پادپخش قوم نافرمان – قسمت اول

تاریخ قوم یهود از آغاز تا امروز

23.7k بازدید 23
18 دقیقه مطالعه

پادپخش قوم نافرمان – قسمت اول

تاریخ قوم یهود از آغاز تا امروز

آنچه خواهید شنید:

- تبلیغات -
تصویر آگهی
  • بنی اسرائیل که بودند؟!
  • رهبر دوازده پسر یعقوب که بود؟
  • حضرت یوسف در کدام دوره به وزارت رسید؟!
  • چرا فرعونیان با بنی‌اسرائیل بدرفتاری می‌کردند؟
  • سه ویژگی عجیب قوم بنی اسرائیل در طول تاریخ
  • چه زمانی بنی‌اسرائیل وارد فلسطین شدند؟!
  • حکومت طالوت، داوود و سلیمان چه مشخصاتی داشت؟
  • اورشلیم و معبد سلیمان چه اهمیتی دارد؟!
  • حضرت عیسی چرا به مبارزه با قوم یهود پرداخت؟! نظر امروز یهود درباره حضرت عیسی چیست؟

اسناد خط به خط این پادپخش:

  • جمعیت یهودیان جهان حدود 16میلیون نفر (منبع)
    سخنان هنری فورد درباره یهودیان و نقش موثر آنها (بنیاد هنری فورد)
  • معنای اسرائیل در تورات (تورات، سفر پیدایش، بخش 32، آیه: 28)
  • معنای اسرائیل در اسلام (قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی – قم، چاپ: سوم، 1404ق ج1 ص340. | ابن بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار – قم، چاپ: اول، 1403 ق، ص49. | ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع – قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.ج1 ص43)
  • نام تمام 12 فرزند یعقوب (تورات، سفر پیدایش، بخش 29، آیه:31 تا بخش 30، آیه: 24. | مسعودی، علی بن حسین. مترجم ابوالقاسم پاینده. ، مروج الذهب، جلد: ۱، صفحه: ۳۹، 1374 ه.ش.، تهران – ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. | یعقوبی، احمد بن اسحاق. مترجم محمدابراهیم آیتی. ، ترجمه تاریخ یعقوبی، جلد: ۱، صفحه: ۳۱، 1371 ه.ش، تهران – ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی)
  • لاوی خطر را از یوسف دور کرد! (تفسیر قمی ج1 ص340)
  • دوران وزارت یوسف در زمان هیکسوسها (بررسی تاریخی قصص قرآن؛ بیومی مهران، محمد ؛ ج2ص95) (فینکلشتاین، ایسرائل، باستان شناسی کتاب مقدس، مترجم: سعید کریم پور،1401ه.ش تهران-ایران، انتشارات سبزان، مقدمه مترجم ص16و17.)
  • نگرانی یعقوب از خداپرستی فرزندانش هنگام مرگ (133بقره)
    بخشی از ظلمهای فرعونیان به بنی اسرائیل (49بقره) (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط – بیروت) – بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج13 ص47)
  • ایمان نیاوردن بیشتر بنی اسرائیل و ایمان عده ای از جوانان، بخاطر ترس از فرعون و اشراف بنی اسرائیل (83یونس)
  • ده سال خدمت نزد حضرت شعیب (27 قصص)
  • قارون از قوم موسی و پمپاژ عشق به مادیات و پول در بنی اسرائیل (76-82 قصص)
  • اصل دشمنان موسی 3 نفر: فرعون، هامان، قارون (39 عنکبوت، 24 غافر)
  • نفرین حضرت موسی و بلاهای معجزه‌گون متعدد علیه فرعونیان (88یونس، 133 اعراف)
  • 600 هزار نفر حدود جمعیت بنی اسرائیل: و بنی اسرائیل از رعمسیس به سکوت کوچ کردند قریبِ ششصد هزار (سِفر خروج باب 12 آیه 37)
  • بنی اسرائیل به موسی گفت ما را بیچاره کردی و حتما کشته خواهیم شد! (61 شعراء) در متن تورات: و به موسی گفتند: »آیا در مصر قبرها نبود که ما را برداشته ای تا در صحرا بمیریم؟ این چیست به ما کردی که ما را از مصر بیرون آوردی؟ (سفر خروج باب 14 آیه 11)
  • دوازده راه جداگانه در آب باز شد؛ برای هر سبط راهی جداگانه: وَ دَخَلَ مُوسَى الْبَحْرَ وَ کَانَ أَصْحَابُهُ اثْنَیْ عَشَرَ سِبْطاً- فَضَرَبَ اللَّهُ لَهُمْ فِی الْبَحْرِ اثْنَیْ عَشَرَ طَرِیقاً- فَأَخَذَ کُلُّ سِبْطٍ فِی طَرِیقٍ وَ کَانَ الْمَاءُ قَدِ ارْتَفَعَ عَلَى رُءُوسِهِمْ مِثْلَ الْجِبَالِ- فَجَزِعَتِ الْفِرْقَهُ الَّتِی کَانَتْ مَعَ مُوسَى فِی طَرِیقِهِ- فَقَالُوا یَا مُوسَى أَیْنَ إِخْوَانُنَا فَقَالَ لَهُمْ مُوسَى مَعَکُمْ فِی الْبَحْرِ (تفسیر القمی، نویسنده: القمی، علی بن ابراهیم، ج 2، ص122).
  • بلافاصله بعد از رد شدن از آب به موسی گفتند چرا برای ما بت نمی‌سازی؟ (138 اعراف)
  • خوراک من و سلوی و ابر ثابت سایه دار و دوازده چشمه برای آب خوردن بنی اسرائیل که مبادا باهم اختلاف کنند (160 اعراف؛ 57 بقره؛)
  • قوم بر موسی شکایت کرده گفتند: چرا ما را از مصر بیرون آوردی تا ما و فرزندان و مواشی ما را به تشنگی بکشی؟ آنگاه موسی نزد یَهُوَه (خدا) استغاثه نموده گفت: با این قوم چه کنم؟ نزدیک است مرا سنگسار کنند! (سفرخروج باب17 آیه 3و4)
  • انتخاب 70 نفر از نخبگان بنی اسرائیل برای میقات و سخن عجیب آنان که تا خدا را آشکار نبینیم ایمان نمی آوریم! (155 اعراف؛ 153 نساء)
    ساخت گوساله طلایی توسط سامری در همان 40 روز! (148 اعراف؛ 85-97 طه) سفر خروج باب 32 متاسفانه در یک تهمت وقیح، ساخت گوساله در تورات به پیامبر خدا هارون نسبت داده شده است!
    40 سال سرگردانی بخاطر نافرمانی در ورود به ارض مقدس (21-26 مائده) (سفر اعداد باب 14 آیه 34)
    مرگ حضرت موسی در بیابان تیه و نداشتن حتی یک سنگ قبر! (سفر تثنیه باب 34 آیه 6: و احدی قبر او را تا امروز ندانسته است!)
    اختلاف بنی اسرائیل و حتی بت پرستی بعضی و درخواست برای حاکم واحد (باستان شناسی کتاب مقدس، ایسرائیل فینکلشتاین، ص241.)
    انتخاب حضرت طالوت (شائول) بخاطر توان فکری و جسمی(بقره:247)
    اعتراض بنی اسرائیل که طالوت پولدار و اشراف نیست (از قبیله یهودا نیست!) (246و247 بقره) (سفر سموئیل اول باب ۱۰، آیه ۲۷: “اما بعضی از مردم فرومایه گفتند: این شخص چگونه می‌تواند ما را نجات دهد؟ و او را تحقیر کردند”)
    حکومت باید برای ال یهودا باشد! (البرهان ج1 ص509)
    از سال 1005ق.م تا 970ق.م به مدت 35سال حکومت حضرت داوود (باستان شناسی کتاب مقدس، ایسرائیل فینکلشتاین، ص123)
    و یکی از مهم ترین کارهای حضرت داوود انجام دادند انتقال پایتخت کشور بنی اسرائیل از شهر حبرون یا الخلیل کنونی به اورشلیم یا بیت المقدس که در کنار کوه صهیون که کوه مقدس حضرت داوود بود. (باستان شناسی کتاب مقدس، ایرائیل فینکلشتاین، ص242)
    انقلاب تکنولوژیک عصر حضرت داوود: نرم کردن آهن (10-11 سبأ)
    اوج قدرت حضرت سلیمان و نبود همسایه قدرتمند و تامین امنیت (باستان شناسی کتاب مقدس، ایسرائیل فینکلشتاین، ص245)
    کودتا علیه جانشین سلیمان و اختلافات داخلی و دو پاره شدن بنی اسرائیل (طبری محمد بن جریر. تاریخ الأمم و الملوک. ج 1، ص 517. ابن اثیر علی بن محمد. الکامل فی التاریخ‌. ج 1، دار صادر، 1385، ص 251. یعقوبی احمد بن اسحاق. تاریخ الیعقوبی. ج 1، دار صادر، ص 61.)
    گم شدن اسباط ده گانه پس از حمله آشور (از عدن تا تبعید؛ دیوید رال؛ ترجه: اصغر رستگار نشر چشمه؛ ص 501-503)
    حمله بخت النصر و تبعید متنفذین قوم یهودا (باستان شناسی کتاب مقدس، ایسرائیل فینکلشتاین، ص123، و ص428.)
    اوضاع خوب یهودیان متنفذ در بابل و بهتر بودن از اورشلیم برای متنفذین قوم یهودا! (عوامل مؤثر در حفظ حیات دین یهود پس از تخریب معبد دوم؛ علی قناعتیان جهرمی مقاله دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه ادیان سال ،15 شماره ،30 پاییز و زمستان 1400 صص 188-167)
    دیانتی خاص بعد از تبعید به بابل به وجود آمد که محور آن قومیت بود (تاریخ قوم یهود، کلاپرمن، زیلبرت و لیبی ، ترجمه مسعود همتی، 1374، ج1 ص187.)
    خانه های ما در بابل از خانه های در «یهودا» بزرگتر و بهتر است، ما در یهودا فقط کشاورز و بازرگان بودیم اما اینجا مشاغل زیادی داریم! (همان ص 194)
    واقعه مهم پوریم در قوم یهود، این واقعه از نظر یهودیان حتما اتفاق افتاده است (کتاب استر، ترجمه بخش استر از عهد عتیق؛ ابوالفضل ساقی؛ ویرایش اول: شهریور 98چاپ: نسخه الکترونیکی)
    75هزار ایرانی را کشتند البته اموالشان را غارت نکردند!!! (همان؛ فصل نهم بخش 16 و 17) و هرسال باید پوریم جشن گرفته شود (همان بخش 29،30،31)
    مست شدن در شریعت یهود تا ابد حرام است (سفر لاویان باب 10 آیه9) متن تورات: شراب و مسًکِری منوشید مبادا بمیرید. این است فریضه ابدی در نسل های شما.
    علی رغم تصریح تورات و حرمت قطعی مست شدن، مست شدن در جشن پوریم توصیه شده است به حدی که نتوانید جملات را تشخیص دهید!!! (“انسان در پوریم باید به حدی شراب بنوشد که نتواند بین جمله «نفرین بر هامان» و «برکت بر مردخای» تمیز دهد! تلمود بابلی، رساله پساحیم (Pesachim 108b-109a))
    بزرگترین شورای یهودی سنهدرین حکم اعدام مسیح را امضا کرد (زرسالاران یهودی؛ عبدالله شهبازی ج1 صص407،408 به نقل از منابعی چون انجیل یوحنا 12/19 و انجیل مرقس 15/1 و 14/53)
    نکات مهم یهود درباره حضرت عیسی در دانشنامه جوداییکا ویرایش دوم:
    ENCYCLOPAEDIA JUDAICA. Second Edition. IN ASSOCIATION WITH KETER PUBLISHING HOUSE LtD., JERUSALEM
    جوداییکا ج11 صص248و249:
    تمایز عیسی در ساده زیستی او بود!
    نظر یهود راجع به عیسی در تلمودهای خطی نوشته شده بود، اما بعدها توسط سانسور یهودیان از متن تلمود چاپی حذف شده است ولی در نسخه های قدیم تلمود هست، نظر آنان این است: مسیح طلبه‌ای یهودی بود که به راه شیطانی کشیده شد، و امیدواریم در تاریخ طلبه های یهودی هیچ وقت خودشان را مثل این مسیح نصرانی رسوا نکنند! عیسی اصلا مورد اعتماد نبود!
    Beginning with the Basle edition of the Talmud (1578– 80 those passages in which Jesus was mentioned, as well as other statements alluding to Christianity, were deleted from most editions of the Babylonian Talmud by the Chris tian censors or even by internal Jewish censorship. These de letions were later collected in special compilations and in manuscripts (cf. R.N.N. Rabbinowicz, Ma’amar al Hadpa sat ha-Talmud (1952), 28n.26). From the stories about Jesus in the Babylonian Talmud, it is evident that he was regarded as a rabbinical student who had strayed into evil ways: “May we produce no son or pupil who disgraces himself like Jesus the Nazarene)
  • روایت درباره کسی که یهود را ایجاد کرد و در قعر جهنم است:
    حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ (ابن ولید) قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ قَالَ حَدَّثَنِی عَبَّادُ بْنُ سُلَیْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْمَاضِی ع قَالَ: إِنَّ فِی جَوْفِ تِلْکَ الْحَیَّهِ لَسَبْعَ صَنَادِیقَ فِیهَا خَمْسَهٌ مِنَ الْأُمَمِ السَّالِفَهِ وَ اثْنَانِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَنِ الْخَمْسَهُ وَ مَنِ الِاثْنَانُ قَالَ أَمَّا الْخَمْسَهُ فَقَابِیلُ الَّذِی قَتَلَ هَابِیلَ وَ نُمْرُودُ الَّذِی حَاجَّ إِبْراهِیمَ فِی رَبِّهِ … قالَ أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ وَ فِرْعَوْنُ الَّذِی قَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى وَ یَهُودَا الَّذِی هَوَّدَ الْیَهُودَ وَ بُولَسُ الَّذِی نَصَّرَ النَّصَارَى وَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهِ أَعْرَابِیَّانِ. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص216 ابن بابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال – قم، چاپ: دوم، 1406 ق)
  • بعد از تخریب دوم معبد حق بازگشت به معبد را ندارید: اسناد:
    در کتاب تلمود بابلی رساله کتابوت(Ketubot) A111 بخش3و4 آمده است:
    ترجمه متن عبری بخش3و4:
    رَبی زِعیرا این حکم را از این بخش (آیه) دریافت می‌کند که بنی‌اسرائیل نباید به‌صورت گروهی و با قدرت وارد سرزمین اسرائیل شوند. اما رَبی یهودا چه می‌گوید؟ او پاسخ می‌دهد که در جای دیگری هم عبارت «قسم خورده‌ام» آمده است، (یعنی آیات دیگری هم به این موضوع اشاره دارند)
    رَبی زِعیرا این دیدگاه را مطابق نظر رَبی یوسی پسر رَبی خَنینا تفسیر می‌کند که گفته است: این سه سوگند برای چه داده شده‌اند؟ 1. بنی‌اسرائیل نباید به‌صورت گروهی و با قدرت وارد سرزمین اسرائیل شوند، یعنی نباید با زور و قهر فتح کنند، بلکه باید منتظر زمان مناسب باشند. 2. بنی‌اسرائیل نباید علیه ملت‌های دیگر شورش کنند، یعنی نباید نظم جهانی را با طغیان و شورش بر هم بزنند. 3. ملت‌های دیگر نیز نباید بیش از حد بر بنی‌اسرائیل سلطه پیدا کنند، یعنی موظف‌اند که بر بنی‌اسرائیل ظلم و ستم بیش از حد نکنند.
    توضیحات انگلیسی مربوط به بخش 3و4:
    متن انگلیسی بخش3و4:
    And Rabbi Zeira maintains that the oath mentioned in that verse means that the Jews should not ascend to Eretz Yisrael as a wall, i.e., en masse, whereas individuals may immigrate as they wish. The Gemara asks: And what does Rav Yehuda reply to this? The Gemara answers that this command is derived from another verse in which “I adjure you” (Song of Songs 3:5) is written.
    The Gemara asks: And how does Rabbi Zeira explain the repetition of this oath in these verses? The Gemara explains: That verse is necessary for that which was taught by Rabbi Yosei, son of Rabbi Ḥanina, who said: Why are these three oaths (Song of Songs 2:7, 3:5, 8:4) needed? One, so that the Jews should not ascend to Eretz Yisrael as a wall, but little by little. And another one, that the Holy One, Blessed be He, adjured the Jews that they should not rebel against the rule of the nations of the world. And the last one is that the Holy One, Blessed be He, adjured the nations of the world that they should not subjugate the Jews excessively.
    ترجمه توضیحات انگلیسی بخش 3و4:
    رَبی زِعیرا معتقد است که سوگندی که در این آیه آمده به این معناست که یهودیان نباید به‌صورت گروهی و یکپارچه (مانند یک دیوار محکم) به سرزمین اسرائیل بازگردند، بلکه مهاجرت باید به‌صورت فردی و تدریجی انجام شود و هر کسی که بخواهد، می‌تواند به‌صورت شخصی مهاجرت کند. گِمارا می‌پرسد: رَبی یهودا در پاسخ به این نظر چه می‌گوید؟ گِمارا پاسخ می‌دهد که این حکم از آیه دیگری استخراج شده است که در آن نیز عبارت «من شما را سوگند می‌دهم» آمده است (کتاب غزل غزل‌های سلیمان، 3:5).
  • گِمارا ادامه می‌دهد و می‌پرسد: پس رَبی زِیرا تکرار این سوگندها در آیات مختلف را چگونه توضیح می‌دهد؟ گِمارا پاسخ می‌دهد که این تکرار ضروری است تا آنچه را که رَبی یوسی، پسر رَبی خَنینا، آموزش داده بود، تأیید کند. او گفته است: چرا این سه سوگند (در غزل غزل‌ها 2:7، 3:5، و 8:4) لازم است؟ یکی از این سوگندها برای این است که بنی‌اسرائیل نباید به‌صورت گروهی و یکباره به سرزمین اسرائیل بازگردند، بلکه این امر باید به‌تدریج انجام شود. دیگری مربوط به این است که خداوند از بنی‌اسرائیل سوگند گرفته که علیه حکومت‌های جهانی شورش نکنند. و سوگند سوم این است که خداوند از ملت‌های دیگر سوگند گرفته که بیش از حد بر یهودیان تسلط و ظلم نکنند.
  • راشی، مفسر برجسته یهودی، در تفسیر خود بر این بخش، «صعود به‌صورت دیوار» را به معنای بازگشت گروهی و سازمان‌یافته یهودیان به سرزمین اسرائیل تفسیر می‌کند. او معتقد است که این قسم، یهودیان را از بازگشت جمعی و با زور به سرزمین موعود منع می‌کند.( Rashi on Ketubot 111a:3 – Sefaria)
  • میدراش رباه (Midrash Rabbah) (Shir HaShirim Rabbah 2:7)، مفسر دیگر یهودی می گوید: «صعود به‌صورت دیوار» به معنای بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل به‌صورت گروهی و با قدرت تعبیر شده است. این تفسیر نیز بر منع بازگشت جمعی و با زور تأکید دارد.
  • ناتوری کارتا (Neturei Karta): در تفسیر خود می گوید: این گروه یهودی ارتدکس ، بر اساس تفسیر خود از «سه قسم»، معتقد است که یهودیان تا زمان ظهور ماشیح (مسیح موعود)، نباید به‌صورت جمعی و با تأسیس دولت مستقل به سرزمین اسرائیل بازگردند.
- تبلیغات -
تصویر آگهی

گروه تولید:

پادپخش قوم نافرمان – قسمت دوم

تاریخ قوم یهود از آغاز تا امروز

مناهج مناهج

این مقاله را به اشتراک بگذارید
11 نظرات