مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

🌀 غفلت بزرگ حوزه علمیه

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۱:۳۸ ب.ظ

📝 عدم برنامه برای نهضت کتابخوانی
🖋 محمد حق‌پرست

🔹 حضرت آقا در دیداری که با دانشجویان داشتند (۱ خرداد ۱۳۹۸)، تعبیر «نهضت کتابخوانی» را به کار بردند. قبل از این بارها «فرهنگ کتابخوانی» را مطالبه کردند که هنوز عملی نشده است. اما #نهضت بار معنایی متفاوتی نسبت به فرهنگ دارد. نهضت نیاز به مطالبه و دغدغه همگانی دارد. نهضت، با قیام عمومی از سوی همه افراد جامعه اتفاق می‌افتد.

🔹 #نقش_روحانیت در تحقق این نهضت، از پر رنگ‌ترین نقش‌هاست. اما آیا حوزه و حوزویان برای این مهم دغدغه دارند؟ آیا تلاشی در این راستا کرده‌اند؟ حوزه‌ای که وظیفه فرهنگ‌سازی دارد، چرا در زمینه کتاب و کتابخوانی غیبت و غفلت دارد؟ چرا برای مدیریت و رهبری نهضت کتابخوانی فکری نمی‌کنیم؟

❓دغدغه‌نداشتن برای کتابخوانی تقصیر کیست؟ آیا باز هم می‌خواهیم ربطش دهیم به برنامه‌های حوزه و فلان مسئول؟

✅ البته که حوزه در فرهنگ‌سازی برای طلاب نقش دارد و نتوانسته این وظیفه را به خوبی انجام دهد. اما اینکه طلاب و فضلا نسبت به این مهم غافلند، نه تقصیر مدیر حوزه و شورای عالی است، نه تقصیر برنامه‌های حوزه. فقط و فقط تقصیر خودمان است که کوتاهی می‌کنیم و بدتر اینکه با توجیهاتی مثل وقت‌نداشتن، می‌خواهیم این کوتاهی را توجیه کنیم. چطور برنامه‌های حوزه برای تلگرام و ایتا و تلویزیون، وقت ما را نمی‌گیرند، ولی برای کتابخوانی سرمان شلوغ است؟!!

🔹 باید اولا قبول کنیم هنوز دغدغه نداریم و کم‌کاری کرده‌ایم. اینکه نمی‌دانیم و حتی نمی‌خواهیم بدانیم در کتابهای ما چه نوشته می‌شود، تقصیر خودمان است.
ثانیا این مسئله را مثل سایر مسائل به گردن دیگران نیندازیم و از خودمان شروع کنیم.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۸/۲۵
  • ۸۳۱ نمایش
  • صادقی

مناهج

هفته کتاب

کتاب

کتابخوانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">