شنبه 11 مرداد 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش خلاصه کتاب - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش خلاصه کتاب – همه قسمت‌ها

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل
    خلاصه کتاب

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها

    پادپخش قوم نافرمان - تاریخ یهود - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش قوم نافرمان – تاریخ یهود – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > پرونده ویژه > تحول حوزه > قرن حوزه > وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد
قرن حوزه

وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد

آخرین به روز رسانی: 15 اردیبهشت 1404 07:43
78 بازدید
10 دقیقه مطالعه
وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد
اشتراک گذاری

حوزه/ اندیشه امام خمینی، حوزه را از حاشیه تحولات اجتماعی و سیاسی به مرکز کنشگری تاریخی سوق داد. او با تکیه بر منظری توحیدی، غرب را نه صرفاً یک جغرافیا، بلکه نمادی از سلطه و استیلای فکری دانست. مواجهه تمدن‌ساز امام با غرب، مسیر نوینی برای نسبت میان دین و سیاست در حوزه گشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مواجهه امام خمینی با غرب، برخاسته از نگاهی توحیدی، اسلام‌شناسانه و تمدن‌محور است. این گزارش در بستر صد ساله تحولات حوزه علمیه، به تحلیل ابعاد اجتماعی و سیاسی امام در تقابل با تفکر و تمدن غرب می‌پردازد.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

رویارویی حضرت امام خمینی (ره) با تمدن غرب، در بستر تحولات انقلاب اسلامی شکل گرفته است؛ این رویارویی چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن، بسیار عمیق و گسترده بوده و شناخت امام از غرب نیز در پرتو همین تحولات، ماهیتی خاص و متفاوت یافته است.

نگرش امام به غرب از دریچه اسلام

انقلاب اسلامی تبلور نوعی اندیشه نوین بود و از جنبه‌های گوناگون، عمق و گستره قابل توجهی یافت. هرچند شناخت غرب به معنای متعارف و علمی امروز توسط حضرت امام صورت نگرفته است – چرا که نه با مکاتب فکری غربی چون اگزیستانسیالیسم، پوزیتیویسم، پست‌مدرنیسم، فمینیسم و… آشنایی آکادمیک داشتند، و نه آثار اندیشمندانی مانند دکارت، کانت، هگل، نیچه، هایدگر، فوکو و دیگر متفکران غربی را به‌طور مستقیم مطالعه کرده بودند – اما می‌توان ایشان را اسلام‌شناسی دانست که اسلام را چنان دقیق شناخته بود که هر اندیشه‌ای غیر اسلامی را با ورود آن به منظومه فکری خود، به‌راحتی تشخیص می‌داد.

وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد

ایشان غرب را نه از طریق مطالعه و شناخت ذاتی آن، بلکه از دریچه اسلام نگریسته بودند. دغدغه اصلی امام، شناخت و پاسداری از اسلام بود، آن هم در روزگاری که غرب در تار و پود جوامع اسلامی، از جمله ایران، رسوخ کرده بود. بنابراین، اگرچه در فرآیند جدا کردن مؤلفه‌های اصیل اسلامی از مجموعه‌ای مخلوط از مفاهیم و عناصر بیگانه، ناگزیر با برخی مؤلفه‌های غربی نیز مواجه شده بودند، اما این آشنایی، عرضی بود و نه ذاتی.

با نگاهی به مجموعه آثار و معارف به‌جای‌مانده از ایشان درمی‌یابیم که بخش عمده سخنان امام پیرامون اسلام و احکام اسلامی است و تنها بخشی اندک به موضوع غرب اختصاص دارد؛ آن‌هم نه به صورت مستقیم، بلکه برای تبیین برخی مسائل دینی.

همین میزان اندک، دارای ابعاد گوناگون، تأثیرگذار، راه‌گشا و قابل تأمل است، که باید با در نظر گرفتن نکاتی مهم، فهمیده شود:

- تبلیغات -
تصویر آگهی

 امام؛ میراث دار نهایی اندیشه علما و بزرگان

۱. حضرت امام میراث‌دار نهایی اندیشه‌های علما و بزرگان پیش از خود بودند. می‌توان گفت تمام تجارب علمای سلف در وجود ایشان متراکم شده بود. ایشان هم از راز موفقیت میرزای شیرازی در نهضت تنباکو آگاه بودند و هم از نقاط ضعف جریان‌هایی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی و آیت‌الله کاشانی. همچنین تجربه تاریخی تلخ شهادت شیخ فضل‌الله نوری و روش سیاسی مرحوم مدرس را نیز به‌خوبی درک کرده بودند. بنابراین، طرح و مسیر سیاسی ایشان حاصل تجمیع این تجارب تاریخی و اندیشه‌ای بود و از مصالح و مواد خام غنی‌ای برای ساخت مسیری جدید بهره‌مند بودند.

۲. تجربه امام از حکومت اسلامی و تمدن غرب در خلأ شکل نگرفت، بلکه مبتنی بر نمونه‌های تاریخی پیشین بود. برخی از این نمونه‌ها تنها معطوف به شرایط داخلی بودند – همچون حکومت صفویه به عنوان نمونه‌ای موفق از حکومت اسلامی در عصر خود – و برخی دیگر هم به شرایط داخلی و هم خارجی مربوط می‌شدند، مانند طرح‌های حکومتی میرزای شیرازی در اندیشه شیخ فضل‌الله نوری، یا آخوند خراسانی در افکار میرزای نایینی و کتاب «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله». امام خمینی باید طرحی برای حکومت اسلامی ارائه می‌کرد که نه تکرار صفویه باشد، نه گرفتار کاستی‌های مکتب سامرا یا مکتب نجف، و در عین حال پاسخ‌گوی شرایط داخلی و جهانی آن روز باشد. شرایطی که در آن، غرب نفوذ گسترده‌ای در جامعه اسلامی یافته بود.

۳. در زمانه امام، قریب به دو قرن از ورود افکار، ابزار و مظاهر تمدن غربی به جامعه ایرانی گذشته بود؛ زمانی کافی برای آزمون تجربه‌های غرب‌گرایانه. این تجربیات – چه در قالب نرم‌افزارهای حکومتی مانند مشروطه و پارلمانتاریسم، چه در قالب تعاملات دیپلماتیک – نتیجه‌ای مطلوب برای ملت ایران و حتی جهان اسلام به‌همراه نداشت. تنها جنبه‌ای از غرب که آن زمان نفی‌پذیر نبود، منافع ملموس حاصل از تکنولوژی بود؛ امری که قضاوت درباره آن نیازمند گذر زمان بود. بنابراین، غرب چهره خود را تا حد زیادی آشکار کرده بود و امام نیز می‌بایست طرح خود برای تمدن و حکومت اسلامی را خارج از مدار تبلیغاتی غرب و مبتنی بر اقتضائات اسلامی ارائه کند.

وقتی حوزه صدساله با امام خمینی (ره) قد می‌کشد

۴. بررسی آثار فکری امام (از جمله صحیفه نور) و سیره عملی ایشان نشان می‌دهد که وی به پدیده‌های جهان با نگاهی توحیدی و عرفانی می‌نگریست. محبت و دشمنی ایشان در جهان، بر اساس میزان قرب و بُعد آن پدیده به خداوند متعال تنظیم می‌شد. به همین دلیل، نگاه ایشان به غرب که نماد بریدگی از عالم غیب و انکار ارتباط ملکوت با مُلک بود، نگاهی منفی و انکاری بود. این نگاه، منحصر به امام نیست، بلکه هر عارف سالکی که در مسیر سیر الی‌الله قرار دارد، چنین اولویت‌بندی‌ای خواهد داشت.

۵. حضرت امام با داشتن دیدگاهی تاریخی، که در آن تقابل حق و باطل محور تاریخ تلقی می‌شود، باور داشتند که احیای معنویت جز از طریق رویارویی با استکبار ممکن نیست. از این‌رو، وقوع جنگ تحمیلی را امری طبیعی و حتی محتمل در طرح خود می‌دانستند. هدف نهایی این تقابل، از نظر ایشان، هضم تمدن غرب در دل تمدن اسلامی بود. لذا، این جنگ تنها نظامی نبود، بلکه همه‌جانبه تعریف می‌شد و افق آن، «فتح سنگرهای کلیدی جهان» بود. ایشان جنگ‌هایی را که برای احیای تمدن اسلامی و فروپاشی بت‌پرستی مدرن صورت می‌گیرد، مقدس می‌دانستند.

۶. از دیدگاه امام، توانایی اصلی در تقابل با غرب، درون انسان‌ها نهفته است، نه در ابزارهای بیرونی. ظرفیت انسانی، متکی به امداد الهی است و باید این فاکتور را در محاسبات مادی وارد کرد. ایشان با عمل به دستورات اسلام، روح معنویت را در جامعه تزریق کردند و باعث شدند مقاومت مردم در برابر تهدیدها – از جمله در جنگ تحمیلی – نه‌تنها کُند نشود، بلکه ابعاد معنوی و تاریخی پیدا کند؛ امری که در تحلیل‌های مادی غربی نمی‌گنجد. انقلاب اسلامی، به مسلمانان هویتی تمدنی اعطا کرد که بر پایه دین بود، نه قومیت، زبان یا سرزمین.

۷. این هویت دینی جمعی، ریشه‌دار و ماندگار است و به شخص امام محدود نمی‌شود. هرچند ایشان محرک و تسریع‌کننده آن بودند، اما این هویت حتی پس از رحلت ایشان نیز در جامعه باقی ماند. تزریق ایمان از سوی امام، جامعه را از مرز محاسبات صرفاً مادی عبور داد و مفهوم غلبه را در افق «نصرت الهی» تعریف کرد. همین امر موجب شد که جامعه در برابر سخت‌ترین شرایط، مانند جنگ شیمیایی یا تحریم‌های اقتصادی، احساس ترس و ضعف نکند.

۸. از نظر امام، مبارزه با غرب پایانی ندارد. جامعه نباید تصور کند که این مبارزه روزی پایان می‌یابد. در هر حوزه‌ای که جبهه‌ای بسته می‌شد، امام جبهه جدیدی را می‌گشودند؛ مانند نامه به گورباچف یا فتوای ارتداد سلمان رشدی. ایشان همواره جامعه را در حالت آمادگی برای نبرد فرهنگی و فکری با جریان کفر نگه می‌داشتند.

۹. حضرت امام مبارزه با غرب را با اعتبار بخشیدن به مفاهیم قدسی آغاز و پیگیری کردند. در حالی که تمدن غربی، به‌ویژه پس از رنسانس، تلاش داشت تا این مفاهیم را بی‌اعتبار و نسبی جلوه دهد، امام بر اساس مفاهیم قدسی غیرنسبی، زندگی فردی و اجتماعی را سامان داد. همین امر موجب افزایش روحیه فداکاری در میان مردم ایران در برابر مشکلات گوناگون شد.

۱۰. تقابل امام با غرب چنان پررنگ و پرطنین بود که نوعی میدان مغناطیسی ایجاد کرده بود؛ به‌گونه‌ای که هر کس در دایره امام قرار می‌گرفت، ناگزیر در برابر غرب نیز موضع می‌گرفت. از این‌رو می‌توان از «مکتب مبارزه امام با غرب» سخن گفت؛ مکتبی که اصول آن قابلیت گسترش و تعمیق در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی دارد و غنای فکری و تمدنی اسلام را افزایش می‌دهد.

راه رسیدن به حوزه پیشرو و سرآمد
پیام مشترک استاد اعرافی و استاد شب زنده دار به رهبر معظم انقلاب
اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای اجرای پیام رهبر انقلاب به حوزه‌های علمیه
باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم
منشور رهبر معظم انقلاب نه تنها برای حوزویان برای همه جامعه تشیع نقشه راه است
برچسب ها:امام خمینییکصد سالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی مبلغ یارانه‌ اعتباری خرید کتاب حوزویان و طلاب از نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد مبلغ یارانه‌ اعتباری خرید کتاب حوزویان و طلاب از نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
بعدی حوزه علمیه قم دارای امتداد بین‌المللی است/ حوزه و روحانیت بدون مردم معنا ندارند/ پیام و سخنرانی ۵ مرجع تقلید در همایش حوزه علمیه قم دارای امتداد بین‌المللی است/ حوزه و روحانیت بدون مردم معنا ندارند/ پیام و سخنرانی ۵ مرجع تقلید در همایش
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
26kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
5.5kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
100اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
مراجع و علما 11 مرداد 1404
درخواست ۲۰۰۰ نفر از مجتهدین و اساتید قم برای محاکمه نتانیاهو و ترامپ
درخواست ۲۰۰۰ نفر از مجتهدین و اساتید قم برای محاکمه نتانیاهو و ترامپ
اساتید 11 مرداد 1404
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
مراجع و علما 08 مرداد 1404
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
دسته‌بندی نشده 04 مرداد 1404

موارد مرتبط

راه رسیدن به حوزه پیشرو و سرآمد
عکسقرن حوزه

راه رسیدن به حوزه پیشرو و سرآمد

29 اردیبهشت 1404
پیام مشترک استاد اعرافی و استاد شب زنده دار به رهبر معظم انقلاب
قرن حوزهشورای عالیمرکز مدیریت

پیام مشترک استاد اعرافی و استاد شب زنده دار به رهبر معظم انقلاب

27 اردیبهشت 1404
اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای اجرای پیام رهبر انقلاب به حوزه‌های علمیه
قرن حوزهحوزه خواهران و جامعة الزهرا

اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای اجرای پیام رهبر انقلاب به حوزه‌های علمیه

27 اردیبهشت 1404
باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم
تبلیغقرن حوزه

باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم

22 اردیبهشت 1404
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}