پنجشنبه 9 مرداد 1404
  • ورود / عضویت
  • همکاری با مناهج
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
خواندن: بیانات آیت الله جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم
رسانه حوزوی مناهج
  • رادیو مناهجپادکست
    دسته بندی ها
    • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
    • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
    • تاریخ ایرانتاریخ ایران
    • تاریخ جهانتاریخ جهان
    • علمای مجاهدعلمای مجاهد
    • داستان کتابداستان کتاب
    • خلاصه کتابخلاصه کتاب
    • حال خوبحال خوب
    • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
    • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP
    • خرید اشتراک

    جدیدترین پادکست ها

    آرشیو
    پادپخش خلاصه کتاب - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش خلاصه کتاب – همه قسمت‌ها

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل
    خلاصه کتاب

    پادپخش خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    نیزه‌های کاغذی – همه قسمت‌ها

    پادپخش قوم نافرمان - تاریخ یهود - همه قسمت‌ها
    رادیو نخبگان

    پادپخش قوم نافرمان – تاریخ یهود – همه قسمت‌ها

  • اخبار و یادداشت‌ ها
    • حوزه و نهادهای حوزوی
      • جامعه مدرسین
      • شورای عالی
      • مرکز مدیریت
      • حوزه خواهران و جامعه الزهرا
      • جامعه المصطفی
      • مرکز خدمات
      • سایر
    • روحانیت
      • امام و رهبری
      • مراجع و علما
      • اساتید
      • طلاب و فضلا
      • شهدا
    • جهاد تبیین
    • تبلیغ
    • نظام و سیاست
    • فرهنگ و جامعه
  • پرونده ویژه
    • تحول حوزه
    • روحانیت
    • تبلیغ و جهاد تبیین
    • خدمات اجتماعی
    • فرهنگی سیاسی
    • معیشت
  • نشریه
    • نشریات گذشته
    • فصل جدید
    نشریهنمایش بیشتر
    مناهج مکتوب - شماره 2- آذر 1403
    مناهج مکتوب – شماره 2- آذر 1403
    15 آذر 1403
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    نشریه مناهج – شماره پانزدهم – خرداد 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    نشریه مناهج – شماره چهاردهم – اردیبهشت 1399
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    نشریه مناهج – شماره سیزدهم – بهمن 1398
    01 مهر 1403
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    نشریه مناهج – شماره دوازدهم – مرداد 1398
    01 مهر 1403
  • مدرسه
    • مدرسه مهارت
    • حوزه مجازی
  • سلوک و مراقبه
  • طلبه تراز
    • مهارتی
      • مهارت برنامه ریزی
    • علمی
      • خوب خواندن درس های رسمی
      • تاریخ پیامبر و اهل بیت
      • تاریخ انقلاب
      • تاریخ مشروطه
    • آشنایی با هویت طلبگی
    • خدمات اجتماعی
    • تهذیبی و اخلاقی
      • شناختن واجبات و محرمات
      • انس با علما
      • انس با دعا و توسل
      • خواندن نماز شب و نوافل
    • بصیرتی
      • آشنایی سیاسی
      • دشمن شناسی
      • آشنایی با امام خمینی (ره)
    • مطالعه کتب شهید مطهری
    • انس با قرآن، روایات، تفسیر
  • فروشگاه
  • رسانه
    • فیلم
      • تیزر پادکست
    • عکس
خواندن: بیانات آیت الله جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم
اطلاعیه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
رسانه حوزوی مناهج
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغییر اندازه فونتآآ
  • رادیو مناهج
  • مدرسه مناهج
  • نشریه مناهج
  • فروشگاه
جستجو
ما را دنبال کنید:
Telegram

رادیو مناهج

آرشیو
  • تاریخ انبیاتاریخ انبیا
  • تاریخ شیعهتاریخ شیعه
  • تاریخ ایرانتاریخ ایران
  • تاریخ جهانتاریخ جهان
  • حوزه و روحانیتحوزه و روحانیت
  • خلاصه کتابخلاصه کتاب
  • داستان کتابداستان کتاب
  • علمای مجاهدعلمای مجاهد
  • حال خوبحال خوب
  • رادیو نخبگانرادیو نخبگانVIP

اخبار و یادداشت ها

آرشیو

حوزه و نهادهای حوزوی

  • جامعه مدرسین
  • شورای عالی
  • مرکز مدیریت
  • حوزه خواهران و جامعة الزهرا
  • جامعة المصطفی
  • مرکز خدمات
  • سایر

روحانیت

  • امام و رهبری
  • مراجع و علما
  • اساتید
  • طلاب و فضلا
  • شهدا

سایر

  • جهاد تبیین
  • تبلیغ
  • نظام و سیاست
  • فرهنگ و جامعه

پرونده ویژه

آرشیو
  • تحول حوزه
  • روحانیت
  • تبلیغ و جهاد تببین
  • خدمات اجتماعی
  • فرهنگی سیاسی
  • معیشت

نشریه

آرشیو
  • نشریات گذشته
  • فصل جدید (به زودی)

مدرسه مناهج

آرشیو
  • مدرسه مهارت
  • حوزه مجازی

طلبه تراز

مهارتی

  • مهارت برنامه ریزی

علمی

  • خوب خواندن درس های رسمی
  • تاریخ پیامبر و اهل بیت
  • تاریخ انقلاب
  • تاریخ مشروطه

تهذیبی و اخلاقی

  • شناختن واجبات و محرمات
  • انس با علما

بصیرتی

  • آشنایی سیاسی
  • دشمن شناسی
  • آشنایی با امام خمینی (ره)

سایر

  • آشنایی با هویت طلبگی
  • خدمات اجتماعی
  • مطالعه کتب شهید مطهری
  • انس با قرآن، روایات، تفسیر

سایر منوها

  • سلوک و مراقبه
  • فیلم
  • عکس
  • فروشگاه
  • همکاری با مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
یک حساب کاربری دارید؟ ورود / عضویت
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تمامی حقوق سایت برای مناهج محفوظ است.
رسانه حوزوی مناهج > اخبار و یادداشت‌ ها > روحانیت > مراجع و علما > بیانات آیت الله جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم
مراجع و علما

بیانات آیت الله جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم

آخرین به روز رسانی: 07 اسفند 1403 11:55
624 بازدید 2
12 دقیقه مطالعه
بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم
بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش تفسیر تسنیم
اشتراک گذاری

آیت الله العظمی جوادی آملی امروز (دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳) در همایش رونمایی از اثرگرانسنگ تفسیر تسنیم در مدرسه عالی دارالشفاء قم با ذکر این مطلب که تفسیر تسنیم، اثر و محصول حوزه علمیه است، گفتند: بیش از هفتادسال پیش که در حوزه قم حضور یافتیم در درس خارج آیت الله العظمی بروجردی، امام راحل و محقق داماد حضور یافتیم. ۱۳ سال در خدمت آیت الله داماد بودم و ایشان برای من پدری کرد.

معظم له بیان کردند: بنده مطالب را عصر چهارشنبه به ایشان ارائه می کردم و ایشان سطر به سطر مطالب را کم و زیاد می کردند و عصر یکشنبه جواب را از استاد می گرفتم. ایشان مباحث را بسیار دقیق و صحیح تشخیص می دادند بیان می کردند.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: در پایان درس اسفار به فکر شروع درس تفسیر افتادم و این مسأله با اشتیاق فضلا و طلاب همراه بود و این تفسیر چهار دهه طول کشید. هر جلد این کتاب ۵۰۰ صفحه است و پس از آنکه حس کردیم مجلدات کتاب خیلی طولانی است هر جلد به ۸۰۰ صفحه رسید.

ایشان اظهار کردند: این تفسیر محصول حوزه قدرتمند ما است. علم پروری و جهل زدایی امر بسیار مناسبی است، اما عالم کردن یک جاهل کار آسانی نیست. یکی از فصول این کتاب، روایات و دستوراتی است که بخش عظیمی از کار حوزه و دانشگاه، عالم کردن جاهل است ولی نکته مهم عاقل کم است. جاهل را عالم کردن کار مهمی نیست. ولی غیر عاقل را عاقل کردن مهم است. فصل اول جهل زدایی است و فصل دوم جهالت زدایی است. جهالت می تواند علم را از پای درآورد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: آنچه علم را از بین می برد جهالت است. خودخواهی و غرور است که علم را از بین می برد. جهالت زدایی مرتبط به عقل عملی است. قرآن بیان می کند که برخی هستند که علم دارند ولی خلاف می کنند. گروهی که جهالت را می زدایند باید تلاش کند که بیراهه نرود و کسی را به بیراهه هدایت نکنند.

معظم له بیان کردند: جهل را با علم حوزه و دانشگاه از بین بردن سخت نیست، ولی جهالت را تبدیل به عقل کردن ممکن است. اصرار روایات ما این است که اگر کسی بمیرد و امام خود را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. نظام باید نظام عاقلیت باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: صاحب جواهر در نقل برخی از سخنان بزرگان بیان می کرد زمان امام صادق(ع) نیز زمان غیبت بود زیرا امام حاضر ولی امامت غایب بود چون همه به امر امام عمل نمی کردند. حوزه باید بکوشد که جاهلیت را که فصل سوم است از بین ببرد. علم می تواند جاهل را عالم کند ولی اگر امامت نشد، جاهلیت سلطه می یابد.

امام راحل بحث امام زمان(عج) را در همه ابواب این نظام و کشور توسعه دادند و جایگاه رهبری را از جایگاه العلما ورثه الانبیاء در جایگاه نیابت مطرح کردند. باید امام فعلی ما را جانشین امام عصر(عج) بدانیم.

ایشان افزودند: پس از جریان صفین امام علی(ع) در خطبه خود به بحث الجاهلیه اشاره می کند. ممکن است کسی عالم و عاقل شود ولی نظامش نظام جاهلیت است. این مردمان امام حی و حاضر را نشناختند و در مقابل ایشان صف آرایی کردند. ایشان در خطبه الجاهلیه بارها به این بحث اشاره کرده اند. یکی از گناهان مهم که در گذشته بیشتر بیان می شد مساله «تعرب بعد از الهجره» است. این مسأله به مسأله مهاجرت از مکه به مدینه بر می گردد که خداوند این مهاجرت را بیشتر یک مهاجرت الهی قلمداد می کند. خداوند به این معنی اشاره می کند که پرندگان نیز مهاجرت می کنند. خداوند به مهاجرین امر می کند که در این مسیر رزق خود را از خدا بخواهید.

- تبلیغات -
تصویر آگهی

معظم له یادآور شدند: هجرت با عقلانیت و فضیلت و ادب و کمال که همراه شد هجرت واقع پیش می آید. اگر جنگ جمل و صفین پیش می آید به دلیل همان تعرب بعد الهجره است یعنی آنها دوباره از نظام ساختاری الهی به نظام جاهلی برگشتند. مثل بعضی ها که دم از پهلوی می زنند از همین سنخ هستند.

معظم له بیان کردند: همه روایاتی که مسأله امامت را مطرح می کند چندان کاری به جهل زدایی و جهالت زدایی ندارد. اصرار اینکه اگر کسی بدون امام بمیرد به مرگ جاهلی مرده است به این است که نقش امام جاهلیت زدایی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کردند: امام شناسی یک بحث است و مسأله اصلی مهجور بودن امامت است. اگر امامت درست شد عقل و علم هم زنده است. علم و عقل زمانی معتبر است که نظام نظام معبتر باشد. کار بزرگ امام راحل آن بود که تنها شاهنشناهی را به جمهوری مبدل نکرد بلکه نظام امامت و امت را ایجاد کرد.

ایشان با اشاره به روایت «العلما ورثهالانبیاء» گفتند: امام راحل بحث امام زمان(عج) را در همه ابواب این نظام و کشور توسعه دادند و جایگاه رهبری را از جایگاه العلما ورثه الانبیاء در جایگاه نیابت مطرح کردند. باید امام فعلی ما را جانشین امام عصر(عج) بدانیم

معظم له خاطرنشان کردند: اداره حوزه و دانشگاه با آیه نَفْر تأمین می شود. ولی العلما ورثهالانبیاء یک جمله خبری است یعنی باید همه بکوشید که فرزندان پیغمبر شوید. معجزه راه عقلی و فکری ندارد بلکه نیازمند قداست روح است. همچون داستان حضرت داوود(ع) که زره بافی و موم شدن آهن در دست ایشان مصداق تبعیت از یک علم و یک کار غیر علمی بود. کسی نمی تواند با درس خواندن معجزه بیاورد بلکه این مسأله به طهارت روح وابسته است.

ایشان افزودند: اگر بخواهیم وارث امام بشویم باید معجزه او را بفهمیم و دریابیم. وارث شدن نیازمند مسیر علم نیست. یک تاجر زاده‌ای که سرمایه‌دار شده است از راه فکر ثروتمند نشده است. باید ورثه پیامبر باشیم. باید با پیوند واقعی به انبیاء برسیم که جز با طهارت و ملکوتی فکر کردن حاصل نمی شود.

معظم له بیان کردند: علوم قریبه و غریبه علم است که دارای موضوع و محمول و نسبت است، ولی دارای حرمت است. ولی معجزه جزو غریبه و قریبه نیست بلکه جزو روابط ذاتی است. به همین دلیل است که علما ورثه انبیاء هستند. وارث امام بودن مهم است. اینکه حسین بن علی(ع) وارث همه انبیاء شده است به این دلیل است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کردند: وظیفه ماست که نظام امام و امت را حفظ کنیم زیرا انقلاب نیز از برکات حضرت ولی عصر(عج) است. مرجع شدن عادی است چون بسیاری از افراد به مرجعیت رسیدند ولی وارث امام شدن مهم است. البته این امر نیز شدنی است.

ایشان افزودند: نظام امامت و امت پس از رژیم پهلوی پدیدار شد. باید امام فعلی ما را جانشین امام عصر(عج) بدانیم. باید اساس دین را دریابیم. باید امامی فکر کنیم. باید روی نهج البلاغه و اهل بیت(ع) و قرآن فکر کنیم تا دین اهل بیتی داشته باشیم. این بزرگان که رحلت کردند و شاگردانی تربیت کردند اساس این شاگردان هم باید با علم الدراسه باشد هم به علم الوراثه بشود. مجتهد و مرجع به جای امام نمی نشیند بلکه وارث به جای امام می نشیند.

ایشان افزودند: در ارث مالک به جای مالک می نشیند. امامت همیشه پابرجا است. ارث به معنی انتقال مال نیست بلکه انتقال مالک است. در مسأله بیع ثمن به جای مثمن است ولی در ارث مالک به جای مالک است.

معظم له بیان کردند: شهید سیدحسن نصرالله سالهایی که در قم در درس تفسیر شرکت می کرد آیاتی که همیشه در سخنرانی های خود بیان می کرد را فراگرفته بود. سالهایی که قم بود در تفسیر شرکت می کرد. در سفری که به لبنان رفتم نیز از آن دوران تحصیل در قم به نیکی یاد می کرد. آری، قرآن می تواند چنین افرادی بپروراند. قرآن کتاب عادی نیست چون جن و انس نمی توانند آن را بیاورند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: اینکه شهید سیدحسن نصرالله دنیا را تکان داد به برکت قرآن بود. وقتی ایشان قرآنی زندگی کرد و با عترت و اهل بیت(ع) بود به این مقام رسید. این راه برای همه باز است.

ایشان اظهار کردند: در ادعیه روزهای اول ماه رمضان و همچنین مناجات شعبانیه به این امر می رسیم که ماه رمضان اول سال است. انسان باید در روزهای آخر ماه شعبان حساب سال خود را رسیدگی کند. به خاطر است که پیامبر و ائمه این همه در ماه شعبان مشغول دعا و نماز و نیایش بودند.

معظم له افزودند: اینکه می گویند راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) صراط مستقیم است به معنی راه شوسه نیست بلکه آنها ابرار یعنی خیر بی حد و نهایت هستند. مسیر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بسان یک مسیر بیابانی بی خار و بی مانع است که مسیر برای رشد همه انسان ها را فراهم می‌کند و از هر مسیری که به این مسیر وارد شویم به سعادت می رسیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند: این مسیر بی اندازه است. باید در این نظام در عرصه فضیلت و درستکاری و رسیدگی به خانواده های شهدا، فرهنگ شهدا و مردم و کشور همت گماریم. این مسیر خدمتگزاری همیشه باز و بی مانع است.

این مرجع تقلید در پایان از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، علما، فضلا، مسئولان و مردم تقدیر و تجلیل کردند.

نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ
حوزه باید به روز باشد
تبیین فقهی حقوقی فتوای آیت‌الله العظمی نوری همدانی درباره محارب‌بودن تهدیدکنندگان رهبری
بیانیه شدید اللحن حضرت آیت الله سیستانی علیه تجاوز نظامی به کشور و هر گونه تهدید علیه رهبری انقلاب
برچسب ها:آیت الله جوادی آملی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر واتساپ واتساپ ایتا بله تلگرام پست الکترونیک لینک را کپی کنید چاپ
قبلی اولین مسلمانان به نقل تاریخ اولین مسلمانان به نقل تاریخ
بعدی گزارش کاملی از همایش تفسیر تسنیم گزارش کاملی از همایش تفسیر تسنیم
نظر بدهید نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناهج را دنبال کنید

20.6kاعضامناهج در ایتا
26kاعضارادیو مناهج در ایتا
11kاعضامناهج در شاد
5.5kاعضامناهج در کست باکس
154اعضارادیو مناهج در شنوتو
1kاعضارادیو مناهج در تلگرام
100اعضامناهج در روبیکا
1kاعضامناهج در آپارات
- حمایت -
تصویر آگهیتصویر آگهی

آخرین نوشته ها

نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
مراجع و علما 08 مرداد 1404
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
کشورهای اسلامی باید فوراً جلوی جنایات اسرائیل در غزه را بگیرند
دسته‌بندی نشده 04 مرداد 1404
پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ
پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ
مراجع و علما 02 مرداد 1404
حوزه باید به روز باشد
حوزه باید به روز باشد
مراجع و علما 30 تیر 1404

موارد مرتبط

نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه
مراجع و علما

نکات قابل تأمل آیت‌الله مشکینی درباره ولی فقیه

08 مرداد 1404
پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ
مراجع و علما

پیام آیت الله نوری همدانی به پاپ

02 مرداد 1404
حوزه باید به روز باشد
مراجع و علما

حوزه باید به روز باشد

30 تیر 1404
تبیین فقهی حقوقی فتوای آیت‌الله العظمی نوری همدانی درباره محارب‌بودن تهدیدکنندگان رهبری
مراجع و علمااساتید

تبیین فقهی حقوقی فتوای آیت‌الله العظمی نوری همدانی درباره محارب‌بودن تهدیدکنندگان رهبری

22 تیر 1404
رسانه حوزوی مناهج

رسانه حوزوی مناهج

دغدغه‌های حوزه و روحانیت

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

پست الکترونیک

info@manahej.ir

پشتیبانی

09051416735

دسترسی سریع

دسترسی سریع

  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج
  • ورود / عضویت
  • رادیو مناهج
  • مجله مناهج
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • حمایت مالی از مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

شبکه های اجتماعی مناهج

مناهج در ایتا

eitaa.com/manahejj

رادیو مناهج در ایتا

eitaa.com/Manahejj_Radio

مناهج در آپارات

aparat.com/manahej

Castbox icon

رادیو مناهج در کست باکس

castbox.fm/ch/5549163

رادیو مناهج در تلگرام

Manahejj@

رادیو مناهج در شنوتو

Manahejj@

نماد اعتماد

نماد اعتماد

تمامی حقوق سایت برای وب سایت مناهج محفوظ است.
  • حمایت از مناهج
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

حوزوی هستم حوزوی نیستم

حوزه خواهران حوزه برادران جامعه المصطفی

استاد هستم طلبه هستم

سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳ سطح ۴

زیر دیپلم دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری

خوش آمدید

به حساب کاربری وارد شوید

نام کاربری یا آدرس ایمیل
رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

{{playListTitle}}
  • {{ index + 1 }}
    {{ track.track_title }} {{ track.track_artist }} {{ track.album_title }} {{ track.length }}
artwork-hover Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}{{list.tracks[currentTrack].track_artist && typeof sonaar_music.option.show_artist_name != 'undefined' ? ' ' + sonaar_music.option.artist_separator + ' ' + list.tracks[currentTrack].track_artist:''}}
{{list.tracks[currentTrack].album_title}}
{{ list.tracks[currentTrack].album_title }}
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{classes.speedRate}}X
Player Audio Artwork
{{list.tracks[currentTrack].track_title}}
{{list.tracks[currentTrack].track_artist }}
{{ cta['store-name'] }}