جمعه 4 مهر 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
    تاریخ شیعه

    پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
    تاریخ شیعه

    پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش ماجرای شیعه – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > پرونده ویژه > تحول حوزه > مبارزه برای تحول > استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
مبارزه برای تحول

استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟

آخرین به روز رسانی: 19 اسفند 1403 10:03
51 بازدید
5 دقیقه مطالعه
استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
اشتراک گذاری

استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟

چگونگی تأمین منابع پایدار حوزه

- تبلیغات -
تصویر آگهی

درباره استقلال تصمیم‌گیری‌های علمی، آموزشی و برنامه‌های حوزه‌های علمیه -علی رغم القائات باطل برخی سکولارهای حوزوی- هیچ شکی نیست. اما درباره استقلال تام مالی حوزه‌های علمیه و چگونگی بی‌نیاز شدن از بودجه‌‌های دولتی بسیار باید سخن گفت و نظر داد و به انتقاد نشست:

سالهاست مسئولان حوزه برای اداره مالی مخارج و هزینه‌های حوزه در جستجوی منابع پایدار هستند. فعالیتهای اقتصادی و تجاری یا احیاء موقوفات یا عرضه فرآورده‌های علمی و حقوق معنوی و…

همه اینها تنها شماری از پیشنهادهایی است که برای فراهم‌آوری «منابع مالی پایدار» داده می‌شود اما پس از چهل و دو سال هنوز اقدام مؤثری انجام نشده است هیچ، روز به روز بر هزینه‌ها و تعداد معاونت‌ها، ساختمان‌ها و کارمندان افزوده می‌شود و مخارج غیر ضروری و متراکم افزایش می‌یابد،
بی آنکه نقد و بررسی شود آیا چنین تشکیلات حجیم و تنبلی با این اداره‌های متکثر و کارمندان متعدد ضروری است؟
اگر ضروری هم هست آیا این تعداد کارمند و حقوق‌بگیر رسمی و پیمانی می‌طلبد یا خیر؟
آیا عناوین رفاهی گوناگون به نام و عنوان طلاب نتیجه‌ای جز خرج‌تراشی و افزودن رنج‌ها داشته است؟

اگر گزارشی دقیق تهیه شود، معلوم می‌شود که برخی از ادارات حوزه هیچ‌گاه به کار طلاب ما نیامده است.
آیا چابک‌سازی تشکیلات فقط برای دولت است؟
برخی از معاونت‌های حوزه را به راحتی می‌توان داوطلبانه و جهادی اداره نمود و نیازی به هزینه‌های آنچنانی نیست.
با شیوه‌های مدیریتی می‌توان فعالیت یک معاونت را به یک مؤسسه فرهنگی سپرد؛

گاهی چندین اداره موازی در حوزه به یک فعالیت واحد می پردازند و عجیب اینکه هیچ‌کدام هم موفقیت شاخصی برای خدمت به طلبه در آن حوزه تخصصی ندارند.
متاسفانه در ادارات حوزوی گاهی چندین”سرباز طلبه” بکارگیری می‌شوند بی آنکه تعداد نیروهای اصلی کاهش یابد و یا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.
همین گونه است بسیاری از خدمات غیرحضوری که هدف آن واقعا روشن نیست و از هزینه‌ها و تعداد کارمندان هم نکاسته است.

 بگذریم که در سازمان حوزه، #نظارت_کافی نیست، گزارش‌دهی و ارزیابی دقیق از گزارشات نیست، ارائه بیلان کار به معنای واقعی کلمه نیست، مطالبه حقیقی ارتقای سطح کیفیت و بهره‌وری نیست و خیلی “نیست”های دیگر.

 اما این یادداشت، پیشنهاد سازنده‌ای از درون حوزه دارد که می‌تواند مرکز و نقطه عطفی برای منابع پایدار باشد؛
ابتدا پرسش اساسی این است که پس از درگذشت یک مرجع تقلید گرانقدر، مؤسسات و تشکیلات زیر مجموعه و دارایی‌های مربوط به نهاد مرجعیت چه می‌شود؟
آیا این امور از نام و عنوان حوزه است یا ملک شخصی است و ارث‌پذیر؟
آنگاه باید پرسید که چگونه برخی از این دارائی‌ها، ملک طلق وراث شده و به عناوین مختلف به وابستگان رسیده است؟! و حتی بعضاً زمینه‌ساز مرجع‌شدن وراث؟
حتی برخی از مؤسسات دینی و فرهنگی، تغییر کاربری داده و تجاری-رفاهی شده است!
آیا با انضمام این تشکیلات مالی عریض و طویل به حوزه، بخشی از مخارج و هزینه‌ها جبران نمی‌شود؟
آیا منابع مالی در این عرصه، روز به روز افزایش نمی‌یابد و منابع پایدار بیشتر نمی‌شود؟
چرا تقویت منابع پایدار نباید از خود ما حوزویان شروع شود؟
چرا اصلاح اقتصادی حوزه از این طریق مغفول مانده است؟

- تبلیغات -
تصویر آگهی

سؤال کلان‌تر آن است که این گونه بی‌برنامگی‌ها تا کجا ادامه خواهد یافت؟
اساسا چرا باید منابع پایدار را از بیگانه تمنا کنیم و از ظرفیت‌های کم‌نظیر خود مغفول بمانیم؟
چرا نباید حوزه دگردیسی و پوست‌اندازی اقتصادی کند؟
چرا از قشر ضعیف طلاب در این تصمیم‌گیری های سخت و نظرخواهی‌های هزینه‌دار، استفاده نمی‌شود؟
چرا به نام حوزه و به نام حوزویان باید بودجه‌های عظیم و آنچنانی مصرف شود و قشر طلبه دست‌کم از هزینه‌ها بی‌خبر بماند؟
و چرا طلاب نتوانند در این زمینه مطالبه‌گری نمایند؟

نکته مهم این است که پاسخ تک تک این سؤالات بایستی از جانب همین مدیران خادم و دلسوز و دغدغه‌مند فعلی داده شود نه اینکه ما دائما آرمانی و ایده‌آل‌گرایانه فکر کنیم؛ بلکه بایستی مقدورات و محدودیت‌های گوناگون را درک کنیم.

ولی از این منابع «پای دار» اگر بیشتر بگوییم و بنویسم، این منابع واقعا «پای کار» خواهد آمد.

نوشتم و باید دیگران هم منصفانه و صریح بنویسند…

چگونگی برخورد با انحرافات حوزوی
مراحل علاج مشکلات حوزه در دیدگاه امام خامنه ای
مصباح طریق تحول حوزه‌ها- بازخوانی بیانات آیت الله مصباح یزدی
دغدغه‌ها و اهداف تحولی آیت الله مصباح یزدی
کار تشکیلاتی مهمترین نیاز تحول
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی  حوزه پیش از انقلاب مستقل بود یا حوزه پس از انقلاب؟!  حوزه پیش از انقلاب مستقل بود یا حوزه پس از انقلاب؟!
بعدی آسیب‌شناسی تدریس در حوزه‌های علمیه آسیب‌شناسی تدریس در حوزه‌های علمیه
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
61kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
18kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
300اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
غرب‌گراها می‌گویند تسلیم آمریکا شوید؛ به آنهایی که تسلیم شدند، رحم کردند؟
اساتید 02 مهر 1404
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
پادپخش ماجرای شیعه – قسمت 3
تاریخ شیعه 02 مهر 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
پادپخش تاریخ از زبان علی – قسمت 5
تاریخ شیعه 30 شهریور 1404
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
پادپخش تاریخ از زبان علی – همه قسمت‌ها
رادیو نخبگان 30 شهریور 1404

موارد مرتبط

چگونگی برخورد با انحرافات حوزوی
مبارزه برای تحول

چگونگی برخورد با انحرافات حوزوی

14 آذر 1400
مراحل علاج مشکلات حوزه در دیدگاه امام خامنه ای
مبارزه برای تحول

مراحل علاج مشکلات حوزه در دیدگاه امام خامنه ای

05 آبان 1400
ایت الله مصباح یزدی
مبارزه برای تحول

مصباح طریق تحول حوزه‌ها- بازخوانی بیانات آیت الله مصباح یزدی

22 دی 1399
ایت الله مصباح یزدی
مبارزه برای تحول

دغدغه‌ها و اهداف تحولی آیت الله مصباح یزدی

14 دی 1399
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}