مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

طرح امین، خلأها و الزامات

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۹ ق.ظ

🖋 سیده زینب حسینی؛ #یادداشت_مهمان

🔸 تربیت دینی مردم یکی از وظایف حوزه علمیه به شمار می‌آید. به این منظور طرح‌ و برنامه‌های متعددی از سوی معاونت تبلیغ حوزه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حرکت‌های خودش طلاب صورت می‌گیرد. 

این فعالیت‌‌ها‌ برای تربیت دینی به ندرت با همکاری مجموع این سازمان‌ها و بیشتر به موازات همدیگر انجام‌ می‌شوند.

مطابق سند تحول بنیادین‌، آموزش و پرورش نیز سهم مهمی در تربیت دینی نسل‌ها به عهده‌ دارد.

 

🔺 در این راستا، طرح امین به منظور تربیت دینی دانش آموزان‌، همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه با آموزش و پرورش را رقم زده است.

ورود طلاب مربی طرح امین در مدارس فرصت خوبی جهت ارتباط مبلغان با دانش آموزان را فراهم کرده است؛ اما کاستی‌های مهمی وجود دارد که یا مانع تحقق تربیت دینی می‌شود یا رسیدن به این هدف را دشوار می‌کند.

🔻 سنگ بنای موفقیت این طرح با گزینش مبلغان نهاده می‌شود.

تبلیغ دانش‌آموزی مانند تبلیغ بین‌الملل زبان خاص خود را نیاز دارد. برای کار با دانش آموز علاقه و احساس وظیفه کافی نیست؛ علم و روحیه خاص خود را می‌طلبد.

مطابق کلیات معرفی‌شده در این طرح مربی طرح امین بایسته‌ها و الزاماتی دارد که عبارتند از: الزاماتِ "مدیریتی و اجرایی، اخلاقی و تربیتی، مهارتی و کاربردی، علمی و دانشی". برخی شهرها همه طلاب مربی طرح امین هستند. آیا واقعا همه این افراد دانایی و توانایی کافی را دارند؟ در واقع ورود فراگیر طلاب به مدارس هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی برای حوزه دارد. 

انتظار می‌رود گزینش دقیق‌تری صورت گیرد تا آسیب کمتری وارد و نتیجه بهتری حاصل شود.

✅ بر اساس مفاد این طرح، هدفِ طرح امین، با اجرای ده شاخص اصلی و دوازده شاخص رفتاری انجام‌ می‌شود.

 شاخص‌های اصلی موضوعات اخلاقی، اعتقادی و رفتاری است که زمینه‌های رشد و تعامل را فراهم می‌کند. مانند: شناخت کرامت انسان، ایمان به غیب، محبت به خدا قرآن، اهل بیت علیهم السلام، صداقت، گناه گریزی و... . 

شاخص‌های رفتاری همان رفتارهای ارزشی اسلام است. مانند: احترام به والدین، طهارت و پاکیزگی، اهتمام به روزه، پرهیز از مال حرام و ... . 

✅ مبلغ طرح امین موظف است این شاخص‌ها یا به عبارت بهتر این اهداف را دنبال کند.

🔺 با صرف نظر از تفکیک عجیب شاخص‌های اصلی و فرعی که جامع و مانع نیستند و کاملا با هم تداخل دارند سؤال اینجاست که مبلّغ در کدام بستر این اهداف را دنبال کند؟

🔻 مسؤولان مدرسه که نسبت به این اهداف توجیه نشده‌اند و مبلغ نیز وظیفه ندارد از مسؤولان مدرسه درخواست کلاس داشته باشد و فقط وظیفه دارد در مدرسه حاضر باشد و به عبارت کارشناسان این طرح "مبلغ باید بین بچه‌ها بچرخد"؛ آیا صِرف حضور طلبه در مدرسه برای اجرای این شاخص‌ها کافی‌ست؟! حقیقتا رسیدن به این اهداف به حضور مستمر در جلسات رسمی مانند کلاس نیاز دارد. 

♨️ بهتر بود از ابتدای تفاهم حوزه علمیه با آموزش و پرورش در اجرای طرح امین، ضمن توجیه مدیران و مسؤولان آموزش و پرورش، بستر رسمی برای تحقق این اهداف در نظر گرفته می‌شد تا وظیفه طلاب در مدارس روشن می‌شد و #تصور_بیکاری طلاب ایجاد نمی‌شد و به دنبالش زمینه سوء استفاده برخی مسؤولان مدرسه برای اجبار طلاب به کارهای غیر مرتبط و تهدید آنها به اخراج فراهم نمی‌شد.

🔺الزام طلاب از سوی معاونت تبلیغ برای ارائه‌ی گزارش عملکرد برای رصد فعالیت‌ها و تعیین حقوق، امری کاملا درست و بجا است؛ به شرط آنکه واقعا این فعالیت‌ها پایش و نواقص به طلاب گوشزد شود. 

تقدیر از فعالیت‌های برتر نیز برای الگوگیری شایسته است؛ اما در گزارش فعالیت‌های مربی طرح امین چنین هدفی دیده نمی‌شود.

🔻 شاید بتوان از این موضوع چشم‌ پوشی کرد اما مشکل آنجاست که معاونت هجرت شهرستان برای صحت‌سنجی اظهارات مربی به مدیر مدرسه مراجعه می‌کند و این موضوع باعث همکاری مبلغ با مدرسه در انجام امور غیر‌ مرتبط و متأسفانه گاهی خلاف احکام اسلامی می‌شود.

 توقع این است که حوزه راه دیگری برای صحت‌سنجی اظهارات مربی در پیش گیرد.

♨️ انگیزه استخدام، طلاب بسیاری را به سمت طرح امین می‌کشاند که علی‌رغم توانایی، اصرار به حضور در این طرح را دارند. این تمایل به استخدام نشانه مسائل زیادی‌ است....

✅ امید است مسؤولان حوزه اگر از بررسی راه‌های افزایش حقوق و مزایای مسؤولان اجرایی اندکی فراغت یافتند به طور جدی به این مسأله‌ی طلاب نیز فکر کنند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۲/۰۳/۲۴
  • ۲۷۹ نمایش
  • صادقی

تبلیغ دانش‌آموزی

طرح امین

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">