مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

فرصت‌ها و تهدیدهای کرسی‌های آزاداندیشی

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۴ ب.ظ

 مطالبات از شورای عالی
 محمد حق‌پرست

 یکی از مطالبات جدی حوزویان از شورای عالی، ترویج کرسی‌های آزاداندیشی است. این مطالبه چند دهه است مدام مطرح می‌شود ولی هنوز عملیاتی نشده است. حضرت آقا از ابتدای رهبری تاکنون در جلسات مختلف بارها بر این مهم تأکید و مطالبه کردند. آنچه ایشان مطالبه کرده‌اند، «ترویج» است نه فقط «برگزاری» چند جلسه مختصر در سال. ترویج کردن، یعنی کاری بکنیم که طلاب و فضلای صاحب نظریه، در فضای کاملا آزاد و بدون هیاهوی رسانه‌ای، به راحتی نظراتشان را مطرح کنند و گفتگوی علمی شکل بگیرد. در این فضا کسی را به خیانت و جنایت و نفهمی متهم نمی‌کنند. تنها منطق و استدلال و قول حق است که میدان‌داری می‌کند.

 امروزه نیاز حوزه به آزاداندیشی بیش از پیش است. اگر کرسی آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه #ترویج و به یک #گفتمان در حوزه تبدیل شود، نتیجه‌اش تولد نظریه‌های جدید و محکمی خواهد شد که پایه‌های معرفتی و عملی تمدن اسلامی را محکم کرده و به کارآیی نظام اسلامی می‌انجامد.

 برعکس آن نیز صادق است؛ یعنی اگر حوزه از این نعمت و فرصت بزرگ استفاده نکند، این رویکرد یکی از بزرگترین تهدیدهای آینده حوزه خواهد بود؛ چه اینکه در عصر رسانه نظریه‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و حتی نمی‌توان به یک نظریه بی‌اعتنایی کرد چه برسد به نظرات.

اکنون با آغاز دوره جدید شورای عالی، امیدواریم این روند اصلاح شده و شاهد گفتمان آزاداندیشی باشیم.

〰️〰️〰️〰️〰️

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۴/۱۳
  • ۹۳۰ نمایش
  • صادقی

شورای عالی

مطالبات حوزویان

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">