مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

خوابگاه یا شهرک علمی نخبگانی؟!

يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳ ب.ظ

 شهرکی بی‌برنامه یا آرمان‌شهر فضائل؟

 علی مهدوی

 اهداف و اغراض هر مجموعه‌ای تعیین‌کننده مسیر و برنامه‌های آن مجموعه است؛ این قانون در مورد شهرک مهدیه نیز صادق است. لذا باید از مسؤولین شهرک مهدیه -در درجه اول شورای عالی که نقش هیأت امنای شهرک مهدیه را نیز عهده‌دار هستند و سپس مدیرعامل شهرک مهدیه- پرسید: «نگاه شما به شهرک مهدیه چگونه است؟»

 آیا شهرک مهدیه صرفا تأسیس شده است تا چند سالی برای طلاب، نقش یک خوابگاه و سرپناه داشته باشد؟ صبح به کلاس درس بروند و شب هم برای استراحت برگردند؟ یا اینکه افق بالاتری برای شهرک مهدیه مد نظر قرار گرفته است و به مهدیه به چشم یک شهرک علمی نخبگانی نگاه می‌شود؟
سوال دیگری که مطرح است این است که در هر دو صورت -نگاه حداقلی و نگاه حداکثری- آیا در قبال خانواده طلاب اعم از همسران و فرزندان طلاب، مسؤولیت فرهنگی خاصی متوجه شورای عالی و مرکز مدیریت هست یا خیر؟

 به نظر می‌رسد ، نوع نگاه به شهرک مهدیه و در نظر گرفتن پتانسیل موجود در آن، برای برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی این شهرک، بسیار تعیین‌کننده است که به هیچ وجه نباید مورد غفلت مسؤولین امر واقع شود. به دیگر بیان اگر حوزه علمیه در این شهرک کوچک و محدود، دغدغه و برنامه‌ریزی برای احیای یک مدینه فاضله‌ی کوچک را نداشته باشد نمی‌تواند برای مسائل کلان اجتماعی، زبانی گویا و حرفی برای گفتن داشته باشد و چه بسا خدای ناکرده مورد شماتت بدخواهان نیز قرار گیرد.

📌 نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای انعکاس در مناهج و ارائه راهکارها به مسئولین ذی‌ربط با ما در میان بگذارید:

پل ارتباطی

@Manahejj_Admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">