مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

دلیل عدم برگزاری نماز جمعه کربلا

نماینده آیت‌الله سیستانی توضیح داد؛

سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی به سؤالی مبنی بر دلیل عدم برگزاری نماز جمعه در حرم امام حسین (ع)، پاسخ داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی متولی شرعی حرم حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل عدم برگزاری نماز جمعه در حرم امام حسین (ع) و اینکه اگر دلیل تجمع است، چرا به صورت پخش مستقیم و مجازی ایراد نمی شود، پاسخ داد.

وی با بیان اینکه دلیل عدم برگزاری نماز جمعه به دلایلی بیشتر از مسئله تجمع بر می گردد، گفت: شیوع کرونا به صورت مستقیم در تعطیلی نماز جمعه تأثیر داشته است.

نماینده آیت الله سیستانی بیان داشت: شما می دانید که خطبه های نماز جمعه، به ویژه خطبه دوم به سه حالت نوشته می شود؛ حالت اول اینکه خود آیت الله سیستانی متن خطبه را می نویسند، حالت دوم اینکه چارچوب کلی توسط معظم له تعیین می شود و حالت سوم اینکه خود خطیب نماز جمعه متن خطبه را می نویسد و برای آیت الله سیستانی می فرستد و ایشان آن را ویرایش می کنند. در تمامی این حالات خطیب نماز جمعه تابع نجف اشرف است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی تصریح کرد: متأسفانه نهاد های سیاسی عراق به بسیاری از بیانات آیت الله سیستانی توجهی نداشتند و پاسخ گوی آن نبودند. بله این خطبه ها مایه آرامش و اطمینان مردم بود و صدایی بود که از مردم دفاع می کرد.

وی ادامه داد: آیت الله سیستانی تنها به دنبال خطبه خوانی نیستند، بلکه می خواهند خطبه و سخنرانی مؤثر واقع شود. با وجود اینکه مضمون برخی خطبه های نماز جمعه بارها و بارها تکرار می شد، امّا پاسخگویی به آن بسیار ضعیف بود.

نماینده آیت الله سیستانی اشاره کرد: تاکنون هیچ تصمیم قریب الوقوعی برای از سر گیری ایراد خطبه های نماز جمعه کربلا وجود ندارد، مگر اینکه ضرورتی مهم تر از مسئله تعلیق نماز جمعه ایجاب کند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۰۱/۲۷
  • ۲۵۸ نمایش
  • علی مهدوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">