مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

مأموریت عظیم شورای عالی

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۳۶ ب.ظ

 ریل‌گذاری برای ورود طلاب به میدان تولید علم
 حجت‌الاسلام احمدرضا حسین‌زاده (مدرس حوزه علمیه)

 سلام و درود و عرض ادب و احترام محضر تمام اساتید و فرهیختگانی که مشفقانه و پدرانه یتیمان اهل بیت را در غم یتیمی وفراق پدرشان حضرت ولی عصر (عج) تحت تکفل خویش پرورش می دهند و ادب عبودیت و الفبای بندگی می آموزند.
در عصری که فطرت توحیدی بشریت در حال شکفتن است تا مهیای طلوع خورشید ولایت گردد وظیفه عالمان و اندیشمندان دین در ارائه متکامل‌ترین دین الهی دوچندان می‌گردد تا بتوانند از سرچشمه قرآن وسنت، کام تشنه‌ی جویندگان حقیقت را سیراب سازند و این فرایند، ساز و کاری فراتر از مسند مقدس و پر افتخار «افتاء» را می‌طلبد.

 ممکن است در چند سال گذشته، دستیابی به اجتهاد و مسند افتاء، عالی ترین رتبه در هرم علوم اسلامی و فقهی به شمار می‌رفت اما در این عصر که پرچم تمدن نوین توحید در حال برافراشته‌شدن است و بیداری و شکفتگی فطری در سراسر جهان موج می‌زند بیش از مسند افتاء، نیازمند تولید علم در عرصه علوم اسلامی به ویژه فقه و اصول هستیم؛ تا با اصلاح ساز و کارهای استنباط، علوم اسلامی را متناسب با قد و قواره تمدن نوین اسلامی، تعریف و ارائه دهیم؛ رسالت تولید علم در حوزه علوم اسلامی که در دوره‌های گذشته حوزه بر عهده آیاتی همچون وحید بهبهانی وشیخ انصاری و صاحب جواهر و ... رحمت‌الله علیهم بوده است امروز بر عهده فضلا و اندیشمندانی است که بر سر سفره علمی آن اساتید نشسته‌اند.

 قطعا کار فقیهی مانند صاحب جواهر که دست به ابداع چندین قاعده فقهی زده است با کار عالمی که حکم و فتوایی را برای خود و مقلدینش استنباط می‌کند قابل مقایسه نیست؛ زیرا او بنیان خیری را استوار و شجره طیبه‌ای را غرس می‌نماید که سالیان متمادی اندیشمندان دیگر از برکات آن بهره می‌گیرند :
«تؤتی أکلها کل حین بإذن ربها» (هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد)
او مسیری را ریل‌گذاری می‌کند تا حرکت علمی جامعه اسلامی بر بستر آن جریان یابد. و نیاز امروز جامعه علمی ما، تربیت چنین فضلا و اندیشمندانی است.

 بدون تردید رسیدن به چنین نقطه‌ای نیازمند تمهیدات و مقدمات و رفع برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر باروری فکری و خلاقیت علمی طلاب و فضلای جوان است. مسند داران تربیت علمی طلاب باید سرمایه‌های علمی و فکری آنان را از مقدمات علمی، با کیفیت و سرعت بگذرانند تا طلبه جوان فرصت جولان در میدان تولید علم بیابد.

 آشنایی با اصطلاحات فقها؛ ص ۴۳

〰️〰️〰️〰️〰️

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">