۱.مطالعه در وضع تحصیلی حوزه قم
۲.فکر درباره نیاز جامعه انسانی
بین آن نیاز و آنچه موجود بود چندان تناسبی ندیدم و ….
مناهج:
آن روزگار که حوزههای علمیه، قوام و نظم امروزی را نداشتند فردی همچون علامه طباطبایی بهتنهایی برای تحول حوزه و نزدیککردن آن به نیاز جامعه قیام میکند؛
حیف نیست امروز که این همه اختیارات در دستان با کفایت اعضای شورای عالی است؛ خبری از تحول و نزدیککردن تحصیلات حوزه به نیاز جامعه نباشد؟
حیف نیست این همه مطالبات رهبری بر زمین گذاشته شود؟
هنوز دلیل اکتفای شورای عالی به وضع موجود و عدم تحرک برای ارتقای حوزههای علمیه روشن نیست.
بدنه حوزههای علمیه از اعضای انقلابی شورای عالی (اساتید شبزندهدار، اراکی، رجبی، مروی، اعرافی، بوشهری و خاتمی) توقع دارند بفرمایند در راستای تحقق اوامر رهبر معظم انقلاب برای تحول حوزه و پیشگیری از انحطاط و انزوای این نهاد عظیم هزارساله چه کردهاند؟