مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

روزگار عسرت روحانیت

دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۱۶ ب.ظ

🔸 درگیری و ستیز بر سر #بی_حجابی_اجباری و الزام بر لباس متحدالشکل در زمان رضاخان؛

علما قیام می‌کنند و مشهد به پا می‌خیزد. 

🔺 مردم در مسجد گوهرشاد تجمع می‌کنند. سخنرانان از جمله شیخ عباسعلی محقق خراسانی هم جزء واعظان مبارز این عرصه است.

🔻 مردم بسیاری به ضرب گلوله شهید می‌شوند و شیخ عباسعلی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. دو ماه از این خانه به آن خانه پنهان می‌شود. سرانجام تسلیم می‌شود و پس از اعزام به تهران، سه سال در زندان قصر حبس می‌شود.

🔹 پس از آزادی در سال۱۳۱۷ش، ممنوع المنبر می‌شود و البته حق ندارد از حومه تهران هم خارج شود. خانواده‌اش از مشهد به تهران می‌آیند. شیخ عباسعلی واعظ اجازه منبر و وعظ نداشت و از این‌رو درآمدی هم نداشت تا دو اتاق اجاره کند. خود و دو پسرش در حجره‌ای در مدرسه سپهسالار قدیم ساکن می‌شوند و بقیه خانواده، در اتاقی کوچک در بازارچه نایب السلطنه.

♨️ عالمی که دانش فقهی و به ویژه حدیثی‌اش زبانزد بود، ناچار می‌شود برای امرار معاش به کشاورزی در یکی از روستاهای شهر ری و کرج روی آورد. (حدیث نعمت خدا ص۲۲ و ۲۳)

♨️ این روزگار، حقیقتا روزگار عسرت روحانیت بود. دولتی که نه تنها با روحانیت، که حتی با دین سر ستیز داشت. در میان شهر به ندرت عالمی عمامه به سر و زنی با حجاب به چشم می‌خورد. بسیاری از مساجد و مدارس علمیه تعطیل یا تبدیل شده بود.

🔻 اما آخر تابستان ۱۳۲۰ آنگاه که تانک‌ها و نفربرهای همسایه شمالی، به سوی تهران سرازیر شد، همان کسی که بر دین و روحانیت می‌تاخت، پا به فرار گذاشت.

📷 تصویرشیخ عباسعلی محقق در دادگاه؛ ردیف جلو، نفر اول از چپ

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۰۷/۱۱
  • ۲۷۲ نمایش
  • صادقی

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">