درس اخلاق امام برای طلاب مقدمه انقلاب اسلامی ایران
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی متکی بر دین اسلام و اخلاق اسلامی بود، از این رو بنیانگذار آن امام خمینی سالها قبل از شروع مبارزات انقلابی، مبلغین اسلام را با درس اخلاق خود ازنظر روحی و دینی مستحکم کرده بود.
درس اخلاقی که فقط اخلاق مرسوم نبود و حقیقتا باعث ایجاد صفای روح می شد، رهبر انقلاب در 14خرداد سال99 اشاره مهمی به این درس اخلاق و اثر آن در انقلاب اسلامی داشتند که نشان می دهد اگر یک درس اخلاق، حقیقتا درس اخلاق باشد نه صرفا بیان علمی، اثرات عجیبی حتی در کشور و دنیا می گذارد!
رهبر انقلاب در آن جلسه فرمودند:
«آن مسئلهی قم عبارت است از درس اخلاق ایشان. ایشان دهها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سالها در قم درس اخلاق داشتند، جلسهی اخلاق داشتند. البتّه آن وقتی که ما رفتیم قم، سالها بود که این درس تعطیل شده بود،و وجود نداشت. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل میکردند ایشان -هفتهای یک بار جلسهای داشتند در مدرسهی فیضیّه و طلّاب جوان جمع میشدند در آنجا- وقتی که صحبت میکردند، جلسه را منقلب میکردند، دلها را منقلب میکردند.
این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درسهای فقه و اصولشان در یک مناسبتهایی صحبت اخلاقی میکردند، طلبهها زار زار گریه میکردند؛ وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. این همان روش پیغمبران است؛ پیغمبران هم آغاز همهی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند. اینکه امیرالمؤمنین میفرماید: لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه وَ یُذَکِّروهُم مَنسیَّ نِعمَتِه وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول همین است. «یَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه» یعنی آن سرشت نهفتهی انسانی را در اینها بیدار میکردند و آن را وادار میکردند به تحرّک و هدایتگری عملیّات و اقدامات انسانها؛ امام این جوری از اینجا شروع کردند.
من البتّه نمیتوانم قاطعاً ادّعا کنم که آن جلسات را ایشان تشکیل میدادند برای اینکه بعدها به نهضت عظیم سیاسی منتهی بشود؛ این را من نمیدانم. لکن آنچه مسلّم است اینکه این حرکتآفرینی، این تحریک غریزههای معنوی و فطرت و سرشت انسانی از راه درس اخلاق و تذکّر و آماده کردن دلها، شیوهی امام بزرگوار بود»
وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. این همان روش پیغمبران است؛ پیغمبران هم آغاز همهی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند.
نکته جالب در درس اخلاق امام این است که امام معتقد بودند اگر فرصت کافی ندارید، اولویت در درس اخلاق با خود طلاب است و اگر عالمی فرصت برگزاری درس اخلاق برای مردم را ندارد، اصل این است که درس اخلاق را برای طلاب تشکیل دهد!
درباره این نکته مهم، آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی که جزء قدیمی ترین شاگردان امام است این خاطره جالب را نقل کردند:

«یک وقت بنده مثل شما ها ، البته نه به خوبی شما ها بلکه به سن وسال شما بودم که در مدرسه فیضیه امام در روزهای جمعه و ماه رمضان هرروز صحبت میکردند حضور داشتم برخی بازاری ها به من گفتند تو که انجا میروی از اقا بخواه که یک جلسه هم حالا هفته ای یک جلسه شب ها برای ما بازاری ها درس اخلاق بگذارد!
وقتی من به ایشان عرض کردم فرمود من طلبه ام یعنی این کار را کنم از طلبگی ام میمانم!» سخنرانی آیت الله خسروشاهی در مدرسه مروی 91.8.1
شهید مطهری نیز درباره درس اخلاق شورانگیز و خاص امام اینطور فرموده است:
«درس اخلاقی که به وسیله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد و در حقیقت درس معارف وسیر و سلوک بود نه اخلاق به مفهوم خشک علمی، مرا سرمست می کرد!
بدون هیچ اغراق و مبالغه این درس مرا چنان به وجد می آورد که تا دوشنبه و سیه شنبه هفته بعد خودم را عمیقا تحت تاثیر آن می یافتم. بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس درسهای دیگر استتاد الهی شکل گرفت به راستی که او »روح قدسی الهی بود!»مقدمه علل گرایش به مادیگری
شهید مطهری در عباراتشان خیلی دقیق هستند و اهل اغراق نیستند، اما با اینحال باز تصریح می کنند که یک وقت خیال نکنید من دارم اغراق می کنم! بلکه حقیقتا کل زندگیم تحت تاثیر درس و عبارات امام بود!
و اگر زندگی عادی ایشان تحت تاثیر عبارات امام بود، حتما نماز و قرائت قرآنش به طریق اولی فرق می کرد!
اگر میخواهید کمی با ادبیات امام خمینی و نحوه درس اخلاق ایشان آشنا شوید پادکستهای آداب عبادت و همچنین کتابچه آداب نماز را از دست ندهید.
پادکست جذاب و شنیدنی آداب عبادت
در رادیو مناهج بشنوید