مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

نقش جامعه مدرسین در اعتلای فقه در جامعه

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳ ب.ظ

 انتخاب گزینه‌های دغدغه‌مند برای شورای عالی

استاد صالح؛ مدرس حوزه علمیه (نام محفوظ)

حضرت آیت‌الله یزدی فرمودند در عمق حوزه مرکزی جمهوری اسلامی، هستند افرادی که اعتقادی به حاکمیت فقیه و دخالت علما در امور حکومت ندارند. این همان تفکر جدایی دین از سیاست است که حضرت امام (ره) نیز بارها نسبت به آن هشدار داده بودند؛ مخصوصا هشدار به وجود این تفکر در حوزه علمیه! لذا بازخوانی منشور روحانیت که آخرین پیام ایشان خطاب به حوزه روحانیت است لازم است.

اما حال که عده‌ای صاحب چنین تفکری هستند وظیفه ما چیست؟ مشخص است مقابله عملی با چنین فکر ناصوابی. ما باید کاری کنیم که هرچه سریعتر «فقه» سهم بسزایی در معادلات اجتماعی ما پیدا کند و در واقع در متن جامعه و زندگی مردم، جریان فقه، مشهود و ملموس شود. اقتصاد مردم، نظام تربیتی و پرورشی، جامعه شناسی و روان‌شناسی و...؛ یعنی کارویژهای اجتماعی روحانیت فعال شود.

 اما برای فعال شدن این کارویژه‌ها مگر راهی غیر از پویا و فعال‌شدن «شورای عالی حوزه‌های علمیه» هست؟ وقتی فقه در متن جامعه، تجلی می‌یابد که حوزه‌های علمیه برای آن برنامه و سیاست‌های متناسب را داشته باشند. تفکری باید در شورای عالی حاکم باشد که دغدغه‌ی اصلی‌اش، حاکمیت فقه در جامعه باشد؛ لذا اگر به حداقل‌ها قانع بودیم و صرفا به تدریس و تدرس فقه فردی رضایت دادیم؛ ناخواسته نتیجه‌اش امتداد فکر کسانی است که اعتقادی به جریان فقه در متن جامعه ندارند.

انتظار از جامعه محترم مدرسین این است که در انتخاب گزینه‌های مطرح برای عضویت در شورای عالی، به سوابق و دغدغه‌های افراد، توجه ویژه داشته باشند. همه ما پیروان طریقی هستیم که حضرت روح‌الله برای ما به ارمغان آورد و لذا شکر نعمت را باید بجا آورد و با تمام وجود برای تحقق آرمان‌های امام امت، تلاش کرد.

〰️〰️〰️〰️〰️

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">