مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

مطالبه‌گری جواب می‌دهد!

چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۱۷ ب.ظ

 حاشیه‌ای بر دیدار اخیر هیئت رییسه مجمع نمایندگان با دبیر شورای عالی
 محمد حق‌پرست

1 مضمون گفتگوی هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با دبیر شورای عالی، می‌تواند امیدبخش فصل جدیدی برای هر دو نهاد باشد. تا قبل از این، چنین جلساتی رسانه‌ای نمی‌شدند ولی این بار رسانه‌ای شده است. یعنی هر دو نهاد تصمیم بر شفافیت و اطلاع‌رسانی عملکردشان داشتند که امیدواریم این اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر شود و تداوم یابد.

2 لحن جلسه، مطالبه‌گرانه و تعامل بود؛ البته در چهارچوب وظایف و اختیارات. نمایندگان طلاب، صراحت بیشتری نسبت به قبل داشتند. دبیر شورای عالی هم بنا بر همکاری و برنامه‌ریزی برای تحقق خواسته‌ها دارد. این رویکرد یعنی امید به تحول.

3 مسائل مطرح‌شده، مسائل روز و ضروری طلاب بود، مثل راه حل‌های معیشت بهتر طلاب، احیای موقوفات حوزه و تعمیر خانه‌های مهدیه. این مشکلات سالها بر زمین مانده بود، اما خیز مجمع نمایندگان برای حل آنها، یعنی امیدواری به اینکه رویکرد مجمع در حال تغییر است و می‌توان سایر مسائل آموزشی و تحولی را نیز از مجمع انتظار داشت.

4 مطالبی که در این جلسه مطرح شده، پرونده‌ها و پیشنهاداتی بوده که مناهج طی ماه‌ها قبل، مطرح و مطالبه کرده و اکنون به دغدغه‌های نمایندگان تبدیل شده است. یعنی در حوزه می‌توان کار رسانه‌ای و گفتمانی کرد و انتظار نتیجه داشت؛ یعنی مطالبه جواب می‌دهد.

5 متاسفانه برخی از طلاب و حتی برخی جریانهای حوزوی، با توجه به سابقه مجمع نمایندگان و شورای عالی، تقریبا ناامید از این دو نهاد هستند. اما مناهج و سایر رسانه‌های #امیدوار_به_تحول، با ابزار رسانه، جریان مطالبه‌گری را تقویت، و از نمایندگان تحول‌خواه حمایت کردند. از این رو، خواسته مناهج از همه رسانه‌ها و جریان‌های حوزوی این است که از رویکرد جدید مجمع نمایندگان حمایت کرده و با انتقادات خیرخواهانه و پیشنهادات خویش، زمینه تحول مطلوب را فراهم کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">