مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

🌀 ادبیات تحول

يكشنبه, ۷ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹ ب.ظ


🖋 محمد حق‌پرست


1️ تحول در حوزه، ماهیتی علمی دارد. پس ادبیات تحول، باید ادبیاتی علمی و همراه با متانت و ادب باشد. کمترین توهین یا بی ادبی، بزرگترین آسیب را به تحول می زند. اگر کسی نیت خیر اما قلم و زبان تندی داشته باشد، بهترین طرح‌ها و ایده‌ها را هم نابود می‌کند و عملا به تحول‌خواهی رنگ و بوی منفی می‌دهد. بدترین ادبیات در تحول، ادبیات ژورنالیستی، جدلی و احساسی است؛ چون لازمه تحول قانع‌کردن دیگران است، نه هیاهوی رسانه‌ای.

2️ تحول در فضای آزاداندیشی، طر‌ح‌ها و ایده‌های نو شکل می‌گیرد. اما ادعای آزاداندیشی و تضارب افکار، چطور با به کار بردن تعبیرات سنگین و جنجالی قابل جمع است؟ آیا جز این  است که چنین ادعای آزاداندیشی بهانه‌ای برای عبور از خطوط قرمز است و به ضرر تحول تمام می‌شود؟

3️ عیار هر رسانه و جریانی، به محتوا، ادبیات و روش اوست. ازاین‌رو، همانقدر که نیت و محتوا مهم است، روش‌ها هم مهم هستند. روش جریانها گاهی فاصله‌ای بین مشرق و مغرب دارند و از اصل نیت و هدف مهمتر می‌شوند. روشی که منجر به ضعف تحقق تحول شود، در واقع ضد تحول‌خواهی است.

4️ تحولی که با صرفا تحریک احساسات به وجود بیاید، پایه‌ای ندارد و خیلی زود از بین می‌رود. همچنین تجربه نشان داده هرگاه طرح و ایده‌ای با ادبیات جنجالی و فشار رسانه‌ای روی کار آمده، دوام نیاورده و عده‌ای دیگر با همین روش آن را از بین برده‌اند.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">