مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

سخنی با مأیوسان حوزوی

پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳ ق.ظ

 به بهانه پرونده انتخابات شورای عالی
 محمد حق‌پرست

 تحریریه مناهج، در پرونده‌ای به انتخابات اعضای شورای عالی حوزه پرداخت. ضمن طرح مجدد بیانات امامان انقلاب درباره شورای عالی (که اکثر مخاطبان تا کنون نشنیده بودند)، انتقادات و پیشنهادات خودش را نیز با استدلال بیان کرد. اما از همان ابتدا زمزمه‌هایی مأیوس‌کننده درباره این پرونده شنیده می‌شد، که به آنها می‌پردازیم:

1 برخی با اصل ورود به این موضوع مشکل داشتند

روی جواب ما با آنهایی نیست که اندیشیدن درباره مسائل کلان حوزه را مخصوص خودشان می‌دانند. اما تعجب ما از برخی دوستان حوزوی است که با رویکرد انقلابی و سیاسی که دارند، باز هم مأیوس هستند. به گمانشان، وظیفه اول و آخر آنها پرداختن به مسائل کلان سیاسی است و حوزه جایی نیست که در آن بشود مطالبه کرد و رویکرد اصلاح و ارتقا داشت. تا دلتان بخواهد درباره مجلس و رئیس‌جمهور می‌نویسند و می‌گویند، اما دریغ از یک خط که درباره حوزه بگویند و بنویسند!!

2 برخی هم مثل همیشه، از فایده داشتن طرح چنین مسائلی خسته و ناامید بوده و هستند

اما مگر ناامیدی کاری را حل می‌کند؟ ناامیدی، گرهی نمی‌گشاید، که اوضاع را بدتر هم می‌کند. کمترین فایده مطالبه‌گری این است که روند نزولی متوقف، و با تلاش و همت بیشتر، زمینه ای برای رشد ایجاد خواهد شد. مناهج، در مباحث تحولی سه رویکرد عمده دارد:
أ‌. رویکرد اثباتی دارد و امیدوار به اصلاح است، و رویکرد سلبی و تضعیفی را برنمی‌تابد؛
ب‌. مطالبش را مستند و مستدل بیان می‌کند؛
ج. تا حد ممکن، با مسئولان مربوطه از در منطق و گفتگو وارد می‌شود و انتقادات و پیشنهاداتش را مطالبه می‌کند.

 پس در فرهنگ ما جملاتی مثل: 
«مگر فرقی هم دارد؟»،
«مگر ما می‌توانیم کاری بکنیم؟»، 
«مگر به حرف ما گوش می‌دهند؟»، 
«بقیه این همه گفتند و نوشتند، چه فایده‌ای داشت که شما هم راه آنها را می‌روید؟»
محلی از اعراب ندارند.

 انتخابات شورای عالی و موارد مشابه مثل انتخابات مجمع نمایندگان طلاب، کارهایی نیستند که با یکی دو پرونده و یادداشت نتیجه‌های خیره‌کننده (بخوانید معجزه) داشته باشند؛ بلکه نیاز به کار بلندمدت دارند تا به نتیجه مطلوب برسند. از سویی، بسیاری از مجموعه‌های گفتمان‌ساز حوزوی چون گمان می‌کنند وظیفه‌شان ورود به این مسائل نیست یا اصلا فایده‌ای ندارد، هیچ‌وقت به این مسائل ورود نکردند و با طرح اولین کار جدی، انتظار معجزه دارند!! درحالیکه اصلا چنین نیست، و تا زمانی که عموم طلاب امید به اصلاح نداشته باشند و این مسائل دغدغه‌شان نشود، انتظار تغییرات جدی هم نباید داشت. هرچند ما به وظیفه خودمان که فرهنگ سازی و مطالبه‌گری به حق است، عمل خواهیم کرد و به فضل خدا شاهد نتایج کوچک و بزرگ آن در کوتاه‌مدت و بلند مدت نیز خواهیم بود.

〰️〰️〰️〰️〰️
 بیشتر بخوانید:

 سخنی با کانال‌های حوزوی
https://eitaa.com/manahejj/2162
〰️〰️〰️〰️〰️

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۴/۰۵
  • ۸۹۴ نمایش
  • صادقی

تحول

مایوسان

مناهج

موقوفات_حوزوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">