مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

نقش طلاب در تحقق شعار " هر ایرانی سه نهال"

شنبه, ۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۳:۲۳ ب.ظ

🖋 زهرا صبوری

🔸 صنعتی‌شدن جوامع بشری، ضرورت وجود درختان در زندگی انسان را پر رنگ‌تر می‌کند. چراکه از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب شده و منابع تأمین‌کننده‌ی محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر، کاغذ و هزاران محصول دیگر محسوب می‌شود و از طرفی به منزله ریه‌های هر سرزمینی تلقی شده و نقش مهمی در تأمین سلامت اعضای جامعه ایفا می‌کنند.

🔹 گرچه در مسائل اساسی کشور، نگاه‌ها محصور به اقتصاد، فرهنگ و سیاست است؛ اما مسائلی که مربوط به زیست انسانی است، کمتر از آنها اهمیت ندارد. سیاست، اقتصاد، خدمات گوناگون شهری و کشوری و از همه مهم‌تر پیشرفت کشور برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ی اینها از بین خواهد رفت.

🔹 اسلام به عنوان دینی که ورای زمان و مکان می‌تواند نیازهای بشر را در همه اعصار پاسخ دهد حاوی مفاهیم، تعالیم و راهکارهای کاملی در خصوص چگونگی مواجهه و هماهنگی با پدیده‌های زیست محیطی است و دستورات قابل توجهی در راستای حفاظت از محیط زیست دارد، که اگر جامعه با آن آشنا شود، دیگر دغدغه‌ای پیرامون مسائل زیست محیطی وجود نخواهد داشت.

 کاشتن نهال حسنه محسوب شده و روایات، ترغیب به کاشتن و توصیه به نگهداری درختان و جلوگیری از قطع آنها کرده‌اند.

بنابراین، فعّالیّتهایی که در مورد فضای سبز، درخت، گیاه، ‌محیط ‌زیست، جنگل و ... انجام می‌گیرد، فعّالیّتهای دینی و و حتی انقلابی است.

محیط‌ زیست یک مسئله‌ی تزئینی، تجمّلاتی و فرعی نیست؛ بلکه باید با نگاه معرفتی و معنوی به آن نگریست.

از این رو نه تنها کلام اهل بیت(ع) بلکه سیره آنها نیز گواه بر اهمیت کاشتن درخت و توسعه‌ی جنگلها و فضای سبز است.

💠 رهبر معظم انقلاب در سال ۸۲ فرمودند: ایجاد فضای سبز و حفظ فضای سبز از اولویتهای مهم کشور است.

ایشان امسال نیز کاشت درخت را توفیقی از جانب خداوند خواندند و از آن به عنوان #وظیفه یاد کردند و فرمودند: «امسال مسئولین این شعار را مطرح کردند که هر ایرانی سه نهال بکارد؛ ما هم امروز سه نهال کاشتیم، مثل بقیّه‌ی ایرانی‌ها".

🔺 این افق نگاه رهبری، نقطه امید و اهرم حرکتی برای طلاب است که در سایه عمل به منویات مرجعیت شیعه به ترویج و تشویق آحاد مردم به کاشت درخت و فرهنگ درختکاری بپردازند؛ تا شعار هر ایرانی سه نهال هرچه زودتر محقق شود.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۲/۰۱/۰۵
  • ۱۸۳ نمایش
  • صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">