پنجشنبه 3 مهر 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
    تاریخ شیعه

    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
    تاریخ شیعه

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > پرونده ویژه > تحول حوزه > سردرگم بین سنن و قوانین جدید > نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه
سردرگم بین سنن و قوانین جدید

نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه

آخرین به روز رسانی: 12 اسفند 1403 10:56
65 بازدید
6 دقیقه مطالعه
نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه
اشتراک گذاری

نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه – بخش نخست

 شناسایی طلابی که دیگر طلبه حقیقی نیستند

- تبلیغات -
تصویر آگهی

 علی بهادرزایی

در این چند روز اعلام شد شرکت در کلاس‌های فقه و اصول برای تمامی طلاب الزامی است. فکر می‌کنم این قانون و حواشی آن زمینه ای ساخت که اجازه می‌دهد چند مطلب مهم که معمولا از چشم‌ها دور می مانند را با هم مرور کنیم:

 ظاهرا دو گروه عمده از این قوانین متضررند: طلاب مراکز تخصصی و طلاب غیر مشغول به طلبگی. اولین صحبتم با گروه دوم است.

 می‌دانم اگر این افراد الان مشغول به فعالیت در موبایل فروشی، تجارت انگشتر، رانندگی در اسنپ یا تابلوخوانی در بازار بورس هستند قسمتی از آن متوجه #ساختاری است که:

⃣ از اول دوران تحصیل مطالبه داشته طلبه تمام وقتش در اختیار حوزه علمیه باشد، اما حوزه علمیه متعهد نشده که حتی نصف معاشش را تأمین کند.

 در طول دوران تحصیل به دلایلی (که احتمالا مهم‌ترینش کمیت‌گرایی بیش از حد است) تقریبا به صورت پیوسته از کیفیت خدمات علمی و تهذیبش به طلبه کاسته است.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

 با اتمام تحصیل، اعتبار مدرک آن هم مورد ابهام جدی است(طلاب شاغل خوب می‌توانند بر این امر شهادت دهند و تفاوت دکترای دانشگاهی با سطح ۴ حوزه را توضیح دهند؛ حتی در نهادهای نمایندگی ولی فقیه در ادارات مختلف) فعلا بحث تدریس و اشتغال در خود حوزه مسکوت بماند تا پرونده‌ای مستقل!

اما یک سوال! چرا طلابی که بکلی از تحصیل، خارج شده‌اند، بدون التزام به لوازم طلبگی باید از همان مزایایی برخوردار باشند که طلبه‌ی سازگار با این سختی‌ها از آن برخوردار است؟ چون کد فعال در مرکز مدیریت دارند و الحمدلله حوزه علمیه از محدود، نظام‌های آموزشی در این دنیاست که ورودی، بدون الزام به خروجی دارد؟! اصلا مقایسه را بگذاریم کنار، مطالبه شهریه، بیمه، مسکن و … از طرف این دسته از طلاب، در مقابل کدام ارزش افزوده‌ای برای دین است؟ خودشان که بازاری هستند و دستی بر آتش دارند حاضرند چنین معامله ای با کسی بکنند؟!! من حرف از حرام قطعی نمی‌زنم؛ اما احتمال نمی‌دهند بهره‌مندی از همین اندک مواهب نیز شبهه داشته باشد و موجب تضییع حق دیگر طلاب؟ حداقل جای یک استفتاء ندارد؟

 پ.ن: منظور این نوشتار، طلاب عزیزی که بخاطر بحران‌های مختلف معیشتی مجبورند در کنار درس، مجاهدت کار را هم قبول کنند، نیست؛ که آن فضیلتی بزرگ است. مقصود طلابی هستند که از طلبگی فقط از نام و شهریه‌اش بهره‌مندند.

بخش دوم

اما عرض دومم نسبت به طلاب مراکز تخصصی:

 در هر ساحتی که به دنبال کسب تخصّصید، حتما اعتقاد دارید بخشی از تلاشتان باید برای تسلّط نسبی بر روش استنباط دینی (فقه و اصول) باشد؛ و نه لزوما اجتهاد؛ چون در غیر این صورت، هر چند هیات و ظاهرتان متفاوت با یک دانشجوست اما بلحاظ ماده و محتوا ضرورتا هیچ تفاوتی نمی‌کنید! قهرمانان عرصه‌ی علوم اسلامی هم هیچگاه ادعایی غیر از این نداشته‌اند: از امامین انقلاب تا شهیدین فقیدین سعیدین، سید محمدباقر صدر و مرتضی مطهری. (اگر کلمه مخالفی از اینان سراغ دارید بفرمایید!) پس خواهشا پرونده اظهارات «غوره نشده مویزشده‌های حوزوی» را ببندیم و آنان را با نسخه‌های تحوّل براندازشان رها کنیم.

 ولی راهکار چیست؟ فعلا آنقدر که فکر می‌کنم به مسئولین حوزه مربوط است و قابل تعمیم به غالب این دسته از طلاب است، موارد زیر است:

⃣ چرا طلاب مشغول در مراکز تخصصی غیر فقهی اصولی (کلام، فلسفه، تبلیغ و…) را الزام به شرکت در نظام طرح جدید (دو فقه و دو اصول در روز) کنیم؟ وقت آزادشان بیشتر است یا تمرکز و تمحّضشان؟

پیشنهاد می‌دهم مانند طلاب بعضی مدارس فقهی خاص، این برادران هم مشمول نظام قدیم باشند تا جمع بهتری بین دو زمینه‌ی تحصیلیشان رخ دهد.

حتی اگر فرض کنیم مسیر علم‌آموزی طلبه‌ی تخصصّی فقه و اصول حتما باید از آراء شیخ و آخوند (أعلی الله مقامهما) بگذرد (که نگارنده هیچ داوری قطعی در این زمینه ندارد)؛ اما چرا مسیر سایر طلاب را کمی نزدیک‌تر به مرزهای علم -و مثلا از آراء شهید صدر در حلقات- نگذارنیم؟ اگر این عزیزان قرار نیست پژوهش‌های عمیق و طولانی فقهی-اصولی داشته باشند چرا آن‌ها را از آخرین یافته‌های این دو علم محروم کنیم؟

قسمتی از علوم ضروری حوزوی در سیر رسمی جایی ندارند و معمولا در سال های طولانی درس خارج و لابلای اشارات استاد یا پژوهش‌های شخصی به دست می‌آیند؛ مثل تخصّص‌های رجالی یا قواعد فقهیه. چه اشکالی دارد برای این عزیزان که در برنامه‌شان چنان سال‌هایی را نمی‌بینند، با پشتیبانی از مراکز تخصصی در تامین استاد و تشویق طلاب، این علوم را ارائه دهیم و مثلا به دنبال خواندن تمام مکاسب نباشیم؟

بعضی مراکز حوزوی انصافا شروع به برداشتن قدم‌های خوبی برای حمایت از نخبگان کرده‌اند، خب در جرگه نخبگان علمی، چرا فقط فقه و اصول را ملاک تشخیص نخبگانی طلاب قرار دهیم؟! بهتر نیست صرفا متمرکز بر خیل فقه‌پژوهان نشویم؟! فتأمل

ازدحام موسمی سالن های مطالعه
تحول حوزه و سوء ظن به مطالبات رهبر معظم انقلاب!
راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری
معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی
 لباس روحانیت و انس مردم
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی آغاز وضع قوانین سختگیرانه آغاز وضع قوانین سختگیرانه
بعدی تغییر کتب درسی حوزه علمیه نقدی به شیوه آموزش مکاسب در حوزه‌های علمیه
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
61kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
18kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
300اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
اساتید 02 مهر 1404
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
تاریخ شیعه 02 مهر 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
تاریخ شیعه 30 شهریور 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
رادیو نخبگان 30 شهریور 1404

موارد مرتبط

ازدحام موسمی سالن های مطالعه
سردرگم بین سنن و قوانین جدید

ازدحام موسمی سالن های مطالعه

14 اسفند 1403
تحول حوزه و سوء ظن به مطالبات رهبر معظم انقلاب!
سردرگم بین سنن و قوانین جدید

تحول حوزه و سوء ظن به مطالبات رهبر معظم انقلاب!

18 اردیبهشت 1402
راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری
سردرگم بین سنن و قوانین جدید

راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری

13 مهر 1398
معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی
سردرگم بین سنن و قوانین جدید

معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی

13 مهر 1398
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}