مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: آیت‌الله مصباح یزدی دارای فکری منظم، منطقی استوار و حقیقتاً تمام مسائل و نیازهایی که در جامعه ما مطرح است با نگاه تیزبینانه بررسی کرده و به نقد  و تحلیل آن‌ها می­پردازند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: آیت‌الله مصباح یزدی از چهره­ های شاخص و ارزشمند حوزه علمیه قم هستند؛ انسانی متفکر، نظریه‌پرداز، و تکلیف محور که هم قبل از پیروزی انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب در عرصه­ های مختلف بر اساس تکلیف عمل کرده است و شخصیتی است که دوست و دشمن نسبت به بعد علمی او و جایگاه او تحسین می­ کنند.

تحصیل در حوزه یزد، قم و نجف

وی در ادامه افزود: ایشان تحصیل‌کرده سه حوزه یزد، نجف و قم هستند و به درجه اجتهاد نائل شده­ اند. در یک خانواده کاملاً مذهبی رشد کردند که آن خانواده مشوق ایشان برای تحصیل علم بودند، درس­های خود را بخشی در یزد و بخشی در نجف، گرچه مدت اقامت ایشان در نجف به مدت 6 ماه بوده است به خاطر شرایط سخت زندگی خانوادگی به قم منتقل شدند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: در قم از محضر بزرگانی مثل مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری، حضرت امام (ره)، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله بهجت، علامه طباطبایی بهره برده و مراحل تحصیلی خود را در عرصه فقه و اصول و تفسیر و فلسفه و کلام گذرانده ­اند.

شاگرد خاص علامه طباطبایی

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی جزو شاگردان خاص علامه بودند، هم در درس­های عمومی ایشان شرکت می ­کردند، هم در درس ­های خصوصی ایشان و آن‌چنان به علامه نزدیک بودند که بازنگری تفسیر المیزان را علامه به ایشان سپردند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همچنین در محضر آیت‌الله بهجت به غیر از فقه از اخلاق این شخصیت اخلاقی و عرفانی بهره فراوان بردند، ایشان از هم‌دوره‌ای‌های شخصی مانند آیت‌الله شهید بهشتی است.

مبارزات انقلابی قبل و بعد از انقلاب

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی قبل از انقلاب به همراه جمعی از شخصیت­ هایی که بعضی از آن‌ها امروز در میان ما هستند و بعضی در میان ما نیستند و در دوران خفقان جلسات مخفیانه تشکیل می­ دادند و در رابطه با بحث حکومت اسلامی مسائلی را مطرح می ­کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ساواک نسبت به این جلسه آگاهی پیدا کرد، تعدادی از این افراد زندان رفتند، ولی آیت‌الله مصباح یزدی خود به‌تنهایی نقش بسیار تأثیرگذاری در راه­ اندازی دو مجله بعثت و مجله انتقام ایفا کردند.

ورود به مباحث فرهنگی

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی، بعد از پیروزی انقلاب در مسائل فرهنگی ورود جدی پیدا کردند. شاید گام اولی که ایشان گذاشتند این بود که ایشان درس­هایی را برای شاگردان خود شروع کردند، در تأسیس مدرسه حقانی نقش داشتند، در موسسه در راه حق نقش کلیدی ایفاء می­کردند و شاگردانی در محضر ایشان بودند.

امام‌جمعه قم ابراز داشت: همچنین بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع)که فارغ‌التحصیلان موسسه در راه حق آنجا ادامه تحصیل می­دادند را تأسیس کردند و هم‌اکنون نیز مسئولیت موسسه گران­سنگی به نام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی را دارند که تعداد زیادی از طلاب و فضلای حوزه در آنجا یا مشغول تحصیل هستند یا ازآنجا فارغ‌التحصیل شده ­اند.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی انسانی تکلیف­مدار بوده و هستند، از این‌رو  بعد از پیروزی انقلاب احساس می­کردند که از شهری به شهر دیگر روشنگری کنند، گر چه با این روشنگری­های ایشان عده ­ای مخالفت می­کردند اما ایشان دست از مبارزاتی خود برنداشتند، همان‌طور که قبل از پیروزی انقلاب هم در مقابل انجمن­ های ایالتی و ولایتی موضع گرفتند و در مبارزات حضرت امام با امام همراهی کردند.

تألیف آثار گران‌بها

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: به هر تقدیر ایشان دارای آثار و تألیفات گران‌قدری در زمینه تفسیر موضوعی قرآن، بحث خداشناسی، کیهان­شناسی، راه و راهنما شناسی و مقولاتی مانند اخلاق، تاریخ از دیدگاه قرآن، حقوق و سیاست، آموزش فلسفه، شرح اسرار، شرح نهایه الحکمه، نقدی بر اصول مارکسیست، بحث ولایت‌فقیه و شاید ده­ها کتاب دیگر هستند.

وی ادامه داد: تعبیری مقام معظم رهبری در رابطه با این شخصیت مطرح کردند که این تعبیر، تعبیر ماندگاری است؛ ایشان فرموده­ بودند که اگرچه امروز آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی در میان ما نیستند نسل امروز ما از وجود این شخصیت­ها استفاده کنند اما حضور شخصیت آیت‌الله مصباح در حقیقت خلأ وجودی این بزرگان را پر می­کند و می­توانند از محضر این شخصیت استفاده و بهره ببرند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی دارای فکری منظم، منطقی استوار و حقیقتاً همان‌طور که عرض کردم، در تمام مسائل و نیازهایی که در جامعه ما مطرح است با نگاه تیزبینانه بررسی کرده و به نقد  و تحلیل آن‌ها می­ پردازند.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی همان‌طور که عرض کردم از شاگردان مرحوم آیت‌الله بهجت بودند؛ سالیانی، شاید حدود 15 سال علاوه بر استفاده فقهی، استفاده اخلاقی بردند، ایشان انسانی متین، متخلق به اخلاق اسلامی هستند و کسانی که با او بنشینند احساس می­کنند که تمام وجود او را متانت، وزانت و وقار فرا گرفته است.

ضرورت الگوپذیری و آشنایی با آثار

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که سخنان و نصایح آیت‌الله مصباحی برای طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه به عنوان یک درس تأثیر گذار است، تصریح کرد: طلاب و فضلای ما از سرمایه ­های خود و داشته­ های خود استفاده کنند، این‌ها سرمایه­ های معنوی و علمی حوزه هستند.

وی در پایان گفت: گاهی از اوقات ممکن است این افراد مورد غفلت واقع شوند، طلبه ­ها تلاش و پیگیری کنند با آثار این‌گونه شخصیت­ها آشنایی پیدا کنند و طبیعتاً اگر طلاب و فضلای ما این‌ها را به عنوان الگوی خودشان قرار دهند می­توانند در آینده انسان­های موفقی باشند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">