مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

آغازی نو بر مدار تحول‌خواهی

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۸ ب.ظ

 محمد حق‌پرست

 با شروع فصل انتخابات شورای عالی حوزه، برخی از محافل و رسانه ها به این موضوع پرداختند. مناهج نیز، ضمن پرونده‌ای مستقل، انتقادات و پیشنهاداتش را ارائه و مطالبه کرد. تا دیروز مسئله بر سر اشخاص و ظرفیتهای آنها بود، اما امروز مسئله عوض شده است. شاید برخی از طلاب و فضلا از نتیجه انتخابات شورای عالی، سلیقه یا توقع دیگری داشتند. اینکه هر کدام از اعضای فعلی چه سابقه‌ای دارند و نقاط قوت و ضعفشان کدام است، دیگر چندان موضوعیت ندارد. اکنون اعضای جدید مورد تأیید مقام معظم رهبری و مراجع هستند و بحث بر سر وظایف و مسئولیتهای طلاب و شوراست.

 وظیفه طلاب نسبت به شورای عالی، حمایت، تعامل، همکاری و مطالبه است. هر طلبه‌ای که دغدغه تحول دارد، باید خود را در چارچوب شورا و مدیریت تعریف کند، وگرنه با حرکت‌های رادیکالی، اوضاع بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود. طلاب با رویکرد امیدوارانه، باید انتقادات و پیشنهاداتشان را با متانت و البته صراحت بیان کنند تا به «حوزه متحول انقلابی» برسیم.

 از سوی دیگر وظیفه شورا نسبت به طلاب و ساختن حوزه مطلوب این است که تعامل خودشان را با بدنه طلاب بیشتر کنند. اکنون طلاب فاصله زیادی با این شورا دارند و خود را غریبه می‌بینند. اکنون فرصت مهمی است تا با عملکرد اعضای جدید، این ذهنیت عوض شود. اقداماتی مثل جلسات مستمر و منظم با عموم طلاب، اخذ پیشنهادات و ارائه گزارش‌های مستمر از سوی سخنگوی شورا -که امیدواریم برای شورای عالی، سخنگویی تعیین شود- می‌تواند نگاه طلاب به شورا را عوض کند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۴/۱۳
  • ۹۰۳ نمایش
  • صادقی

شورای عالی

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">