پنجشنبه 3 مهر 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
    تاریخ شیعه

    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
    تاریخ شیعه

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > اخبار و یادداشت‌ ها > حوزه و نهادهای حوزوی > مرکز مدیریت > بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
مرکز مدیریت

بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم

راهکار استاد اعرافی

آخرین به روز رسانی: 17 شهریور 1404 09:46
157 بازدید 2
9 دقیقه مطالعه
بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
اشتراک گذاری

حوزه/ استاد اعرافی به تبیین بیم و امیدها در تخصصی شدن علوم پرداخت و گفت: اگر تخصصی شدن علوم را کنار بگذاریم آفاقی از کتب و سنت بر ما پوشیده خواهد ماند. حتماً باید شاخه به شاخه جلو برویم چرا که هم ظرفیت‌ها و منابع ما بی‌نهایت است و هم پرسش‌ها و نیازهای عصر امروز بی‌نهایت است، اما باید برای آسیب‌های آن نیز برنامه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، امروز (شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام قم که در سالن فقاهت این مجتمع برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق علیه السلام و گرامیداشت هفته وحدت، اظهار کرد: امسال هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) است، حضرت امیر مومنان(ع) در چهل جای مختلف نهج البلاغه شریف راجع به پیامبر اکرم(ص) سخن گفته اند و این بیانات حضرت امیر علیه السلام چهره‌ای از نبی مکرم اسلام را به خوبی ترسیم می کند.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: رسول گرامی اسلام(ص) بهترین عنصر از لحاظ دودمان و فضائل بوده اند؛ آن یگانه دوران در بدترین محیط ها که دوران جاهلیت و در عصر فترت که همه چیز به سمت گمراهی می رفت ظهور پیدا کردند.

وی افزود: این درخت تنومند نبوت در پاکترین سرزمین ها یعنی مکه مکرمه روئیده بود، برخاست؛ پیامبر خدا آغازگر یک تمدن جدید بودند، آن حضرت درهای بسته به عالم غیب را به روی بشریت باز کردند و حقایقی را آوردند که در جای دیگر نبود.

حوزه های علمیه میراث‌دار پیامبرند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پیامبر خدا به همه ما جان بخشیدند و به همه بشریت نور دادند، این انقلاب بزرگ رسول خدا(ص) بود که بشریت را وارد جهان و آفاق جدید کرد؛ حوزه علمیه امروز میراث‌دار این پیامبر و دودمان پاک است.

استاد اعرافی ابراز داشت: هویت همه ما حوزویان، امتداد راه رسول خدا و امام صادق(ع) است؛ این ذات، عنصر اصلی و مقوم وجودی همه ماست؛ حوزه یعنی امتداد نبوت و امامت. این کار منحصر در اینجاست و در جای دیگر نیست. حوزه امتداد این مسیر است و باید در سنت، سیره علمی و عملی این معارف نبوی در ما ظهور و بروز داشته باشد.

ظرفیت های فراوان اسلام و انقلاب اسلامی در اقصی نقاط دنیا

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ظرفیت های فراوان اسلام و انقلاب اسلامی در اقصی نقاط دنیا تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، همه عالم ظرفیت شنیدن معارف الهی و مذهب شیعه را دارند و عطش فراوان و گوش های شنوایی برای شنیدن این معارف وجود دارد.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: انقلاب اسلامی ظرفیت های خوبی برای روحانیت ایجاد کرده و ما این رسالت را داریم که در راه پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) را ادامه دهیم. مجتمع با برکت ائمه اطهار(ع)نیز باید کانون جوشانی باشد که به مسائل نو بپردازد و الحمدلله نیز خوب ورود کرده که جای اکرام و احترام دارد.

بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم

استاد اعرافی در محور بعدی سخنان خود به تبیین بیم و امیدها در تخصصی شدن علوم پرداخت و گفت: بحثی که وجود دارد این است که محاسن و معایب تخصصی شدن علوم چیست؟ آیا شاخه شاخه شدن رشته ها و رفتن به سمت آن مناسب و مطلوب است یا خیر و این تخصصی شدن علوم چه معایبی دارد؟. باید دانست که تخصصی شدن علوم در زمان امام باقر و امام صادق علیهم السلام نیز وجود داشته و بزرگانی از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به سمت فقه، کلام یا دیگر علوم رفته اند.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: مزایای تخصصی شدن و شاخه شاخه شدن رشته‌ها متعدد است و این امر باعث عمق، ابتکار و کارآمدی بیشتر شده و به رشد و توسعه علوم کمک می کند، اما باید به معایب آن نیز توجه کرد؛ معایب و آسیب تخصصی شدن علوم این است که ممکن است در این ریز شدن، نگاه کلان از دست برود.

آسیب ها و چالش های تخصصی شدن علوم

وی در توضیح بحث خود گفت: مثلاً در فقه پزشکی ممکن است در ریز شدن، روابطی که بین اعضا هست مغفول واقع می شود و در حوزه مناهج نیز دچار آسیب شویم؛ این آسیب ها در علوم انسانی نیز سخت‌تر می‌شود چرا که آن نگاه کلان بنیادی و روش های پایه ای که باید منعکس شود ممکن است از دست برود، این جزءنگری و غفلت از آن مبانی کلی، از آسیب هاست که حتما باید به آن توجه کنیم.

آسیب کنار گذاشتن تخصصی شدن علوم

استاد اعرافی تصریح کرد: اگر تخصصی شدن علوم را کنار بگذاریم آفاقی از کتب و سنت بر ما پوشیده خواهد ماند، باید توجه داشت مثلاً یک حدیث چه عظمتی می تواند داشته باشد. حتماً باید شاخه به شاخه جلو برویم چرا که هم ظرفیت‌ها و منابع ما بی نهایت است و هم پرسش‌ها و نیازهای عصر امروز بی نهایت است اما باید برای آسیب های آن نیز برنامه داشته باشیم.

راهکارهای محفوظ ماندن از آسیب‌های تخصصی شدن علوم

مدیر حوزه های علمیه در توصیه هایی برای گرفتار نشدن به آسیب‌ها و چالش‌ها در تخصصی شدن علوم، تاکید کرد: نکته اول این است که باید به مناهج اصلی تحقیق در متون اسلامی اهتمام ورزیده شود؛ اصول فقه تنها برای فقه نیست بلکه در این موارد نیز کاربرد فراوانی دارد لذا باید در آن نیز قوی بشویم؛ نکته بعدی این است که در مباحث کلامی و اعتقادی نیز باید استوار باشیم و در آن مناهج نیز قوی شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نکته بعدی این است که اطلاعات پایه را درست و قوی داشته باشیم؛ در عرصه تخصصی شدن علم سه مرحله وجود دارد، مرحله اول کارشناسی، مرحله دوم اجتهاد متجزی و مرحله سوم، اجتهاد مطلق است که در همه این سطوح می شود برنامه ریزی داشت. تقاضای من این است که شما در یک مجتمع عظیم برای هر سه سطح برنامه ریزی داشته باشید.

تبیین شخصیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)

استاد اعرافی در بخش پایانی سخنان خود به تبیین سیره علمی و عملی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رحمت الله علیه پرداخت و خاطرنشان کرد: ایشان دومین نسل از فقهای برآمده از مکتب قم بوده است و البته آن نگاه فراقمی را نیز داشته اند و به دیدگاه های حوزه علمیه عراق و نجف نیز تسلط کافی داشتند.

وی افزود: عمق و دقت همراه با روان و تسهیل در انتقال مطالب از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) بود. ایشان از جامعیت خاصی برخوردار بودند و با این که یک فقیه بزرگ بودند اما بر منظومه علوم اسلامی نیز تسلط داشتند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان اظهار کرد: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) در روحیه جهادی و انقلابی فوق العاده بودند؛ رابطه با امام(ره) و تحمل مشقت‌ها و تبعید، از امتیازات ایشان بود. معظم له مرجعی ولایی و بزرگ بودند و مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) از آثار و برکات ایشان است.

بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
ورود حوزه‌های علمیه به مرحله جدید تحول آموزشی / تشریح طرح‌ها و سیاست‌های کلان در اجلاسیه معاونان آموزش
بیانیه مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تبریک پیروزی ملت ایران بر رژیم صهیونیستی
تا آخر کنار شما هستیم / جهادگران حوزوی آماده کمک به بازسازی منازل و اماکن آسیب‌دیده
بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه در پی جنایت رژیم صهیونیستی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی پادپخش ماجرای شیعه - قسمت 0 پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 0
بعدی پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 1 پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 1
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
61kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
18kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
300اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
اساتید 02 مهر 1404
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
تاریخ شیعه 02 مهر 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
تاریخ شیعه 30 شهریور 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
رادیو نخبگان 30 شهریور 1404

موارد مرتبط

بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم
مرکز مدیریت

بیم و امیدهای تخصصی شدن علوم

17 شهریور 1404
ورود حوزه‌های علمیه به مرحله جدید تحول آموزشی / تشریح طرح‌ها و سیاست‌های کلان در اجلاسیه معاونان آموزش
مرکز مدیریت

ورود حوزه‌های علمیه به مرحله جدید تحول آموزشی / تشریح طرح‌ها و سیاست‌های کلان در اجلاسیه معاونان آموزش

08 شهریور 1404
بیانیه مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تبریک پیروزی ملت ایران بر رژیم صهیونیستی
شورای عالیجامعه مدرسینمرکز مدیریت

بیانیه مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تبریک پیروزی ملت ایران بر رژیم صهیونیستی

06 تیر 1404
تا آخر کنار شما هستیم / جهادگران حوزوی آماده کمک به بازسازی منازل و اماکن آسیب‌دیده
مرکز مدیریت

تا آخر کنار شما هستیم / جهادگران حوزوی آماده کمک به بازسازی منازل و اماکن آسیب‌دیده

28 خرداد 1404
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}