مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

ضرورتی به اسم مجتهد مدیر

شنبه, ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶ ق.ظ

📝 غفلت مسؤولین حوزه از کادرسازی

🖋 مرحوم سید مصطفی مدرسی؛ اختصاصی مناهج

🔸 حوزه علمیه را چه یک نهاد علمی بدانیم و چه موسع‌تر از آن نهاد #اقامه_دین بدانیم، حوزه علمیه کارکرد تعلیم و تربیت را به عنوان قدر متیقن در سبد اولویت‌های راهبردی خویش دارد.

✅ حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که قاعده نظام و مادر انقلاب خوانده شده موظف است همچنان که مرزهای دانش‌های اسلامی را به پیش می‌برد، در مرز چالش‌های کادرسازی و پرورش نیروی انسانی رشید و فرهیخته نقش خویش را به عنوان پشتیبان نظام جمهوری اسلامی به سرانجام برساند.

🔺 در نظام جمهوری اسلامی مناصبی وجود دارد که اسماً یا رسماً بایستی یک مجتهد بر آن منصب تکیه بزند و بلکه در عین حال، ضرورت دارد فرد مزبور از مقوله مدیریت کلان کشور شناخت داشته و یا بیش از آن توان مدیریتی کلان داشته باشد؛ نظیر:

➖ فقهای شورای نگهبان: ۶ نفر؛

➖ مجلس خبرگان رهبری: ۸۸ نفر؛

➖ نمایندگان ولی فقیه در استانها: ۳۱ نفر؛

➖ رئیس قوه قضاییه: ۱ نفر؛

➖ رئیس وزارت اطلاعات: ۱ نفر؛

➖ دادستان کل: ۱ نفر؛

➖ نمایندگان ولی فقیه در امور مختلف: تعداد نامعلوم!؛

➖ ولی فقیه: ۱ نفر؛

🔻 رهبری در باب نقش تعلیم و تربیت و پرورش انسان در حوزه‌های علمیه اینگونه سخن می‌گویند:

«حوزه‏ى علمیه باید کارخانه‏ى سازندگى انسان، سازندگى فکر، سازندگى کتاب، سازندگى مطلب، سازندگى مبلّغ، سازندگى مدرّس، سازندگى محقق، سازندگى سیاستمدار و سازندگى رهبر باشد. حوزه‏ى علمیه باید به جایى برسد که همیشه ده، بیست نفر شخصیت آماده براى رهبرى داشته باشد؛ که اگر هرکدام از اینها را در مقابل زبدگان این امت بگذارند، بر او متفق بشوند که براى رهبرى صلاحیت دارد. حالا حوزه‏ى علمیه این کارها را مى‏تواند بکند، یا نمى‏تواند بکند؟ ... [من فکر می کنم که نمی‌تواند. پس عیبی وجود دارد. لذا] این عیب را باید پیدا کنید. البته اعتقاد من این است که حوزه بالقوه مى‏تواند این کارها را بکند؛ بالقوه به این معنا که الان استعداد این کار در حوزه‏ى علمیه هست.» ۳۰ بهمن ۱۳۷۰

♨️ ایشان به عنوان یک رهبر مطالبه دارند برای یک جایگاهی مثل ولایت فقیه حداقل ده نفر شخصیّت آماده وجود داشته باشد.

طبعا برای دیگر مناصب اگر نگوییم نسبت یک به ده برقرار است حداقل نسبت یک به پنج بایستی برقرار باشد تا شرایط برای انتخاب بهینه باشد.

❓مسئله این است آیا حوزه امروز فطانت و هشیاری لازم برای پرورش چنین نیروهایی را دارد؟!

❓مگر نیاز تأمین #ائمه_جمعه یکی از همین ضرورتها نبوده است؟! چرا هنوز بعد از چهل سال ما ساز و کار مشخصی برای تربیت و پرورش افرادی که واجد شرایط امامت جمعه استانها باشند نداریم؟!!

✅ رهبر معظم انقلاب ۶ سال پیش در دیدار با شورای عالی حوزه های علمیه فرمودند:

«یکی از نیازهای مهم حوزه‌ی علمیه در شرایط کنونی، "تدوین طرح تحول" در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است/ حوزه‌ی علمیه پشتوانه‌ی اقامه‌ی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به‌خوبی اجرا کند، حوزه‌ی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.

باید یک «مرکز مطالعات راهبردی» متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی تشکیل و برنامه‌ی تحول و دیگر برنامه‌های راهبردی حوزه، در این مرکز تدوین شوند/ پرهیز از دیوان‌سالاری‌های شبه دولتی، نشست و برخاست مدیران حوزه با طلبه‌ها، ایجاد فضای #انس_با_قرآن در میان طلاب، شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه به‌ویژه در زمینه‌ی سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغ‌های قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی ازجمله نکاتی است که باید در حوزه‌های علمیه توجه ویژه‌ای به آنها شود.»

۱۱ بهمن ۱۳۹۵

 

⁉️ آیا مطلب نامبرده جزو خطوط قطعی و بتّی تحول مطلوب مد نظر ایشان نیست؟!

⁉️ آیا حوزه علمیه امروز مصداق مسارع فی قضاء حوائج ولی هست؟!

✅ متأسفانه ضعف مطالبه گری و همچنین ناکارآمدی مفرط سازمان مدیریت حوزه و نیز فقر حزم اندیشی باعث شده است نظام اسلامی امروز آماج حملات ماشین جنگی رسانه ای دشمن قرار بگیرد.

🔺 آقازاده مرحوم آیت الله یزدی نقل می‌فرمودند که آیت الله یزدی مصرانه پیگیر تربیت #مجتهد_مدیر برای مناصب نامبرده بودند؛ لکن به دلیل مشکلاتی طرح مد نظرشان تنها یک بار در دبیرخانه مجلس خبرگان اجرا شد.

ایشان پس از رحلتشان تنها ما ترک به جا مانده از خود یعنی منزلشان را وقف همین امر ساختند.

🔺 ای کاش اجلاء حوزه نیز بسان مرحوم آیت الله یزدی کمرهمت بسته و برای تدارک این ضرورت سعی شایسته و بایسته می کردند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۱۱/۲۹
  • ۲۵۹ نمایش
  • صادقی

شورای عالی

مرکز مدیریت

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">