مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

🌀 این سنت‌ها را نباید از دست داد

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۱۸ ب.ظ

📝 حفظ‌ محوری بلای تعلیم و تربیت جدید

💠 امام خامنه‌ای

🔹 حفظ محورى، همان چیزى است که امروز بلاى تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه مى‏‌کنیم و هنوز هم روبه‏‌راه نشده است و باید روبه‏‌راه شود.

🔹 در حوزه، اساس سنتى ما بر پایه‏‌ى فکر کردن است. طلبه درس را که مى‏‌خواند، اولًا قبلًا پیش‏‌مطالعه مى‏‌کند، ذهنش را آماده مى‏‌کند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلى، رفیقى مباحثه مى‏‌کند؛ یک بار به او درس مى‏‌گوید، یک بار او به انسان درس مى‏‌گوید؛ لذا در ذهن جایگزین مى‏‌شود.

در بعضى از حوزه‏‌ها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود- در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلى به ندرت بود- طلبه‏‌ى فاضلى بعد از درس استاد مى‏‌نشست، همان درسى را که استاد گفته بود، براى بعضى از طلابى که احتیاج داشتند، دوباره مى‏‌گفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر مى‏‌گذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۸/۰۵
  • ۸۲۸ نمایش
  • صادقی

حفظ محوری

مناهج

نظام اموزش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">