پنجشنبه 3 مهر 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: توسعه علوم عقلی در حوزه از دغدغه های مرحوم آیت الله العظمی حائری بود/ غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
    تاریخ شیعه

    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
    تاریخ شیعه

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: توسعه علوم عقلی در حوزه از دغدغه های مرحوم آیت الله العظمی حائری بود/ غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > اخبار و یادداشت‌ ها > روحانیت > مراجع و علما > توسعه علوم عقلی در حوزه از دغدغه های مرحوم آیت الله العظمی حائری بود/ غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است
مراجع و علماقرن حوزه

توسعه علوم عقلی در حوزه از دغدغه های مرحوم آیت الله العظمی حائری بود/ غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است

آیت الله العظمی جوادی آملی:

آخرین به روز رسانی: 20 اردیبهشت 1404 20:43
117 بازدید
7 دقیقه مطالعه
توسعه علوم عقلی در حوزه از دغدغه های مرحوم آیت الله العظمی حائری بود/ غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است
اشتراک گذاری

حوزه/ مرجع عالیقدر و مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که غواصی در اقیانوس عظیم قرآن و عترت، رسالت حوزه علمیه است، گفتند: مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی کوشیدند تا علوم عقلی در حوزه توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه همایش بین المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری در قم گفتند: امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه فرمودندکتابی که همتا ندارد، قرآن است و قرآن شناسان اصلی نیز اهل بیت(ع) هستند. قله ولایت، علی(ع) و اولاد ایشان هستند، کما این که قله درجات معرفت، علی(ع) و اولاد علی(ع) است. اگر بهشت نیز درجاتی دارد عالی ترین درجات آن برای همین حضرات معصومین(ع) است.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

ایشان افزودند: قرآن کریم، کتابی است که اهل بیت(ع) مفسر آن هستند. نه قرآن معادل دارد و نه علی(ع) و اولاد علی(ع). ایشان در خطبه دوم نهج البلاغه فرمودند که نه قرآن معادل دارد نه اهل بیت(ع).

معظم له همچنین گفتند: قرآن، کتاب عقل و علم است. امام رضا(ع)فرمودند که حجت خدا بر مردم، عقل است. در مقدمات کتاب الکافی بیان شده راز این که کتاب را از عقل و جهل شروع کردم به این خاطر است که قطب اصلی فرهنگی اسلام، عقل است. اگر عقل باشد، هم قرآن را حفظ می کند و هم عترت را می فهمد و حفظ می کند، ضمن آن که حوزه هزار ساله نجف و قم را می سازد .حقیقتاً اگر انسان از عقل دستش خالی باشد توان تاسیس حوزه را ندارد.

ایشان با بیان این که مرحوم آیت الله العظمی حائری، باعث احیای حوزه در قرن چهاردهم شدند، ابراز داشتند: آیات عظام بروجردی ، حجت و امام راحل نیز به این حوزه آمدند زیرا دست آنها از قرآن و معارف اهل بیت(ع) پُر بود. با همین دست پُر بود که این جایگاه بلند و رفیع شکل گرفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: رمز و خصوصیت و ویژگی بزرگ مرحوم آیت الله حائری یزدی که هم توانست قرآن و علوم عقلی و فقه و اصول را بیش و پیش از گذشته احیا کند را باید جستجو کرد.

معظم له همچنین گفتند: روزهایی که حوزه علمیه قم شکل گرفت، روزهای خفقان بود. امام راحل در توضیح سختی های آن دوران بیان می کردند روزها از قم بیرون می رفتیم و شب ها بر می گشتیم. در چنین شرایطی بود که حوزه علمیه قم شکل گرفت.

ایشان افزودند: قانون اساسی اسلام به ما اجازه نمی دهد که استخری فکر کنیم. یعنی محفوظات را به صورت کتاب و ذخیره دلی در بیاوریم. ما باید چشمه ای باشیم. امام صادق(ع) این قانون اساسی را برای شیعیان وضع کردند. ایشان بیان می کنند که نباید بیش از سواد خودتان حرف بزنید و ادعایی داشته باشید.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین بیان داشتند: امام صادق(ع) ما را تربیت نمی کنند تا فقط محفوظات داشته باشیم. استخر شدن، مشکل یک باغ را حل می کند ولی چشمه شدن مشکل یک کشور را حل می کند و لذا حضرت صادق(ع) بر اهمیت اجتهاد و نوآوری تأکید می فرمایند.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

ایشان یادآور شدند: پیام قرآن، آن است که قرآن همیشه حرف تازه دارد و حرف قرآن را هیچ جای دیگر نمی توان فراگرفت. امروز نیز همین سخن را به جامعه اسلامی باید بگوییم که باید از قرآن فرابگیریم و غواصی کنیم و از این دریای پر نعمت بهره بگیریم.

معظم له همچنین افزودند: اگر انسان توانا باشد و اگر عقل و نقل همچون هم باشد و مثل مرحوم کلینی فکر کنیم هر روز می توانیم حرف تازه برای دنیای امروز یافته و آن را عرضه کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: اگر عقل و علوم عقلی در حوزه باشد قطعاً به توفیقات عظیم می رسیم. اگر عقل و استدلال نباشد زیر بار شبهات می مانیم. فرزندان آیت الله العظمی حائری فقیه و فیلسوف شدند. ایشان تلاش کردند که علوم عقلی را در حوزه توسعه دهند. آن چه مهم است این که بدانیم اگر به جمادات نقلی بسنده کنیم و چشمه را به استخر تنزل دادیم، قطعا متضرر می شویم.

ایشان افزودند: خداوند متعال این امانت را به مرحوم آیت الله حائری دادند و ایشان نیز امین الله شدند. مقام امین الله شدن حقیقتاً مقام بسیار بالایی است. اگر کسی مقام امارت را داشته باشد، ایشان را امیر می گویند ولی کسی که امانت دار است امین الله خواهد بود.

معظم له بیان کردند: اُمناالرحمن نیز فراوان هستند. این گونه مردان الهی که چیزی جز توحید نمی شناسند، امین هستند. تا کسی امین خدا نباشد حافظ دین خدا نخواهد بود و لذا کاری نمی کند که مردم از دین برگردند و چیزی را بر خلاف دین تلقی کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین گفتند: وقتی وارد حرم اهل بیت(ع) می شویم باید بلند پروازی هم داشته باشیم. همیشه باید در حرم اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) از خداوند به واسطه ثامن الحجج(ع) علم بخواهیم. ما باید توانایی داشته باشیم که این علوم را اخذ کرده و همچون همت مرحوم شیخ عبدالکریم حائری در نشر آن بکوشیم.

ایشان افزودند: مقام امانت همچون مقام خلافت و امارت است که اگر شامل هر کسی بشود، امین الله خواهد بود که البته این مرتبه نیز دارای درجاتی است. اگر کسی امین الله شد، خداوند نیز حوزه را به او می سپارد که در تاریخ حوزه نیز شاهد حضور این مراجع بزرگ و بزرگان بوده ایم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کردند: قرآن کریم و اهل بیت(ع) این اساس و پایه را شکل دادند تا گمراه نشویم، بنابر این باید تلاش کنیم که از قرآن و عترت بهره بگیریم و به صلاح و رستگاری برسیم.

دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی
از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده
گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ
برچسب ها:آیت الله جوادی آملیعلوم عقلییکصد سالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی سیر تطور حوزه علمیه؛ از فلسفه تأسیس تا مأموریت تمدن سازی سیر تطور حوزه علمیه؛ از فلسفه تأسیس تا مأموریت تمدن سازی
بعدی حضرت آیت الله سبحانی تبیین کردند: تاریخچه حوزه علمیه قم در طول قرون/ آیت الله حائری حوزه علمیه قم را در شرایط دشوار زمانی تأسیس کرد حضرت آیت الله سبحانی تبیین کردند: تاریخچه حوزه علمیه قم در طول قرون/ آیت الله حائری حوزه علمیه قم را در شرایط دشوار زمانی تأسیس کرد
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
61kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
18kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
300اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
اساتید 02 مهر 1404
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
تاریخ شیعه 02 مهر 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
تاریخ شیعه 30 شهریور 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
رادیو نخبگان 30 شهریور 1404

موارد مرتبط

دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی
مراجع و علما

دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی

14 شهریور 1404
از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده
مراجع و علما

از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده

22 مرداد 1404
گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق
مراجع و علما

گزارشی از محل دفن علمای بزرگ شیعه در حرم‌های مطهر در عراق

11 مرداد 1404
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
مراجع و علما

نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه

08 مرداد 1404
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}