تحصیل در حوزه نباید تکبعدی باشد
آیت الله جوادی آملی
سیدناالاستاد مرحوم علامه [طباطبایی] نقل میکردند که ما پای درس مرحوم آقای نائینی که این مسجد نجف پر از شاگرد بود فکر میکردیم اینها همه درباره فقه و اصول کار میکنند، بعد وقتی بررسی میکردیم، میدیدیم آن دوتا در تفسیر کار میکنند، آن دوتا در کلام کار میکنند، آن دوتا در تاریخ کار میکنند، آن دوتا در رجال کار میکنند!
همه برای فقه و اصول خلق نشدند؛ همه آن گرایش را هم ندارند. وجود مبارک پیغمبر “صلی الله علیه و آله و سلم” فرمود، وجود مبارک امام صادق “سلام الله علیه” فرمود؛ این روایت از هر دو نقل شده است که درست است «طلب العلم فریضه» تحصیل علم واجب است، اما همین دینی که گفت تحصیل علم واجب است گفت چه چیزی بخوان؛ نه اینکه نگفته باشد؛
گفت آیه محکمه بخوان، فریضه عادله بخوان، سنّت قائمه بخوان، عقاید بخوان، اخلاق بخوان، فقه و اصول بخوان، تفسیر بخوان.
اینچنین نیست که ما بگوییم آیه محکمه یعنی فقه و اصول، فریضه عادله یعنی فقه و اصول، سنّت قائمه یعنی فقه و اصول این نیست.
غرض آن است آن دینی که به ما گفته «طلب العلم فریضه» گفته چه چیزی بخوان و آن خدایی که اسلام را به ما داد، استعدادهای گوناگون هم به ما داد. بنابراین اگر عدهای روی روایات تفسیری کار کنند، عدهای روی روایات تاریخی کار کنند، عدهای روی روایات مقتل کار کنند اینها همه برای ما لازم است.
درس تفسیر سوره کهف؛ جلسه ۲۹.
مناهج: سیاستگذاری و برنامهریزی برای رشد هدایت جامع تحصیلی طلاب برعهده شورای عالی حوزههای علمیه است.