مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

خطر زندگی با شهوات نفسانی

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۹:۳۱ ب.ظ

📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ (شرح چهل حدیث مرحوم امام خمینی؛ ص 6)

☄ معمولا شهوات در حال وقوع انسان را قانع می‌کنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار حسرت می‌کنند!.

و لذا بالاترین افراد رفاه طلب و دارای رفاه در زندگی، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای اینکه آن شخص نمی‌تواند جوانی‌اش را حفظ کند، نمی‌تواند پول و مال و امنیت و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته جمع کند و ذخیره نماید.

✖️ این گردش شب و روز، پیش آمدها، مرض ها، تصادف‌ها، جنگ‌ها و ... که در این دنیا حکومت می‌کند، برای هیچکس این بقا و ثبات را اجازه نمی‌دهد.

🔥 بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی می‌شود چون قبل از اینکه به این خوشی‌ها برسد، اینجا را ندیده بود که اینها را از دست می‌دهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادی که مثلاً در بیابان و غار زندگی می‌کنند، چه چیزی آنها را دچار حسرت می‌کند؟! زندگی شان به نظر ما همه‌اش مصیبت است؛ اما ما که دنبال رفاه را می‌گیریم سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما می‌دود که ما را بگیرد البته اگر مرگ زودرس نیاید!.

⚫️ آن وقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب می‌رود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفته‌اند؛ حسرت او را می‌کشد، ضجّه او را می‌گیرد!. و همینطور انسان‌های رفاه طلبی که دستشان از رفاه کوتاه می‌شود اینها دچار حسرت می‌شوند...

80.9.4

✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۲/۰۱/۲۶
  • ۲۵۶ نمایش
  • صادقی

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">