مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

مدارج علمی مسئولین

جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰ ب.ظ

📝 مطالبه شفافیت

🖋 علی مهدوی

🔸 یکی از حواشی اخیر به وجودآمده در برخی کانال‌ها، قلت و إن‌قلت‌ها درباره مدارج علمی برخی آقایان مسؤول است. اینکه کدام‌یک درست می‌گویند و کدام‌یک توجیه می‌کنند مجال این یادداشت نیست.

بلکه موضوع این یادداشت عام‌تر از بررسی مدارج علمی یک مسؤول است.

🔹 طبیعی است طلاب حوزه‌های علمیه حق دارند از میزان علمیت و مدارج علمی مسؤولین آگاه باشند؛ لذا همانگونه که امکان استعلام مدارک تحصیلی برای هریک از طلاب فراهم شده است؛ به نظر سامانه‌ای لازم است تا #ارزیابی تحصیلی و مدارج علمی همه مسؤولین حوزوی را به صورت شفاف ارائه کند؛ چراکه #شفافیت، به سادگی بسیاری از حواشی و قیل و قال‌ها را از بین خواهد برد.

❇️ اما حالا که بحث از مدارج علمی شد خوب است چند نکته هم مد نظر قرار بگیرد:

1⃣ حدود سه دهه است که #امام_حوزه از شورای عالی، مطالبه‌ی تعریف مدارک اصیل حوزوی و مستقل از دانشگاه را داشته‌اند؛ اما همچنان شورای عالی در این زمینه خروجی نداشته است!

2⃣ طبیعی است تا وقتی در حوزه‌های علمیه، معیار سنجش علمیت و همچنین ملاک ارائه خدمات و ... برای افراد، همین مدارک معادل دانشگاهی است، نمی‌توان بین مسؤول و طلبه تمایز قائل شد. 

یعنی اگر بگوییم طلبه‌ای با داشتن سطح ۳ و ۴ علمیت دارد و مشمول مزایای بیشتری می‌تواند بشود؛ مسؤولین را هم همینگونه باید مورد سنجش قرار دهیم.

و اگر قرار باشد داشتن سطح ۳ و ۴، هیچ چیزی جز یک برگه نباشد و در استخدام و بکارگیری یا مزایا و ... مسؤولین دخلی نداشته باشد، طبیعی است عدالت آموزشی و همچنین عدالت در بهره‌وری حکم می‌کند به همه (طلبه و مسؤول) با یک دید نگاه کنیم.

✅ لذا شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه باید بصورت شفاف اعلام کنند ملاک سنجش افراد، دقیقا چه مؤلفه‌هایی است و آیا بین مسؤولین و طلاب از این حیث، تمایزی هست؟ که اگر تمایزی هم هست خوب است دلایل آن نیز تبیین شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">