مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

غفلت از خط مقدم مبارزه با تحریف

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۲۰ ق.ظ

 محمد حق‌پرست

 در ایجاد هر تحریفی دو گروه نقش دارند:
1️ نخبگانی که عالمانه واقعیت را برای اهداف سیاسی و دنیوی خود تحریف می کنند؛
2️ نخبگانی که از حقیقت خبر دارند و متوجه تحریف هستند، اما بنا بر دلایلی سکوت می‌کنند و این سکوتشان بهترین مؤید برای پیشروی تحریف است.

 درحالیکه #مبارزه با تحریف نیز، وظیفه علما و نخبگان است؛ کسانی که از حقیقت باخبرند و هیچ ابایی از گفتن حقیقت ندارند. همانها که بدون ملاحظات سیاسی توهمی و منافع دنیوی، فقط برای مصلحت اسلام و مسلمین قدم برمی دارند و قلم می‌زنند؛ حتی اگر به شهادت ایشان منجر شود مانند شیخ فضل الله نوری و شهید مطهری، یا اگر به تبعید و تهدید منجر شود مانند حضرت امام خمینی (ره).

 سابقه حوزه علمیه، پر است از مجاهدتهای علمایی که با تمام توان در راه اسلام و حقیقت تلاش کردند. حضرت آقا درباره شهید مطهری می‌فرمایند:
«مرحوم مطهرى آرام نداشت؛ مرتب مشغول یادداشت کردن، تنظیم یادداشت، مرتب کردن سخنرانى‏‌هایى که خود او انجام داده بود، به‏‌دست آوردن شواعب گوناگون و نوبه‏‌نو در زمینه‏‌هاى فکر و اندیشه‏‌ى مذهبى و دینى، و پاسخگویى به انحرافات بود.» (۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴)

 امروز نیز مراکز حوزوی فعالیتهای خوبی دارند. به حق، حوزه در زمینه مسائل اعتقادی، اخلاقی و فقه فردی حضور پر رنگ و قابل توجهی داشته است. اما در عرصه تحریف‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنطور که انقلاب انتظار داشته، عمل نکرده است و نتوانسته انقلاب را آنگونه که مورد توقع است، همراهی و حمایت کند. تا قبل از انقلاب، آرزوی روحانیت بود که بتواند در روزنامه‌ای خط سیاسی و فکری اسلام ناب را واضح تبیین کند، یا در برنامه رادیویی یک ساعت واضح و روشن حرف بزند. اما امروز هر نوع رسانه‌ای که بخواهیم در اختیار داریم، با این حال در مقابل با لیبرال‌ها و غربگراها آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم خوب مقابله کنیم.

 باید کاری کنیم که بی‌قراری شهید مطهری در مقابله با تحریف، در نسل طلاب انقلابی امروز نیز احساس شود نه اینکه خدای ناکرده هرکسی دنبال منافع شخصی خودش باشد و انقلابی‌بودن تبدیل به شعاری در میان ما شود. امروز در محضر حق‌تعالی بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از بار این مسؤولیت نداریم. منکر مشکلات معیشتی نیستیم، اما آیا بودجه نداشتن یا شهریه کم طلاب، توجیه خوبی برای وادادگی در برابر تحریف‌های سیاسی و فرهنگی است؟ اگر قبول داریم هدایت سیاسی وظیفه روحانیت است، پس باید حضور ملموسی هم داشته باشیم. اگر خود را پدر انقلاب می‌دانیم، چرا گاهی در برابر تحریف مسائل انقلاب ساکتیم و با سکوت خود مهر تأیید بر جریان تحریف می‌زنیم؟

روحانیت، صدها سال آرزوی موقعیت مناسب برای هدایت فرهنگی و سیاسی امت اسلامی و توده مردم را داشته و اکنون که آن موقعیت را به دست آورده، نباید با روزمرگی، آن را تلف کند. مطالبه رهبر انقلاب در «مبارزه با تحریف» اتمام حجت بر روحانیت است که اگر نسبت به این هشدار هم بی‌اعتنایی کنیم، دشمن اوضاع را بدتر خواهد کرد و ما در برابر انحرافات، بدعت‌ها و تحریف‌های او مجبور به سکوت خواهیم بود.

 به همین منظور، تحریریه مناهج، علل ناکامی روحانیت در عرصه هدایت سیاسی را بررسی کرده و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه می‌کند.

〰️〰️〰️〰️〰️

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۵/۲۴
  • ۹۳۱ نمایش
  • صادقی

مبارزه با تحریف

مناهج

هدایت سیاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">