یکی از مشکلات بسیاری از سازمانهای ما و از جمله حوزه این است که اصلا به اینکه «مخاطبشان چه میخواهد، چه فکر میکند، اصلا مشکلش چیست؟» فکر نمیکنند و نظر او را نمیخواهند!! مثل یک شئ یا گیاه که به صورت یکطرفه برایش میاندیشند و تصمیم میگیرند!
امروزه که دسترسیها به واسطه اینترنت راحت شده است خوب است مسئولین محترم حوزه ابزارهای نظرسنجی از طلاب را افزایش دهند و مثلا وقتی ببیند اکثریت غالب طلاب دل خونی از امتحان شفاهی دارند شاید به این گزینه فکر کردند که شاید مشکل از ساختار آنها هم باشد و تجدید نظری در این مسأله کنند.
مدیر جدید حوزه یکی از استانها در اولین اقدام خود سامانه ارتباط مستقیم با مدیر را راهاندازی کردند اما به نظر میرسد در کار کلان این مدلها جوابگو نباشد و انعکاس نظرات فرد یا افراد خاص شود؛ بلکه سامانه نظر سنجی و ارزیابی باید به گونهای باشد که از مجموع نظرات مختلف جمع بندی و آمار دقیق تحویل دهد تا برآورد کلی بدست آید و بعضا حتی اگر اجباری هم باشد اشکالی ندارد.
مثلا هرکس در امتحان شفاهی و فلان بخش شرکت کرد ابتدا این فرم مجازی با چند پرسش محدود طراحی شده را پر کند بعد به نمرات خود دسترسی پیدا کند.
نویسنده: حمیدرضا باقری