مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

بازگشایی مساجد؛ فرصت مؤمنین/ تهدید مغرضین

سه شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۵۲ ب.ظ

علی مهدوی

 طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مساجد و مشاهد مشرفه در شهرهایی که طبق آمار وزارت بهداشت، وضعیت سفید دارند (بیش از ۲۰۰ شهر در کشور) بازگشایی می‌شود.
از طرفی این خبر، موجب مسرت مؤمنین شده است و به معنای فرصتی مهم در شرایط کرونایی و خانه‌نشینی برای کسب فیوضات ماه مبارک رمضان است؛ از دیگرسو لازم است حساسیت‌های لازم تدبیر شود تا این فرصت ارزشمند تبدیل به تهدیدی از جانب مغرضین نشود.

 اگر مساجد و مشاهد مشرفه پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده را رعایت کنند قطعا جای هیچ نگرانی نخواهد بود؛ اما اگر در این میان، عده‌ای نادانسته یا عامدانه سعی کنند این پروتکل‌ها و قوانین وضع‌شده بهداشتی را نادیده بگیرند و بهانه به دست دشمنان بدهند و با سلامتی مؤمنین بازی کنند، به تعبیر قرآن کریم «سعی در خرابی معنوی مساجد» داشته و مصداق آیه ۱۱۴ سوره مبارکه بقره خواهند بود.

 در شرایط کنونی، متولیان مساجد و مؤمنین نمازگزار بایستی مراقب تبعات اقدامات ضدبهداشتی جاهلان یا مغرضان باشند چراکه:

1 در عصر رسانه قرار داریم و رسانه‌ها می‌توانند از کاه، کوه بسازند. فقط کافی است کلیپی کوتاه از تجمع مؤمنین -بدون رعایت پروتکل‌ها- در یک مسجد در نقطه ای از کشور، به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی راه یابد و اتفاقا فردای آن روز وضعیت سفید آن شهر تبدیل به وضعیت زرد یا قرمز شود، در این فضا به سرعت سم‌پاشی رسانه‌ها علیه مساجد و تجمعات مذهبی آغاز خواهد شد. در عصر دیجیتال، هر اقدام اشتباه ما، فقط متوجه ما و شهر و محله ما نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند موجی منفی علیه اساس دین و مذهب، ایجاد کند.

2یادمان باشد رهبر معظم انقلاب فرمودند هرکاری که موجب انتشار این بیماری شود «سیئه» است و رعایت دستورات بهداشتی «واجب شرعی» است. بنابراین به اظهارنظر افراد غیر متخصص یا بی‌اعتنا به مسائل بهداشتی نه تنها توجه نکنیم؛ بلکه حتی لازم است به عنوان نهی از منکر، به این موضوع ورود کنیم.
رهبر معظم انقلاب حدود شش بار تأکید فرمودند نکات بهداشتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین و به صورت قطعی اعلام می‌کند، لازم الاجراست و توسط همگان بایستی رعایت شود.

3 دو گروه در این شرایط می‌توانند «فرصت رمضانی مؤمنین» را تبدیل به تهدیدی از طرف مغرضان کنند، نخست گروهی که از روی بی‌خیالی یا خوش‌خیالی به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی بی‌اعتنایی می‌کنند و خود را ایمن از هرگونه بیماری می‌دانند و دوم گروهی که با ادعای «طب‌های جایگزین» از أساس، خطر بیماری کرونا را زیر سوال می برند و با ادعای پیشگیری و درمان‌های «انحصاری» مردم را به بی‌راهه می‌کشانند و از «تبعیت» از دستورات بهداشتی باز می‌دارند.
این دو طیف خطرناک ممکن است از هر دستاویز قرآنی یا حدیثی یا فرا درمانی و... برای اثبات ادعاهای باطل خود سوء استفاده کنند و موجب گسترش بیماری و بدنامی مساجد و تجمعات مذهبی در عصر رسانه شوند.
ناگفته نماند نگارنده، منکر تأثیرات مثبت درمان‌های طب سنتی نیست؛ اما نوع ورود به مسأله، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

4 ممکن است کسی بگوید برخی پاساژها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دستورات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، پس مؤمنین چرا باید رعایت کنند؟
ناگفته پیداست اگر کسانی دستورات شرعی و قانونی را رعایت نکنند، مجوزی برای تخطی ما از این احکام و دستورات نمی‌شود. لذا این شرایط، آزمونی برای همه مؤمنین و متولیان است تا میزان تبعیت خود از دستورات ولی فقیه را به منصه ظهور برسانیم.

 امید است این بار هم نقشه «توطئه بدخواهان و جهل مدعیان» نقش بر آب شود و همه ما با رعایت قوانین و مقررات بهداشتی، مصداق بارز این آیه مبارکه باشیم: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتىَ الزَّکَوةَ وَ لَمْ یخشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسىَ أُوْلَئکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِین» (توبه/ ۱۸)

〰️〰️〰️〰️〰️
 #تبلیغ_کرونایی_رمضان
#پروتکلهای_بهداشتی
#بازگشایی_مساجد

@Manahejj

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۲/۰۹
  • ۱۰۶۴ نمایش
  • صادقی

بازگشایی

مساجد

مغرضین

مناهج

مومنین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">