نگران این هستم جوانان امام را نشناسند! مطالبه رهبر انقلاب درباره شناخت امام خمینی
امام خمینی رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ در زمان غیبت کبری، شخصیتی بی نظیر است که دوست و دشمن به بزرگی او اعتراف دارند. اما حجاب معاصرت سبب شده امام آنچنان که باید و شاید شناخته نشود. شناخت امام، سیره او و محکمات بیانات او جزء مطالبات اصلی رهبر انقلاب خصوصا از روحانیون است. مطالبه ای که سالها مطرح شده و آنچنان که باید مورد اهمیت قرار نگرفته است. در این نوشتار بخشی از این مطالبات را میخوانیم:
امام بهترین شاخص برای ما
سی سال است که ما در جهت این انقلاب حرکت میکنیم. ملت ما بصیرت به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند، حقاً و انصافاً لیاقت به خرج دادند. این انقلاب را سی سال است شما دارید جلو میبرید؛ اما خطر وجود دارد. دشمن انقلاب، دشمن امام بیکار نمینشیند؛ سعی میکند این انقلاب را از پا در بیاورد. چه جور؟ با منحرف کردن راه انقلاب. بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم.
من عرض میکنم بهترین شاخصها، خود امام و خط امام است. امام بهترین شاخص برای ماست.
اگر این تشبیه با همه ی فاصله ای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول اللَّه اسوه حسنه لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر» خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیه ی شریفه ی دیگر میفرماید: «قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الّذین معه»؛ ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه اند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شده اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمیتوانیم از آنها تبعیت کنیم؛ نه، «قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الّذین معه اذ قالوا لقومهم انّا براء منکم و ممّا تعبدون من دون اللَّه کفرنا بکم» تا آخر آیه ی شریفه.
در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنباله روِ راه این انبیای عظام است، همین معنا صدق میکند. خود امام برجسته ترین شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه ی امام آشکارا همه ی مافی الضمیر امام را برای آینده ی انقلاب تبیین میکند.
نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب نما از کار بیفتد. فرض کنید در یک مسیر دریائی یا در یک بیابان که جاده ای هم وجود ندارد، قطب نمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر میماند.
اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب نما از کار بیفتد، راه گم میشود؛ هر کسی به سلیقه ی خود، به میل خود حرفی میزند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده میکنند، راه را جوری تبیین میکنند که ملت به اشتباه بیفتد.
مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح – همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت – تبیین شود؛ این ملاک راه امام و خط امام و صراط مستقیم انقلاب است. یک نفر صریح میگوید من امام را قبول ندارم – این بحث دیگری است – خیلی خوب، پیروان امام و طرفداران امام با کسی که صریح بگوید من امام را قبول ندارم، راه او را غلط میدانم، حسابشان روشن است؛ اما اگر قرار است در خط امام، با اشاره ی انگشت امام، این انقلاب پیش برود، باید معلوم باشد، روشن باشد و مواضع امام بزرگوارمان بدرستی تبیین شود… (14خرداد سال1389)
من عرض میکنم بهترین شاخصها، خود امام و خط امام است. امام بهترین شاخص برای ماست.نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب نما را در یک راه از دست بدهیم
من نگران آن هستم که نسلهای جوان، پاک و آماده حضور در صحنه امام را نشناسند، و ما نتوانیم این نسلهای آینده را از محبت، معرفت و ارتباط با آن بزرگوار بی نیاز کنیم!
(کتاب جهاد تبیین ص205 بیانات در76.3.12)
اساسی ترین مسائل ما چیزهایی است که امام تأکید کرده است
شما نگاه کنید به بیانات امام؛ امام، خیلی مرد عمیقی بود، خیلی مرد پُرمغزی بود؛ همین که معروف است:
آنچه در آینه جوان بیند پیر در خشت خام آن بیند
در مورد امام واقعاً صادق بود. آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجه ی عمقی برسد، این را امام همین طور نگاه که میکرد میفهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه. شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پخته ی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است.
اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهت گیری ها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسی ای است که تحقّق پیدا کرده.
۱۳۹۴/۱۲/۲۵ بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
امام بزرگترین عالم تاریخ شیعه
إن شاء اللّه بتوانیم آنچنان که شایستهى خدمات امام بزرگوارمان (رضوان اللّه علیه) است که انصافاً به روحانیت و به دین آبرو بخشید انجام وظیفه کنیم. حقیقتاً در بین علماى دین تا آنجایى که ما شناخته ایم از عصر اول، از دوران بعد از غیبت صغرى تا امروز، ما هیچکس را مثل امام، به این برازندگى و به این برجستگى سراغ نداریم.
همه ى آنهایى که بودند، انصافاً از ایشان کوچکتر بودند. البته از لحاظ علمى، مؤسسان و مجتهدان بزرگ هستند؛
اما در مجموع جهات، آن چیزى که یک شخصیت را به وجود مىآورد، از شیخ مفید و سیّد مرتضى و محقق و علامه و دیگران و دیگران، تا برسد به میرزاى شیرازى و بقیهى علما، انصافاً هیچکدام با این بزرگوار قابل مقایسه نبودند. ایشان یک عالَم دیگرى بود؛
یک دریاى عمیق و یک اقیانوس ناشناخته بود. خداى متعال مىدانست که او چقدر عمیق و حاوى غرایب است. بههرحال، إن شاء اللّه آنچنان که شایستهی آن بزرگوار است، بتوانیم ما هم به دنبال آن راه و آن خط عمل کنیم.
30/ 05/ 1370 سخنرانى در جمع علما و روحانیون استان لرستان