مناهج

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

تأملی در بودجه دولتی حوزه‌های علمیه

سه شنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

📝 مغالطات دردناک

🖋 علی مهدوی

🔻 بخش نخست

🔸 گاه از زبان برخی نمایندگان معمم مجلس شورای اسلامی و گاه برخی خواص -در بیان لزوم تخصیص بودجه به حوزه‌ها و همچنین دفاع از ضرورت افزایش بودجه‌‌ی حوزه‌های علمیه- می‌شنویم:

❗️«طلاب از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند؛ برای همین لازم است بودجه‌ی حوزه‌های علمیه عدد قابل توجهی باشد!»

♨️ در حالی که اهم بودجه‌ی نهادهای حوزوی خرج حقوق و مزایای کارمندان و هزینه‌های جاری نهادهای عریض و طویل ایجادشده در حوزه‌های علمیه می‌شود. 

✅ بد نیست نسبت تقریبی مخارج این نهادها از محل بودجه را بدانیم:

➖ حقوق و دستمزد کارکنان حوزه: ۶۰ درصد

➖ هزینه‌های جاری نهادهای حوزوی: ۱۳ درصد

➖ حق التدریس: ۱۲ درصد

➖ بودجه برنامه‌ای: ۱۵ درصد (آنچه برای اجرای برنامه‌های حوزه باقی می‌ماند)

🔺 یعنی همه‌ی آن چیزی که قرار است خرج برنامه‌های حوزوی مربوط به طلاب (نه معیشت طلاب) شود حتی ۲۰ درصد کل بودجه هم نیست!

🔢 شورای عالی حوزه‌های علمیه (برادران)، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران + جامعة الزهرا، جامعة المصطفی، شورای حوزه‌های علمیه خراسان و دفتر تبلیغات، شش نهاد رسمی اداره‌ی حوزه‌های علمیه هستند که هرساله بودجه قابل توجه دولتی (چند هزار میلیارد تومان) دریافت می‌کنند.

❇️ بنابراین این بودجه هیچ ربطی اصلا به #معیشت_طلاب و اینکه طلاب از قشر ضعیف یا قوی جامعه باشند ندارد. 

کما اینکه دانشگاه‌های دولتی نیز بودجه‌های کلان چندهزار میلیاردی دارند.

📝 بخش دوم: حوزه و دیوان‌سالاری اداری

❓البته یک سؤال باقی می‌ماند، ساختارهای متعدد حوزوی طی سه دهه‌ی گذشته تا چه حد حوزه‌های علمیه را به اهداف مطلوب رسانده است و آیا مسیر طی‌شده، مسیری صددرصد صحیح بوده است؟

❓یا احیانا فربه‌شدن ساختارها در برخی موارد، بجای تسهیل امور، تازه به کندشدن تحول حوزه‌های علمیه انجامیده است؟

❇️ روشن است آنچه توسط مسؤولین محترم نهادهای حوزوی به عنوان ساختار و برنامه حوزه‌های علمیه شکل گرفته است، از سر دغدغه و دلسوزی بوده است و صد البته نقاط قوت و برکات آنها را نباید نادیده گرفت؛

🔻 اما از طرف دیگر، آسیب‌شناسی و تصحیح اشتباهات و رخدادهای غلط هم از لوازم قطعی برای پویایی نهادهای حوزوی است.

♨️ عدم تحقق مطالبات رهبری و مراجع از حوزه‌های علمیه که شواهد آن در «کاهش جذب حوزه‌های علمیه، افزایش ریزش‌ها، دانشگاهی‌شدن حوزه، فراموشی سنت‌های ساختاری حوزه و شیوه‌های تعلیم و تعلم، ضعف در فقه حکومتی، کم‌توجهی به رشد همه علوم اسلامی، کندتر شدن روند تحصیلی در حوزه، عدم شناسایی استعدادهای مختلف و متنوع طلاب، عدم استحصال حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه‌ی اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه، کم‌لطفی در حق #نخبگان_تبلیغی، موازی‌کاری نهادهای حوزوی و عدم نوآوری در روشهای ناقص و معیوب مثل #امتحان_شفاهی، امتحان استادی، پایان‌نامه و ...» عیان است، از ابهاماتی است که به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که با وجود این همه ساختارهای حوزوی و ایجاد ستاد و صف و ... پس چرا همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است؟

📌 ادامه دارد...

〰〰〰〰〰

📌 بیشتر بخوانید:

🌀 مغالطات دردناک:

https://eitaa.com/manahejj/6114

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">