درب مغازه ها و خانه ها را ضدعفونی کنند، زیبا نیست؟!
طلبهٔ قمی میگفت وقتی بیمار کرونایی که جانباز شیمایی هم بود تهوّع پیدا کرد، با افتخار رفتم و بالا آورده اش را پاک کردم و بدم نیامد.
خانم دههٔ هفتادی که در اوج تهاجمات فرهنگی دشمن بزرگ شده ، پای رسیدگی به بیمار جانش را تقدیم می کند و مدال شهادت میگیرد.
دیگری، بستهٔ غذایی را که به مستمند میدهد شرمنده و سربه زیر میگوید: ناقابل است، از ما قبول کنید.

🔹 واقعیت این است که انقلاب اسلامی توانست جریان مؤمنانه ای راه بیاندازد که نوکری مردم را افتخار میدانند و این نوکری برای شان همان مزّهٔ مجالس عبادت و روضه را دارد. مسجد تا دیروز محل نیایش و تضرّع شان بود و امروز بیمارستان و کوچه پس کوچه های شهر مسجد شان شد و اظهار فروتنی در برابر مردم عبادت شان. همان بچه مسجدی های ما اکنون علمدار راه اندازی خیریّه ها شدند.

🔹 اینان تربیت یافتگان مکتب حضرت روح الله هستند که با تمام وجود یافتند روح عبودیت در بندگی است که گاه با نماز در مسجد تبلور یابد و زمانی با گند زدائی در محلّات.
دست ردّ زدند بر اسلام خوارجی و متحجّر که در قید ظواهر و مناسک مانده بود و پشت پا زدند به اسلام لیبرال که بویی از مجاهدت و ایثار نبرده بود.
درگیر ظواهر نمی شوند؛ ظاهرش گند زدائی و محرومیت زدائی است ولی باطن آن نبرد با طاغوت است. طاغوت میخواست میان جریان انقلاب و مردم فاصله اندازد. میخواست به بهانه کرونا ناامیدی را نهادینه کند که شاگردان سید علی با نوکری مردم همه را نقش بر آب کردند.

🔹 رحمت خدا بر این جهادگران. این قلم لایق نوشتن از آنان نیست ، سورهٔ مائده در قرآن چنین وصف شان کرد که خداوند روزگاری امتی را به صحنه خواهد آورد که آنان را دوست دارد و آنها نیز او را(یحبّهم و یحبّونه).فروتن در برابر مؤمنین و سرسخت در مواجههٔ کفار(أذلّة علی المؤمنین أعزّة علی الکافرین).
اسلام شان از جنس قیام و جهاد است نه قعود و نق زدن(یجاهدون فی سبیل الله) و در راه خدا از سرزنش هیچکس باک ندارند(لا یخافون لومة لائم) . اهل ولایت هستند و اطاعت پذیر(من یتول الله و رسوله...).قادر مطلق وعده داد که پیروزی نهائی با آنان است(فإنّ حزب الله هم الغالبون).

🔹 خدا رحمت کند شهید مقاومت را که مصداق بارز آیهٔ شریفه بود و تأکید فراوان بر ولایت و پیوند میان حزب الله و جامعه داشت.
به امید پیوند هرچه بیشتر ولایت میان مؤمنین.

#کرونا
@Manahejj

  • صادقی