شنبه 11 مرداد 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش خلاصه کتاب - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش خلاصه کتاب – همه قسمت‌ها

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل
    خلاصه کتاب

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها

    پادپخش قوم نافرمان - تاریخ یهود - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش قوم نافرمان – تاریخ یهود – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > پرونده ویژه > تحول حوزه > تحول کتب درسی > سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه
تحول کتب درسی

سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه

آخرین به روز رسانی: 01 آبان 1403 06:02
107 بازدید
6 دقیقه مطالعه
سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه
اشتراک گذاری
سرفصل مطالب
سابقه تحول متون در ادوار علوم؛تحول به معنای ارتقاء؛بازشناسی «مدیریت تحول»؛

قبل از هر سخنی ذکر این نکته لازم و ضروری است: کسانی که به متون علمی و‌ آموزشی حوزه‌های علمیه آگاهی و اشراف دارند، محتوای علمی این متون از غنای بسیار بالایی برخوردار است تا جائیکه در اکثر موارد، متون علوم رقیب تاب رقابت و یا قابلیت مقایسه با این متون را ندارند و این یک ادعای بدون دلیل یا از روی علاقات یا تعصبات نمی‌باشد؛ دقت‌های علمی بالای عالمان برجسته، نوآوری‌ها، تضارب و تکثر آراء، نظریه‌پردازی‌ها در مباحث گوناگون، گستردگی مسائل علوم، فرضیه‌های مباحث و سیر تکاملی همراه با منطق و اصول علمی از مهم‌ترین دلائل این مدعا می‌باشد تا جائی که مجموعه متون آموزشی حوزه‌های علمیه شیعه در هر عصر و دوره‌ای، گنجینه‌ای از آثار فاخر همراه با دفاع جدی را تشکیل داده‌اند که ثمره تحول علوم و تغیبر متون در اعصار و ادوار مختلف می‌باشند.

سابقه تحول متون در ادوار علوم؛

توجه به سیر تاریخی تغییر و تحول متون در حوزه‌های علمیه شیعه، مبیّن این است که در دوره‌های مختلف که معمولاً با عناوین «متقدمین، متأخرین، معاصرین و…» از آنها یاد می‌شود از جایگاه مطمئنی برای ادعای تحول در متون، برخوردار می‌باشد چنانکه دقت در آثار علمی مختلف در هر دوره‌ای نشانگر آن است که با وجود تحولاتی که همراه با ارتقاء محتوایی و تغییرات ساختاری و ازدیاد ابواب، عناوین و مسائل بوده اما روش‌ اجتهادی حوزه‌های علمیه ثابت و ماندگار مانده است؛ روشی که از سیره معصومین علیهم السلام و اصحاب ائمه متخذ است و سپس در سیره‌ی اعلام عصر غیبت صغری تا کنون روشی مطمئن در استنباط احکام شرعیه بوده و می‌باشد. از این‌رو دفاع از «اندیشه فقاهت شیعی» یک اصل بی‌بدیل در هر گونه تحولی بوده و امروز نیز حفاظت عالمانه از این اندیشه که پاسبان و حافظ ارکان اجتهاد در تحولات می‌باشد، یک اصل ضروری می‌باشد.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

تحول به معنای ارتقاء؛

معنای ملازمی یا بلکه مطابقی «تحوّل» همراه با «ارتقاء» می‌باشد؛ به این معنا که تحول در امور با نگاه به توسعه اغراض و غایات امور یا علوم، سنجش و معنا می‌شود، از این‌رو «تحول چنانکه نیاز به دلیل دارد، نیازمند هدف‌گذاری مطلوب نیز می‌باشد». با این نگاه هر تحولی را نمی‌توان تغییر مطلوب نامید و هر تغییری نیز تحول به معنای مذکور نمی‌باشد، بنابراین تحوّل به اَشکال غیر قابل دفاع، نه تنها مردود است بلکه موجب ایستایی و توقف در وضعیت موجود می‌شود.

توصیف و گزارش از وضع موجود با استدلال برای تغییر متون، دو امر متفاوت می‌باشند؛
وقتی گفته می‌شود استدلال تغییر کتب واضح است و دلائل آن را «فاصله کتب درسی موجود تا پیشرفت علم خیلی زیاد شده است» و «مناهج تدریس عوض شده است» و «مذاق ورودی حوزه تغییر کرده است» و «بسیاری از کتب فعلی، برای تدریس نگارش نشده است» در حقیقت اینها معلول‌های یک علت دیگر می‌باشند نه اینکه خود اینها علت باشند، به بیان دیگر اینها نشانه‌ها و گزارش‌هایی از وضعیت موجود می‌باشند نه دلیل برای تغییر متون آموزشی؛ که سؤال می‌شود علت پیدایش این امور چیست؟
پس اگر ما در ظرفیت علوم متمرکز شویم و متون به روز شده با قابلیت و جذابیت‌های علمی و به صورتی که همراه با اقبال دانش‌پژوهان و برآورده‌کردن نیازها و پاسخگویی به سوالات باشد و همچنین متونی با ساختار و محتوای مترقی‌تر، تألیف یا تدوین شود، مسائل و مشکلات موجود و توصیف شده نیز تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. به عبارت دیگر ظرفیت علومِ کامل‌تر شده اگر با روش‌های نوین تدوین، همراه شود، با خود پیشرفت علمی، روش‌های جدید تدریس و تغییر مذاق افراد را به دنبال دارد، به هر صورت اگر غنا و جذابیت متون آموزشی ارتقاء یابد، آثار مثبت خود را به دنبال دارد. پس به نظر می‌رسد علت اصلی را در ظرفیت بالای علوم و عدم تطابق آنها با متونی که دارای ویژگی‌های ساختاریِ مناسب‌تر باشد را باید جستجو کرد.

بازشناسی «مدیریت تحول»؛

از واژگان معروف تحول، «مدیریت تحول» می‌باشد؛ یعنی قرار است افراد یا مجموعه‌ها این تحول را مدیریت نمایند «نه اینکه تحول، افراد و مجموعه‌ها را مدیریت کند» و به سویی بکشاند که هزینه‌هایی از قبیل کم‌اثر شدن علوم یا کم اقبالی و بی‌انگیزه‌گی‌ها و فاصله با نیازها را به دنبال بیاورد به همین جهت است که آنچه از «مدیریت تحول در متون» انصراف به اذهان دارد دارای پنج ویژگی توأمان باید باشد تا سیر تحولی علاوه بر حفظ سنت‌ها و روش‌های علمی و اصیل حوزه‌ها، دارای جنبه اقناعی نیز باشد:

  1. مدیریت حفظ اصول‌
  2. مدیریت توسعه‌بخشی موضوعات و ابواب
  3. مدیریت ارتقاء محتوایی
  4. مدیریت تحول ساختار علوم
  5. مدیریت کارایی و کاربردی شدن علوم.

نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی؛ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین

الزام در نقطه‌ی جوش
برنامه‌ای متنوع برای مخالفان و موافقان کتب ثلاثه
حلقات، جزء منابع بحث هفتگی حضرت آیت الله شبیری زنجانی
آنچه که از نجف دیدم
رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شده‌اند
برچسب ها:تحول حوزهتحول کتب درسی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی تأخیر در تشکیل نهمین دوره شورای عالی حوزه علمیه! تأخیر در تشکیل نهمین دوره شورای عالی حوزه علمیه!
بعدی ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه»
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
26kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
5.5kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
100اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
مراجع و علما 11 مرداد 1404
درخواست ۲۰۰۰ نفر از مجتهدین و اساتید قم برای محاکمه نتانیاهو و ترامپ
درخواست ۲۰۰۰ نفر از مجتهدین و اساتید قم برای محاکمه نتانیاهو و ترامپ
اساتید 11 مرداد 1404
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
مراجع و علما 08 مرداد 1404
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
دسته‌بندی نشده 04 مرداد 1404

موارد مرتبط

الزام در نقطه‌ی جوش
تحول کتب درسی

الزام در نقطه‌ی جوش

11 آبان 1403
برنامه‌ای متنوع برای مخالفان و موافقان کتب ثلاثه
تحول کتب درسی

برنامه‌ای متنوع برای مخالفان و موافقان کتب ثلاثه

11 آبان 1403
حلقات، جزء منابع بحث هفتگی حضرت آیت الله شبیری زنجانی
تحول کتب درسی

حلقات، جزء منابع بحث هفتگی حضرت آیت الله شبیری زنجانی

11 آبان 1403
آنچه که از نجف دیدم
تحول کتب درسی

آنچه که از نجف دیدم

11 آبان 1403
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}