مسیر امروز تحول ناامیدساختن طلاب ضدتحولخواهی است محمد حقپرست در یادداشتهای گذشته، به سابقه تحولخواهی و ضرورت مبارزه برای تحول اشاره کردیم. آنچه اکنون مهم است، وضعیت امروز حوزه و…
آسیبشناسی تدریس در حوزههای علمیه علی منتظرالمهدی قانون مهم در هر تغییر این است: «لزوم حفظ و ارتقاء نقاط قوت موجود + برطرف کردن کاستی ها». پس بیراه نیست وقتی…
استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟ چگونگی تأمین منابع پایدار حوزه درباره استقلال تصمیمگیریهای علمی، آموزشی و برنامههای حوزههای علمیه -علی رغم القائات باطل برخی سکولارهای حوزوی- هیچ شکی نیست.…
حوزه پیش از انقلاب مستقل بود یا حوزه پس از انقلاب؟! بارها شنیدیم که برخی طیفهای خاص سنتی یا سکولار حوزه، با حسرت از استقلال بر باد رفته حوزه علمیه…
از علل ناکامی تحول ضعف گفتمان تحول در بدنه طلاب محمد حقپرست دغدغه تحول در حوزه، مهمترین یا یکی از مهمترین دغدغههای فرهنگی است. علت این اهمیت در تأثیری است…
روحیه تحولخواهی اوصاف مبارز تحولخواه محمد حقپرست تحولخواه مبارز، #دوام_حضور دارد، حضوری منطقی و عاقلانه، نه اینکه صباحی فریاد بزند و صباحی خاموش باشد. پا عقب نمیگذارد. خسته و ناامید…
معناشناسی مبارزه برای تحول ابعاد و رویکردهای مبارزه علی مهدوی وقتی صحبت از مبارزه میشود شاید ذهن برخی به سمت جنگ سخت برود؛ یا شاید هم اذهان برخی دیگر به…
نقش طلاب در تحول محمد حقپرست اندیشه تحول حوزه علمیه، به سالهای متمادی پیش از انقلاب برمیگردد. از آن زمان روحانیون بهنامی درصدد تغییرات کارآمد در زمینههای مختلف فعالیت روحانیت…
راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری 🖋 مسعود محمدی 🔹 یکی از اشکالات نظام جدید آموزش حوزه علمیه لزوم تحصیل کل «کتاب» در کلاس درس است. برای مثال: بسیاری…
معایب دانشگاهیشدن آموزشهای حوزوی زائل شدن انس بین استاد و شاگرد علی رضایی اگر انسان لذت چیزی را بچشد از آن دستبردار نخواهد بود؛ همانطور که نیازی نیست به تشنه…
به حساب کاربری وارد شوید