مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر روز گذشته در مراسم رونمایی از «تازه های نشر دین و رسانه مرتبط با انتخابات 1400» که در تالار اندیشه اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیمای قم برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون اخلاق مناظرات پرداخت و گفت: اگر برای مناظرات چارچوب ها و مؤلفه هایی تبیین نشود، بدون شک شاهد مناظراتی خواهیم بود که هیچ خروجی جز سیاهنمایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آثار مرکز پژوهش های صدا و سیمای قم در خصوص انتخابات 1400 برای رسانه ها در عرصه های مناظراتی و تبلیغاتی راهگشا است، ادامه داد: امروز بار سنگین تبلیغات انتخاباتی بر دوش رسانه ها به ویژه صدا و سیما است.

سعادت و شقاوت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که دارند

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه سرنوشت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که در زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: سعادت و شقاوت انسان ها در گرو انتخاب هایی است که دارند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه با اهمیت مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر، نکاتی را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بیان و ابراز کرد: انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ گستره عظیمی که این مسؤولیت در کشور دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و همه سیاست های کشور به نوعی به آن برمی گردد.

وی با بیان اینکه انتخاب رییس جمهور، نشان دهنده مرم سالاری دینی بوده و معادل تعیین آینده نظام و مملکت است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که انتخابات در کشور ما تنها در بعد داخلی تأثیر نمی گذارد، بلکه تأثیرات منطقه ای و بین المللی نیز دارد؛ این موضوع نشان دهنده اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و لزوم انتخاب اصلح است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در رقم زدن تبلیغات انتخاباتی و رقابت های سالم، تصریح کرد: امروز رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید از تبلیغات بیهوده و بی اساس جلوگیری کنند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین نقش رسانه ملی در رقم زدن مناظرات انتخاباتی مبتنی بر واقعیت را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مناظرات انتخاباتی امری نمایشی نیست، بلکه مبتنی بر واقعیت است و کاندیداها در این مناظرات سخنان خود را با صراحت بیان و عرصه را برای قضاوت مردم باز می کنند.

مشارکت حداکثری پای صندوق های رأی، اقتدار ملی را به نمایش می گذارد

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری پای صندوق های رأی، اقتدار ملی را به نمایش می گذارد، اضافه کرد: انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رأی این پیام را به جهان مخابره می کند که مردم ایران علی رغم همه سختی ها و تحریم ها پای انقلاب خود ایستاده اند؛ اقتداری بالاتر از اقتدار حضور مردم پای صندوق های رأی نیست و باید دانست که زمانی صنایع دفاعی و نظامی ما کاربرد خواهد داشت که مردم در صحنه حضور داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت رعایت اخلاق مناظره از سوی نامزدها تأکید کرد و با انتقاد از اتفاقاتی که در مناظرات انتخاباتی در انتخابات های گذشته، خاطرنشان کرد: انتخابات ما همچون انتخابات آمریکا نیست که کاندیداها در مناظرات با سخنان ناشایست خود آبروی کشور را ببرند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به تبیین بایدها و نبایدهای انتخاب اصلح پرداخت و اظهار کرد: اعتقاد به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی، اعتماد به جوانان، حرکت در راستای اقتدار ملی در عرصه دیپلماسی، دشمن شناسی، پرهیز از همصدایی با دشمنان، دوری گزیدن از وعده های بیهوده، شعارهای اصیل، دینی و متناسب با عرق ملی، آگاهی به مشکلات و دغدغه های مردم و برخورداری از برنامه های کاربردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله شاخصه های رییس جمهور آینده باید باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند و ناکارآمدی های موجود را به پای اصل نظام ننویسند، تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی و هوادارانشان بدانند که اختلاف سلیقه ها نباید به منازعه تبدیل شده و به کف خیابان کشیده شود.

نامزدهای انتخابات حرمت شورای نگهبان را حفظ و نظر آن را تمکین کنند

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم تمکین نامزدها از نظر شورای نگهبان تأکید کرد و گفت: نامزدهای انتخاباتی باید حرمت دستگاه های مسؤول را حفظ کرده و خروجی نظرشان هر چه که شد، تمکین کنند؛ امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز همواره نسبت به رعایت حرمت شورای نگهبان تأکید کرده اند و ما نیز باید از این تأکیدات پیروی کنیم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۳/۰۵
  • ۳۸۲ نمایش
  • علی مهدوی

حسینی بوشهری

شورای نگهبان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">