مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

ضرورت تعیین سخنگو

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۸ ب.ظ

 دومین مطالبه از شورای عالی
محمد حق‌پرست

 نهاد شورای عالی، بالاترین مقام رسمی تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در حوزه‌های علمیه است. حتی برنامه‌های مدیریت باید به امضا و تأیید شورا برسد. اما بسیاری از طلاب، نه به‌درستی اعضای آن شورا را می‌شناسند و نه وظایفشان را می‌دانند. برای همین نمی‌دانند مشکلاتی که در حوزه وجود دارد، وظیفه مدیریت است یا شورا، و به کدام شخص حقوقی مربوط است تا از آن مطالبه کنند.

از طرفی شورای محترم عالی تا کنون انگیزه‌ای برای مطرح‌کردن مصوبات و اقدامات خود، گزارش دادن به طلاب و شنیدن نظرات آنها را نداشته است. خودش را فقط برابر مراجع و رهبری پاسخگو می داند، درحالیکه در برابر تک تک طلاب نیز مسئول است. طلاب و فضلا حق دارند از برنامه‌های شورا خبر داشته باشند و بدانند چه تصمیماتی برای سرنوشتشان گرفته می‌شود.

 نتیجه این رابطه آن شده که طلاب فکر کنند شورای عالی طلبه ها را غریبه می‌داند؛ طلبه ها هم چون از برنامه‌های شورا بی‌خبرند، رشد و تحولی در حوزه علمیه احساس نمی‌کنند و حوزه را دچار رکود و روزمرگی می‌بینند. از این رو، فضای گلایه و شکایت در حوزه‌های علمیه به شدت بالا گرفته است.

 اکنون با انتخابات جدید شورای عالی، فرصتی است تا رابطه شورا و طلاب بهتر و صمیمانه‌تر از قبل شود. پل این ارتباط، تعیین سخنگویی از طرف شوراست تا با جلسات منظم، طلاب و رسانه‌های حوزوی را در جریان روند مصوبات و اقدامات شورای عالی قرار دهند؛ طلاب سؤالاتشان را بپرسند و قانع شوند. امروز طلاب منتظر اقدامات شورا هستند و اگر جو بی‌خبری همچنان باقی بماند، قطعا نتایج خسارت‌باری خواهد داشت.

〰️〰️〰️〰️〰️
ejj

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">