مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

کرونا و مصائب آزمون مجازی

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹ ق.ظ

 آیت‌الله اعرافی! ضمن شفاف‌سازی، قاطع برخورد کنید

 علی مهدوی

 با هجوم کرونا به کشور، حوزه علمیه هم از مصائب آن در امان نبود؛ در ایام سال تحصیلی، کلاس‌ها را تعطیل یا غیر حضوری کرد و اکنون که ایام امتحانات هست نیز حوزه علمیه قم در حال برگزاری دومین دوره آزمون مجازی است. بی‌شک برگزاری آزمون مجازی آن هم بدین شکل گسترده درحالیکه سابقه نداشته است یک کار بزرگ از سوی حوزه علمیه است که قابل تشکر و قدردانی است.

 طبعا هم به لحاظ ضعف زیرساخت و امکانات و هم به لحاظ اینکه حوزه علمیه تازه در حال کسب تجربه در این موضوع هست برخی از اختلال‌ها و مشکلات قابل چشم‌پوشی و پیش‌بینی است. اما مسأله وقتی دردآور می‌شود که حجم مشکلات بسیار و حتی دامن‌گیر خطاهای انسانی هم می‌شود!!

 

از آیت‌الله اعرافی به جد می‌خواهم در این زمینه شفاف‌سازی کنند که چه بخشی از این مشکلات، مربوط به زیرساخت‌ها هست و برای رفع آن چه خواهد شد! چراکه آزمون تیر و مرداد طبق گزارشات واصله از سوی طلاب، مشکلات عدیده داشته و باید سعی شود شاهد کمترین اختلال در آزمون شهریور باشیم.

 نکته بعدی که از مدیر حوزه‌های علمیه مطالبه می‌شود برخورد شدید با خطاها و قصورات انسانی دخیل در امتحانات است؛ اختلال ناشی از ضعف زیرساخت را می‌توان تحمل کرد؛ اما اشکالات عجیب در تایپ سؤالات یا اشتباهات در گزینه‌های تست را طلاب بر نمی‌تابند. اگر وقت و عمر طلاب، ارزشمند هست که هست به شکل جدی و قاطع با نیروی انسانی‌ای که در امر امتحانات، سهل‌انگاری کرده قاطع برخورد کنید تا هم درس عبرتی شود برای دیگر افراد برگزار کننده امتحانات هم طلاب را دلگرم کند که آزمون شهریور، آزمونی با کمترین مشکل خواهد بود.
به یقین منکر زحمات تمامی عزیزانی که در اجرای امتحانات دخیل هستند نیستیم؛ اما مشاهده برخی کوتاهی‌ها با روان طلاب عزیز -که برای مطالعه دروس، زحمت‌ها کشیده‌اند- بازی می‌کند.

 مطالبه بعدی از حضرت آیت‌الله اعرافی این است که آزمون را به سمت شفافیت ببرید. گفته شده «آزمون آنلاین» حق اعتراض ندارد. سلّمنا که بپذیریم حق اعتراض نباشد؛ اما وقتی شفافیت نباشد و طلبه از کلید امتحانات و تعداد و عناوین پاسخ‌های درست و غلط خود بی‌خبر باشد، دردش را کجا ببرد؟ طبعا کلید و نمره چنین آزمونی، ولو با فاصله چند روز باید شفاف، منتشر شود.

 کاری نکنیم که یکی از بزرگترین دستاوردهای حوزه علمیه تبدیل به بزرگترین نقطه ضعف آن شود و طلاب را خسته و بدبین کند.
با تشکر از زحمات همه زحمت‌کشان مرکز مدیریت

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۵/۲۴
  • ۹۱۵ نمایش
  • صادقی

امتحانات

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">