مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

📝 تحقق پیش‌بینی‌های مجتهد شهید، شیخ فضل الله نوری 

🔸 با مرگ نابه‌هنگام و مشکوک آخوند خراسانی، به دار آویختن شیخ فضل اللّه نوری، ترور آیت الله طباطبایی، میرزای نائینی در نوک پیکان مبارزه قرار گرفت و سیر حوادث در ایران را زیر نظر داشت. کشتن آزادگان، شکنجه و تبعید مشروطه خواهان، مخدوش کردن چهره روحانیان، همه و همه از دید تیز و واقع‌نگر نائینی به دور نبود.

🔹 وی، اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی را ارزیابی کرد و با بررسی راه‌های اهم و مهم و در نظر گرفتن مصالح امت و مردم مسلمان، به این نتیجه رسید که از دخالت در امور مشروطه خودداری ورزد، تا بر کژروی‌ها صحه گذارده نشود.

🔹 انگیزه اصلی دلسردی نائینی در مشروطیت، آن بود که می دید، آنچه مقصود او و دیگر رهبران مذهبی بود، پیاده نشد و آنچه هست، خلاف آن است که مشروطه‌خواهان مذهبی و روحانیان مبارز و مجاهد می‌خواستند و درواقع پیش‌بینی‌های شیخ فضل الله نوری به واقع پیوسته بود.

🔺 به تعبیر مرحوم نائینی:

«انگوری که انتظار و امید سرکه بودن در آن منظور بود، یک باره شراب گردید.» (فقهای نامدار شیعه, بخشایشی، ص 407)

🔻 روشن است در چنین شرایطی، اگر انسان متعهد و مسؤولی چون نائینی، قدرت و توان آن را نداشته باشد که جلوی کژروی‌ها و واپس گرایی‌ها را بگیرد، تکلیف از وی برداشته می‌شود و باید راهی را برگزیند که دست کم، ارزش‌ها مخدوش نگردد و کژروی‌ها به نام دین و مذهب، رسمیت نیابند؛ از این روی، ایشان از ادامه حمایت و رهبری مشروطه دست کشید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۱۲/۰۴
  • ۲۰۵ نمایش
  • صادقی

علمای مجاهد

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">